2022 var et godt år for elbilene. Da entret nemlig biler som Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Cupra Born og Renault Megane E-Tech den europeiske scenen, men ingen av disse klarte å bli årets nybil det året.
Den prisen stakk nemlig Kia EV6 av med, som i likhet med Ioniq 5 er satt sammen på E-GMP-plattformen til Hyundai-gruppen.
EV6 som 2025-modell byr på helt nye lykter og støtfangere både foran og bak slik at den designmessig ligner på de andre nye elbilene til Kia, og den har selvsagt også fått seg et løft på innsiden.
Og ikke minst er den viktige rekkevidden løftet til et nytt nivå, og nå nærmer EV6 seg en ny drømmegrense.
‒ Dagens EV6 ser jo allerede bra ut, men den har blitt mer moderne og strammere i utrykket. Særlig med en mye strammere lyssignatur bak. Frontlyktene er nå også designet over lesten til star map formspråket som vi kjenner fra EV9 og nå på EV3, det gjør den frekk i fronten, mener Kias kommunikasjonssjef Christian Lagaard.
I tillegg er det også nye felger og farger, så Kia har virkelig gitt denne en skikkelig oppdatering.
Når det gjelder rekkevidden byr EV6 RWD nå på 582 kilometer målt etter WLTP- standarden, mens de som velger EV6 AWD firehjulsdrift nå får en elbil med en oppgitt rekkevidde på 546 kilometer.
Og ettersom nye Kia EV6 nå nærmer seg, er prisene også klare. Den passerer også 500, da målt i tusenlapper, men heldigvis ikke så mye som rekkevidden. Og ja, det er også en utgave som holder seg under momsgrensen til elbilene.
Les også:
- Prisvinnende elbil sviktet i kollisjonstest
- Første hydrogen-racerbil med stort steg
- Ionity med flaggskipstasjon og en hjemmelader med Koenigsegg-DNA