Dette er noe ganske spesielt, for dette er racerbiler drevet av hydrogen. (Fotos: Extreme E)

Første hydrogen-racerbil med stort steg

Den unike Pioneer 25 har nå bestått FIAs kollisjonstester.


I en tid der det kun finnes et offisielt FIA-VM for elbiler, Formel E, mener Extreme E at de har gjort nok for elbilene, og at det nå er det på tide å slå et slag for det neste store blant utslippsfrie racerbiler. Hydrogen.

Så i 2025 dukker det opp en helt ny serie kalt Extreme H, den første serien i motorsporten for hydrogenbiler, som selvsagt følger det samme oppsettet som Extreme E har gjort til nå.

-->
Det betyr at det kjøre rally på lukkede baner, og at hvert team skal bestå av en kvinne og en mann ‒ som jo også er en del av bærekraften.

Og det skal absolutt ikke stå på verktøyet. Bilen er døpt Pioneer 25, og er, ja, en ekstrem rallybil.

Pioneer 25 har 400 kW/550 hk, og det åpner for at den 2,2 tonn tunge og 2,4 meter brede racerbilen går fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Og like imponerende takler rallybilen gradienter på opptil 130 prosent.

Ettersom dette skal starte opp allerede til neste år har Extreme H nå full fokus på utvikling, og hydrogenbilen har akkurat tatt et svært viktig steg. Den har nemlig passert FIAs kollisjonstester, noe som betyr at den rent sikkerhetsmessig har fått godkjent-stempelet.

Dermed når Pioneer 25 en milepæl, for dette er historiens aller første FIA-godkjente hydrogenbil.

Testene som den nå har passert inkluderer sidekollisjon og veltesikkerhet, og baner vei for serien til å innlede en ny æra for bilteknologi og innovasjon.

‒ Jeg er glad for å si at Extreme H Pioneer 25 har bestått sine obligatoriske FIA-krasjtester med glans, sier Mark Grain, teknisk direktør ved Extreme E.

‒ Vi skal ikke undervurdere dette. Det er den første hydrogenracerbilen som oppfyller strenge FIA-kriterier. Vi har jobbet med FIA for å definere disse kollisjonstestene, og det har vært et stort samarbeid for å nå denne viktige milepælen. Ingen andre hydrogenracerbiler har gått gjennom kollisjonstester som oss, så det er en stor prestasjon.

‒ Selve chassiset er mye sterkere, men vi har lagt til karbonkompositt-kollisjonsstrukturer som sitter over de to hydrogentankene, og også for sidekollisjonstesten har vi komposittstrukturer på hver side som er energiabsorberende. Hydrogen høytrykks- og lavtrykkssystemene ble også montert under testene. Systemene ble satt under trykk for begge testene, og trykket i dem ble overvåket som direkte data. Det var for å sikre at systemene ikke ble skadet og mistet trykk.

De som har sett Extreme E skjønner at bilene må tåle ekstremt mye, for i tillegg til at det er tett racing med mye kontrakt så skjer det titt og ofte at bilene ruller rundt. Blant annet har Hedda Hosås opplevd dette. Det har dog ikke vært noe alvorlige skader i den elektriske rallyserien.

Neste milepæl for kommende Extreme H blir FIA-tester av tankene og batteripakkene, før bilen fortsetter sin praktiske tester som skal vare utover oktober.

Etter å ha forserte det største hinderet har også produksjonen av bilen fått det grønne lyset, så denne starter opp i løpet av de neste ukene.

Deretter er målet å levere ut bilene til de åtte teamene mot slutten av året.

Extreme E, etablert i 2017 og med første mesterskapet i 2021, får en litt lei avslutning på det hele. De to siste planlagte rundene i henholdsvis Italia og USA er nemlig strøket, og serien ser nå etter alternativer slik at den elektriske rallyserien får en passende avslutning.

Etter to runder og fire konkurranser topper Veloce-teamet årets Extreme E, og her er førerne svenske Kevin Hansen og australske Molly Taylor.

Regjerende mester er laget til tidligere F1-verdensmester Nico Rosberg med de svenske førerne Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky, og de ligger på 3. plass.

Andreas Bakkerud som kjører for Jenson Buttons lag har også kjørt alle fire løpene, men det har gått i motbakke og skuffende nok er det beste resultatet kun 7. plass.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsport Extreme H