Ionity-nettverket har som mål å lage en motorvei av lynladere fra nord til sør i Europa, og har nå tatt et stort steg her i Norge.
Innlandsporten i Stange kommune er sentralt plassert for de som tar E6 og Riksvei 3, og her møtes både yrkestransport, turister, hyttefolk og selvsagt andre som er på tur mellom Oslo og Trondheim.
Spesielt for tungtransporten med sine store kjøretøy kan det være krevende å få ladet, men nå hjelper Ionity til og åpner Østlandets første komplette energistasjon for næringstransporten. Her er det 18 lynladere, hvorav fire er spesialtilpasset lastebiler med 25 meter oppstillingsplass til hver.
I tillegg er de øvrige ladeplassene drive-through, noe som gjør det enklere å lade med tilhenger, bobil eller campingvogn, melder Ionity selv.
– Denne stasjonen, i tillegg til Lærdal, er vår største satsning hittil på å tilpasse oss næringstransporten, sier Martin Risberg, Country manager for Nordics og Baltics i Ionity.
‒ Vi er også glade for å kunne tilby god plass til turister eller lokale elbilister som har behov for større plass når de lader, det være seg at de har tilhenger eller campingvogn.
Ionitys mål er altså en korridor med lynlandere gjennom Europa, og er nå på plass på 668 steder med totalt 4.200 ladepunkter. Og Norge viser vei, og her er det 43 Ionity-stasjoner i Norge med totalt 376 ladepunkter.
Elbilister kan nå kjøre fra Lillesand i sør til Nordkjosbotn i nord bare ved å velge Ionity.
– Selv om vi fremdeles har absolutt flest ladestasjoner sør for Trondheim, har vi de siste årene beveget oss lenger og lenger nord, sier Martin Risberg.
‒ I fjor åpnet vi stasjoner i Bodø, Ulsvåg, Setermoen og Nordkjosbotn. For tiden bygger vi i Lakselv, som blir den første Ionity-stasjonen i Finnmark.
Når elbilistene også får Ionity-napp helt i nord er stort sett hele Norge dekt av nettverket, og nedover Vest-Europa er det mulig å kjøre helt ned til sør i Spania kun ved bruk av Ionity-stasjoner.
Et ankepunkt mot Ionity har vært til dels høye ladepriser, men selskapet har hørt på kritikken og satte ned prisene før sommeren. På samme tid ble abonnementsordningene omarbeidet og gjort mer fleksible. Det er for eksempel nå mulig å kun bruke en app for å lade uansett hvilket land man befinner seg i.
– Hvert land sine priser vises i appen og på Ionity sine nettsider. Vi har også en flerspråklig døgnåpen hotline for kundeservice som inkluderer norsk, sier Risberg.
‒ Dette gjør at man slipper både rekkeviddeangst, og app- eller betalingsangst om man tar en høstferie i elbil med Ionity.
Det er selvsagt viktig med et nettverk av hurtigladere, Ionity tilbyr hele 350 kW ladeeffekt, men de fleste lader hjemme. Og her kan nå Charge Amps lokke med 22 kW mot det mer normale 11 kW.
Svenskene lanserer nå den nye hjemmeladeren Luna, og denne har litt superbil-swung over seg. Luna er nemlig designet av Joachim Nordwall, en tidligere Koenigsegg-designer.
Laderen støtter ISO 15118, noe som betyr at det er lagt til rette for framtidige funksjoner som plug-and-charge (laderen kjenner igjen bilen) og strøm til nett fra bil og andre kommende funksjoner innen elbillading, forklarer selskapet.
Som en ekte superbil blir Luna tilgjengelig i flere farger, mer bestemt sølv, mørkegrå og perlehvit.
‒ Charge Amps Luna er utviklet med tanke på både funksjonalitet og design, slik at brukerne kan optimalisere ladeopplevelsen uten å gå på kompromiss med estetikken, sier Tom Ragnar Aulesjord, administrerende direktør for Charge Amps Norge.
Charge Amps har etablert et norsk kundeserviceteam i Norge som samarbeider med lokale partnere.
‒ Lokal ekspertise er nøkkelen til vår suksess i Norge, sier Aulesjord.
‒ Ved å samarbeide med ledende norske fagmiljøer kan vi levere skreddersydde løsninger tilpasset det norske markedet.
Det svenske selskapet startet opp for 12 år siden, og den nye laderen blir et viktig produkt i Norge.
‒Med Charge Amps Luna utvider vi vårt tilbud og sikrer at vi kan dekke hele spekteret av kundebehov – fra privatpersoner til større bedrifter, sier Aulesjord.
Les også: