Da BYD Tang ble lansert i Norge i 2021 hadde den en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og kunne også lokke med firehjulsdrift, sju seter og et ganske stort bagasjerom.
Men som vi vet går det unna med elbil-utviklingen, og Tang-modellen er intet unntak. Det er nemlig duket for en ny versjon med et enda større batteri.
Når det gjelder ladingen åpner denne for 170 kW hurtiglading og 11 kW hjemmelading, og BYD opplyser ladetiden for den noe uvanlige 30-80 prosent ‒ her bruker bilen 30 minutter på dette.
Den nye utgaven har også et varmepumpesystem som standard.
Men det er ikke alt.
Utsiden har fått seg et løft med en generasjon av designspråket kalt Dragon Face, og som med de andre BYD-modellen er det designeren Wolfgang Egger og hans team som står bak dette. Tyskeren har tidligere hevet lønn hos tunge merker som Alfa Romeo, Audi og Lamborghini.
Videre er det et panoramasoltak og en elektrisk solskjerm som beskytter mot sollys, mens luftkvaliteten får seg et løft gjennom et PM2.5-interiørfilter og et aktivt luftrensesystem som sikrer frisk ventilasjon, melder BYD-importøren.
Som standard har Tang Long Range assistenter som filskiftevarsling (LDW), filskifteassistent (LCA), prediktiv kollisjonsvarsling (PCW), trafikkskiltgjenkjenning (TSR), integrert cruiseassistent (ICA), automatisk nødbremsing (EAB), adaptiv cruisekontroll (ACC), nødbremseassistanse (EBA), døråpningsvarsling (DOW), kryssingsvarsling ved passering bak bilen (RCW), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) og kommer også med tretthetsvarsling.
Det er også en parkeringsassistent med et 360-graders kamera, og LED-lyktene foran har automatisk fjernlys og tilpasning til veien.
Med firehjulsdrift bør den også håndtere vinteren ganske greit, og det er også en snømodus i tillegg til de vanlige Sport, Norma og Eco. Snow åpner for en konstant 50:50 fordeling.
Nye BYD Tang 4x4 starter på 699.900 kroner, og dette inkluderer Flagship utstyrspakke som ifølge importøren har en verdi av 119.900 kroner ‒ og sju seter er også inkludert.
BYD Norge sier at den nye utgaven er klar for prøvekjøring hos forhandlerne i løpet av få dager, så den nærmer seg veldig nå.
Her er flere bilder:
Les også:
- Verdens raskeste gatebil satte ny banerekord
- Elbilister vil tilbake i kollektivfeltet
- Verdal fikk trafikksikkerhetspris