Kia EV6 er en så god bil at europeiske journalister kåret den til den aller beste nybilen i 2022, og nå blir den enda bedre. (Fotos: Kia)

Prisene for kraftig oppdatert årets bil er klare

Kia har klar en oppdatert EV6, og den nærmer seg så mye at prisene nå er klare.


2022 var et godt år for elbilene. Da entret nemlig biler som Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Cupra Born og Renault Megane E-Tech den europeiske scenen, men ingen av disse klarte å bli årets nybil det året.

Den prisen stakk nemlig Kia EV6 av med, som i likhet med Ioniq 5 er satt sammen på E-GMP-plattformen til Hyundai-gruppen.

-->
EV6 skulle følge i store hjulspor, for dette var altså det neste steget i elbil-satstingen til Kia som til da inkluderte populære modeller som Niro og Soul.

Nå har fortsatt EV6 en vei å kjøre for å komme opp i populariteten til de to elbilene, duoen har for lengst totalt rundet 30.000 biler her i Norge, men Kia gjør iallfall det de kan for den nye elbilen som allerede har rundet 6.000 eksemplarer her hjemme.

Det inkluderer en stor oppdatering, og nå er nye EV6 endelig på vei til norske forhandlere.

EV6 som 2025-modell byr på helt nye lykter og støtfangere både foran og bak slik at den designmessig ligner på de andre nye elbilene til Kia, og den har selvsagt også fått seg et løft på innsiden.

Og ikke minst er den viktige rekkevidden løftet til et nytt nivå, og nå nærmer EV6 seg en ny drømmegrense.

‒ Dagens EV6 ser jo allerede bra ut, men den har blitt mer moderne og strammere i utrykket. Særlig med en mye strammere lyssignatur bak. Frontlyktene er nå også designet over lesten til star map formspråket som vi kjenner fra EV9 og nå på EV3, det gjør den frekk i fronten, mener Kias kommunikasjonssjef Christian Lagaard.

‒ Interiøret har fått et godt løft. Den har fått med seg skjermene fra flaggskipet EV9, og nye materialer øker premiumpreget i interiøret. Det merkes med en gang du setter deg inn.

Når det gjelder innsiden har Kia brukt nye materialer, satt inn et nytt ratt og som Lagaard påpekte utstyrt den med nye skjermer hentet fra det elektriske flaggskipet.

I tillegg er det også nye felger og farger, så Kia har virkelig gitt denne en skikkelig oppdatering.

Når det gjelder rekkevidden byr EV6 RWD nå på 582 kilometer målt etter WLTP- standarden, mens de som velger EV6 AWD firehjulsdrift nå får en elbil med en oppgitt rekkevidde på 546 kilometer.

Og ettersom nye Kia EV6 nå nærmer seg, er prisene også klare. Den passerer også 500, da målt i tusenlapper, men heldigvis ikke så mye som rekkevidden. Og ja, det er også en utgave som holder seg under momsgrensen til elbilene.

Kia Norge sier at en EV6 Limited Edition med AWD starter på 519.000 kroner, mens en slik med bakhjulsdrift starter på 489.900 kroner.

Begge disse begrensede utgavene kommer med utstyrspakke som Kia mener vil fungere godt for mange kunder, og det beste av alt ‒ disse er allerede i Norge og kan leveres innen kort tid.  

I tillegg til EV6 og EV9 har Kia også på gang en EV3 som er estimert til å få en rekkevidde på 600 kilometer via en Long Range-versjon, og «baby-EV9» som Kia Norge har døpt den nærmer seg så mye at vi får prisene til denne allerede i løpet av neste uke.

Men før den tid kan du sjekke ut noen flere bilder av oppfriskede og enda bedre Kia EV6, og her er de:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Kia Kia EV6