Glemmer du å sjekke mønsterdybden? I framtiden får du kanskje beskjed når dekkene er for slitte. (Foto: Continental)

Slitte dekk? Her er automatisk mønsterdybde-måling

Continental har klar en verdenspremiere ‒ automatisert måling av mønsterdybde. I første omgang rettes dette mot flåtestyring av nyttekjøretøy. Og ja, Nokian vil lage dekk av bjørkebark!


Vi vet alle hvor irriterende disse automatiske dekktrykk-målerne er. Dette er noe EU forlanger i alle nye biler, men dessverre er ofte teknologien litt overivrig og melder for lite luft i dekkene.

Nå er dette viktig om man faktisk har punktert, og noe annet svært viktig er mønsterdybden på dekkene. Dette går på sikkerheten, og blir man tatt med for slitte dekk vanker det også stive bøter.

-->
Bilførere er generelt litt for sløve med å sjekke tilstanden til dekkene, så hva med å få hjelp til dette? Som for eksempel en beskjed via appen at nå er dekket for mye slitt og må byttes.

Det kan fort komme, for nå har Continental tatt det første skrittet mot dette. De presenterer automatisert dekkmønsterdybdemåling via den siste generasjonen ContiConnect-sensorer.

Dette er rettet mot de som styrer store flåter av nyttekjøretøy, som dermed kan motta nøyaktige og daglig oppdaterte data om graden av slitasje på dekkene.

– Vår nye dekksensor er en fantastisk allround-løsning. Den registrerer mønsterdybde nøyaktig til enhver tid, samt dekktrykk, temperatur og kjørelengde. Med ContiConnect kan kundene våre alltid holde styr på tilstanden til dekkene deres og kommende vedlikeholdsbehov, sier Clarisa Doval, direktør for digitale løsninger hos Continental.

– Vi er de første på markedet med en løsning for måling av mønsterdybde. Ved å gjøre dette setter vi nye standarder. Vi tilbyr våre flåtekunder en innovativ teknologi som tar effektiviteten og forutsigbarheten til dekkservice til et nytt nivå.

Så hvordan i alle dager måles mønsterdybden automatisk? Vel, via den nye generasjonen dekksensorer og AI-baserte algoritmer.

Sensoren gjør jobben med å måle endringer i dekkets radielle akselerasjon. Jo mer fleksibel gummien er i mønsteret, desto grunnere er mønsterdybden. Dataene kan vise endret rulleadferd til dekket og dermed si noe om dekkslitasje.

Kunstig intelligens tar høyde for dekkspesifikasjoner og kjørelengde i tillegg til kjøretøyspesifikke faktorer. Basert på alt dette forutsier AI mønsterdybden til dekket og dekkets forventede kjørelengde.

– Å bytte dekk for tidlig fører til unødvendig slitasje og høyere kostnader. Å endre den for sent reduserer sikkerheten og øker drivstofforbruket og CO2-utslippene. Vår løsning – kombinasjonen av sensorens mønsterdybdemåling og våre prediktive modeller – gjør det mulig for flåter å øke effektiviteten og bærekraften ytterligere, sier Clarisa Doval.

Over hos Nokian Tyres kommer det også en nyhet.

(Foto: Nokian)

De har akkurat signert en avtale med biomaterialvitenskaps-selskapet Reselo for å videreutvikle deres fornybare materiale Reselo Rubber som en potensielt ny ingrediens i dekk.

Det oppsiktsvekkende her er at Reselo Rubber er et fornybart materiale laget av bjørkebark. Barken stammer fra rester fra den globale tremasse-, papir- og kryssfinerindustrien, forklarer Nokian, som har som mål å videreutvikle materialet for å tilpasse det til kommersiell dekkproduksjon.

‒ Ifølge de innledende laboratorietestene vi har utført på Reselo Rubber, har det et stort potensial til å erstatte tradisjonelle fossilbaserte materialer i dekk, sier Heini Siekkinen, Senior Manager, Research & Sustainability fra Nokian Tyres.

‒ Videre er materialet ikke bare fornybart, men vi tror også det kan brukes til å forbedre dekkets ytelsesegenskaper. Vi er glade for å utvikle det videre i samarbeid med Reselo og håper å ha Reselo Rubber i dekk fra Nokian Tyres i framtiden.

Finske Nokian har altså stor tro på dette, og det har også svenske Reselo.

‒ Vi er stolte og glade for å slå oss sammen med Nokian Tyres for å forbedre bærekraften til det største gummiindustrisegmentet ytterligere, sier Henrik Otendal, administrerende direktør og en av grunnleggerne av Reselo.

‒ Partnerskapet med Nokian Tyres markerer en viktig milepæl i vår ambisjon om å revolusjonere gummiindustrien med en høytytende biobasert gummi.

Nokian har blant annet som mål om at 50 prosent av råvarene i et dekk skal være fornybare eller resirkulert innen 2030, og senest i fjor presenterte de et annet lovende konsept.

Sammen med UPM, en ledende biomaterialproduksjonsekspert, kunne de vise fram et dekk som reduserer behovet for fossile materialer og dermed tar ned utslippet. Det nye materialet kalt UPM BioMotion RFF er et fullt fornybart ligninbasert alternativ for tradisjonelle carbon black som framstilles av petroleumsprodukter og skal løfte bærekraften ytterligere.

Det samme skal bjørkebark.

(Foto: Nokian)

‒ Vi tror at Reselo Rubber har potensial til å være et av trinnene på reisen vår mot vårt mål, og er glade for å ha Reselo som partner som støtter vår søken, sier Teemu Soini, VP, Innovations & Development fra Nokian Tyres.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Dekk Continental Nokian