Han er mest vant til å bli fotografert, men selv Fernando Alonso må fram med mobilen når det står en Aston Martin Valkyrie foran han. (Fotos: Aston Martin)

Alonsos nye bil er selvsagt noe spinnvilt

Vi hører seidelen svinge oppe i Valhall, for nå har Formel 1-fører Fernando Alonso fått levert sin nye private bil. Det er nemlig en intet mindre enn en valkyrie på fire hjul.


Valkyrier var altså en slags dødsengler sendt av selveste Odin som skulle plukke ut hvilke krigere som skulle falle i strid, og deretter frakte de opp til Åsgard for å danne en superhær når Ragnarok kom. Ja, alt dette ifølge norrøn mytologi.

Dette vet Aston Martin alt om, og for virkelig å slå et slag for vikingånden har det britiske ikke bare en, men to superbiler, som tar tempen på denne.

-->
Den ene heter like godt Valhalla, mens den andre er kalt Valkyrie. En ekte superbil, ja, målet er endog en F1-bil for de vanlige veiene. For å få det til har de hentet inn en ekte F1-fører for å hjelpe til under utviklingen ‒ faktisk en som har blitt verdensmester to ganger.

Vi snakker selvsagt om Fernando Alonso som kjører for Aston Martins Aramco Formula 1 Team, og han kan selvsagt ikke være med på å utvikle denne uten selv å eie en slik. Og det gjør han nå.

Sjekk denne:

Bilen er nå formelt overlevert, og det skjedde passende nok i Monaco hvor kanskje den mest berømte F1-runden kjøres. Og en F1-fører kan selvsagt ikke ta til takke med en original ‒ selv når det kommer til sjeldne hyperbiler. Så han har benyttet seg av 007-merkets skreddersydde tjeneste, Q by Aston Martin.

Inspirasjonen har vært AMR24-bilen han kjører i F1, og Alonsos Valkyrie er lakkert i Satin Aston Martin Racing Green med skreddersydd kontrasterende AMR Satin Lime Graphics. Det siste skal understreke de aerodynamiske høydepunktene som hyperbilen står for.

Det er også eksponert karbonfiber som pryder taket, motordekselet og nedre aero, og et Titanium Aston Martin Wings-merke foran. En skreddersydd «caution hot»-grafikk er strategisk plassert bak.

På innsiden fortsetter det eksponerte karbonet inn i den førerfokuserte kabinen, og svart Alcantara er kombinert med kontrasterende AMR Lime-søm.

Og ja, Alonsos logo kan også sees brodert inn i hodestøttene i samme AMR Lime-tråd.

Kanskje ikke så rart at Alonso smiler stolt?

Kanskje den mest intrikate detaljen er faktisk en som de fleste ikke vil se: En rød anodisert aluminiums gasspedal etset med tallet «14», som er en historie i seg selv.

Som 14-åring valgte spanjolen dette startnummeret, og det på 14. juli i 1996. Da ble han verdensmester i karting med #14.

‒ Det er vanskelig å sette ord på hvor mye jeg har gledet meg til denne dagen, sier Alonso.

‒ Å sitte bak rattet i min egen Valkyrie; en som jeg har jobbet med å designe så tett sammen med teamet hos Q by Aston Martin er absolutt en dag å huske. Valkyrie er virkelig en F1-bil for veien, med så mye av kunnskapen og teknologien hentet fra all erfaringen Aston Martin har på banen, og jeg gleder meg til å komme meg ut på veien.

Nå går det ikke riktig så unna som med de aller verste elektriske hyperbilene, de klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder noe som raskere enn selv F1-bilene, men for en bil med en forbrenningsmotor går det sjukt unna med en Valkyrie.

Den bruker rundt 2,5 sekunder på sprinten, og det mye takket være en hybrid 6.5-liters V12-drivlinje med vanvittig 1.155 hk.

Ettersom dette er en håndbygd superbil, det går 2.000 arbeidstimer på hver bil, har Aston Martin en ganske lav grense for Valkyrie. Totalt skal de sette sammen 150 biler, og hver eneste går gjennom store banetester på Silverstone før de leveres kunden. Alt skal med andre ord være perfekt.

På den britiske banen har Alonso selv luftet Valkyrie en rekke ganger under utviklingen, og nå får han altså endelig muligheten til å kjøre sin egen Valkyrie rundt i Monte Carlo.

Og selv i superbilens hovedstad tipper vi denne vekker oppsikt, for dette er en valkyrie på fire hjul. Og ja, de norrøne gudene kan skåle nå!

Les også:

Debatt