BYD Tang kommer nå i en langdistanseversjon. (Fotos: BYD)

Ny versjon av BYD Tang strekker ut rekkevidden

Det er duket for en BYD Tang Long Range med et større batteri, og den har også firehjulsdrift.


Da BYD Tang ble lansert i Norge i 2021 hadde den en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og kunne også lokke med firehjulsdrift, sju seter og et ganske stort bagasjerom.

Men som vi vet går det unna med elbil-utviklingen, og Tang-modellen er intet unntak. Det er nemlig duket for en ny versjon med et enda større batteri.

Nye BYD Tang Long Range byr på plass til syv personer samt et gavmildt bagasjerom på 578 liter, et hengerfeste som åpner for 1.500 kilo samt taklast på opptil 75 kilo.

Batteriet på Long Range lyder på 108,8 kWh og åpner for en oppgitt rekkevidde på 530 kilometer, og som vanlig for BYD handler det om de såkalte Blade-batteriene.

Når det gjelder ladingen åpner denne for 170 kW hurtiglading og 11 kW hjemmelading, og BYD opplyser ladetiden for den noe uvanlige 30-80 prosent ‒ her bruker bilen 30 minutter på dette.

Den nye utgaven har også et varmepumpesystem som standard.

Men det er ikke alt.

Utsiden har fått seg et løft med en generasjon av designspråket kalt Dragon Face, og som med de andre BYD-modellen er det designeren Wolfgang Egger og hans team som står bak dette. Tyskeren har tidligere hevet lønn hos tunge merker som Alfa Romeo, Audi og Lamborghini.

Foran har Tang Long Range fått nye LED-frontlykter og en ny grill koblet mot 21-tommers felger, og det er også færre linjer slikt at totaluttrykket skal bli ryddigere og mer sofistikert.

Selve bilen har også vokst litt, og er nå 4,97 meter lang, 1,96 meter bred og 1,75 meter høy.

Som standard kommer BYD Tang Long Range med tre seterader, hvor den bakerste kan felles ned og setene på 2. rad kan også legges ned i 60:40-konfigurasjon.

På innsiden er det mulig å få denne utgaven med enten sort og brunt interiør, og forsetene byr på vattert Nappa-skinn og har elektrisk justering, massasjefunksjon med fem program, varme og ventilasjon som standard.

Videre er det et panoramasoltak og en elektrisk solskjerm som beskytter mot sollys, mens luftkvaliteten får seg et løft gjennom et PM2.5-interiørfilter og et aktivt luftrensesystem som sikrer frisk ventilasjon, melder BYD-importøren.

Det er også en 12,3-tommers skjerm foran føreren og en 15,6-tommers berøringsskjerm for infotainment, og en stemmeassistent aktiveres via «Hei BYD» som også kan identifisere hvor i bilen stemmen kommer fra.

Android Auto og Apple CarPlay støttes også, og via appen er det mulig å fjernstyre flere funksjoner som dørlås, vindusåpning og klimaanlegget. Den har også NFC-nøkkelteknologi som gjør at man kan åpne bilen via mobiltelefon ‒ selv uten batteri eller dekning på telefonen.

Den nye utgaven kan også by på utvidet utstyrsliste, som blant annet inkluderer Head-up Display (HUD), elektronisk justerbare forseter med oppvarmning og massasje, 31 atmosfærelys, oppvarmet skinnratt, Dynaudio Speaker system med 12 høyttalere og V2L-funksjon, forklarer importøren.

BYD satser også tungt på førerassistenter, og Tang Long Range har et system som benytter 22 sensorer som inkluderer både ultralydradarer og kameraer, og tidligere har Tang-modellen også scoret 5 stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP.

Som standard har Tang Long Range assistenter som filskiftevarsling (LDW), filskifteassistent (LCA), prediktiv kollisjonsvarsling (PCW), trafikkskiltgjenkjenning (TSR), integrert cruiseassistent (ICA), automatisk nødbremsing (EAB), adaptiv cruisekontroll (ACC), nødbremseassistanse (EBA), døråpningsvarsling (DOW), kryssingsvarsling ved passering bak bilen (RCW), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) og kommer også med tretthetsvarsling.

Det er også en parkeringsassistent med et 360-graders kamera, og LED-lyktene foran har automatisk fjernlys og tilpasning til veien.

Med firehjulsdrift bør den også håndtere vinteren ganske greit, og det er også en snømodus i tillegg til de vanlige Sport, Norma og Eco. Snow åpner for en konstant 50:50 fordeling.

Nye BYD Tang 4x4 starter på 699.900 kroner, og dette inkluderer Flagship utstyrspakke som ifølge importøren har en verdi av 119.900 kroner ‒ og sju seter er også inkludert.

BYD Norge sier at den nye utgaven er klar for prøvekjøring hos forhandlerne i løpet av få dager, så den nærmer seg veldig nå.

Her er flere bilder:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler BYD Tang BYD