Ford har store forventninger til Explorer, en SUV som er satt sammen på Volkswagen-gruppens MEB-plattform i likhet med elbiler som for eksempel Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Volkswagens ID-serie.
Og det er knapt en ny elbil som har fått kjørt seg så mye som Explorer før den gikk inn i produksjon, for influenseren Lexie Alford tok denne verden rundt for å vise den fram. Hun la bak seg formidable 30.000 kilometer på sin rundreise som gikk gjennom 27 land.
Den lever altså allerede opp til navnet sitt og er en ekte explorer ‒ en global oppdager.
Oppkjøring til kundeleveringen har også vært lang. Ford Norge åpnet for bestilling allerede i mars, mens selve produksjonen startet opp i Tyskland i juni.
Nå skriver vi midten av september, og endelig er elbilen på plass i Norge.
Les også:
‒ Det har vært svært stor interesse for nye Ford Explorer, og nå er leveransene i full gang over hele Norge, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ De gode prisene er nok en medvirkende årsak til at den klart mest solgte utstyrsvarianten her hjemme er den med det høyeste utstyrsnivået Premium og firehjulstrekk. Så langt har nærmere 7 av 10 nordmenn valgt denne kombinasjonen.
Ford og Ford Norge har hatt god tid til å sette samme pakker som er forlokkende for norske kunder, og her er selvsagt pris viktig. En godt utstyrt Explorer med den største batteripakken og bakhjulstrekk starter fra 449.000 kroner, mens samme versjon med firehjulstrekk starter fra 478.000 kroner. Begge holder seg altså under momsgrensen på 500.000 kroner.
Senere i år åpnes det også for bestilling av en Explorer med Standard Range-batteri og bakhjulsdrift som starter på 399.000 kroner.
Den største batteripakken med 286 hk og bakhjulstrekk er den som har høyeste WLTP-tall med en rekkevidde på 602 kilometer, og med firehjulsdrift kan Explorer by på 340 hk og en rekkevidde på opptil 566 kilometer. Maks ladeeffekt er 185 kW.
Ford presenterer selvsagt ikke en «europeisk» elbil uten mulighet for hengerfeste, og med firehjulstrekk kan Explorer dra henger på opptil 1.200 kilo.
Ikke overraskende skiller Norge seg ut målt mot resten av Europa når det kommer til konfigurasjon, og over dobbelt så mange nordmenn har valgt kombinasjonen firehjulstrekk og høyeste utstyrsnivå enn på resten av det gamle kontinentet.
Nordmenn har også så langt over dobbelt så ofte krysset av for hengerfeste, og hele 8 av 10 har valgt dette, opplyser Ford Norge.
Utleveringene er altså i gag, og bare på noen uker får dermed mange hundre nordmenn nøklene til sin nye Explorer. En som ikke trenger å vente så lenge er Ståle fra Gjøvik, for han var en av de aller første som fikk sin nye elbil.
Det var en Ford Explorer i fargen Magnetic Grey med firehjulsdrift og utstyrsnivået Premium, så han er en ganske gjennomsnittlig norsk kunde.
Han var spent av flere grunner.
– Vår første elbil noensinne ble en Explorer – ganske enkelt fordi den er midt i blinken for oss, sier Ståle.
‒ Den har høy bakkeklaring som gjør at vi kan sette oss rett inn i bilen, og den har god plass til både kona, meg og barnebarna våre – som vi ofte har med oss. Den endelige prisen ble også enda bedre enn jeg hadde forventet. Explorer har svært lang rekkevidde og firehjulstrekk – noe vi må ha siden vi har hytte på fjellet. Fargevalget er det kona og datteren som står bak.
Bakkeklaring som Ståle henviser til er blant de beste for slike elektriske SUV-modeller, og lyder på 19,3 centimeter for de med bakhjulsdrift og 20,2 centimeter med de med drift på alle hjulene.
Sulland Gjøvik Ford var også stolt over å ha utlevert en av de aller første bilene her i Norge.
– Det er veldig artig å få være med på å overlevere en av de første helelektriske Explorer i Norge. Det er spesielt både fordi det er Ståles første elbil, men også fordi han har vært en av våre mest trofaste kunder i snart 50 år, sier salgssjef Tage Voldheim.
En annen norsk og kanskje ikke overraskende favoritt er at festepunkter, for hundegitter/bagasjeromsgitter er mer enn tre ganger så populært i Norge som i resten av Europa. 6 av 10 nordmenn har valgt dette.
Om vi snur dette er panoramatak og 21 tommers felger blant de få tilvalgene som er mer populære i Europa for øvrig enn i Norge, mens Norge stort sett er på bølgelengde med resten når det kommer til farge ‒ over halvparten har valgt Arctic Blue eller Magnetic Grey.
Kanskje litt skuffende med tanke på navnet, Frozen White, er denne fargen mer populær nedover Europa enn i Norge, men nordmenn frykter kanskje at de ikke finner bilen i vinterkledde Norge?
Mange finner iallfall veien til den lokale Ford-forhandleren de kommende ukene, for nå er endelig leveringene av splitter nye Ford Explorer i gang. De kan jo varme opp med å sjekke ut noen flere bilder av den viktige Ford-modellen, og den bør alle finne – for her er de:
Les også: