I en tid der det kun finnes et offisielt FIA-VM for elbiler, Formel E, mener Extreme E at de har gjort nok for elbilene, og at det nå er det på tide å slå et slag for det neste store blant utslippsfrie racerbiler. Hydrogen.
Så i 2025 dukker det opp en helt ny serie kalt Extreme H, den første serien i motorsporten for hydrogenbiler, som selvsagt følger det samme oppsettet som Extreme E har gjort til nå.
Ettersom dette skal starte opp allerede til neste år har Extreme H nå full fokus på utvikling, og hydrogenbilen har akkurat tatt et svært viktig steg. Den har nemlig passert FIAs kollisjonstester, noe som betyr at den rent sikkerhetsmessig har fått godkjent-stempelet.
Dermed når Pioneer 25 en milepæl, for dette er historiens aller første FIA-godkjente hydrogenbil.
Testene som den nå har passert inkluderer sidekollisjon og veltesikkerhet, og baner vei for serien til å innlede en ny æra for bilteknologi og innovasjon.
De som har sett Extreme E skjønner at bilene må tåle ekstremt mye, for i tillegg til at det er tett racing med mye kontrakt så skjer det titt og ofte at bilene ruller rundt. Blant annet har Hedda Hosås opplevd dette. Det har dog ikke vært noe alvorlige skader i den elektriske rallyserien.
Neste milepæl for kommende Extreme H blir FIA-tester av tankene og batteripakkene, før bilen fortsetter sin praktiske tester som skal vare utover oktober.
- Veiene raste sammen: ‒ Skremmende sårbare
- Alonsos nye bil er selvsagt noe spinnvilt
- Slitte dekk? Her er automatisk mønsterdybde-måling