Vi har testet helelektriske Ford Explorer. (Fotos: Nybiltester)

Prøvetur med Ford Explorer

Vi ble med Ford Motor Norge til Slovenia for å få kjøre den nye elbilen Ford Explorer, laget i Europa for Europa. Elbilen Ford Motor Norge mener skal bli deres nye bestselger.


Bli med da Hans Vidar så bilen første gang.

Er Ford Explorer en Volkswagen?

-->
Det er et spørsmål som har dukket opp, og som bør besvares.

Ja, Volkswagen og Ford samarbeider, og det er en plattform og flere deler fra Volkswagen i Ford Explorer som Volkswagen og Ford har samarbeidet om å optimalisere.

Men selv om det er mye deler fra Volkswagen i Ford Explorer er den likevel en Ford.

Hvorfor samarbeid? Vel, det må man ha mer av om man skal overleve konkurransen fra Kina, så samarbeid er ikke noe som er dumt eller teit eller kjipt, men noe som er bra for alle som har et ønske om å kjøpe seg en bil som ikke er kinesisk – og det finnes jo noen som har det ønsket.

Ford Explorer har allerede reist verden rundt med «Lexie Limitless».

Ford Explorer er en komfortabel Ford selv om den har mye fra Volkswagen, og jeg tror ikke samarbeidet skader hverdagsgleden for de som velger seg denne bilen.

Jeg tror de som velger seg denne bilen kommer til å storkose seg med den, mye på grunn av at alt er meget godt laget.

Ford Explorer er 4,468 meter lang, og 1,872 meter bred – til sammenligning, Volkswagen ID.4 er 4,582 meter lang og 1,852 meter bred. Ford har hatt et ønske om at Ford Explorer skal være smidig til bykjøring, og i Slovenia var det mange smale veier og trange gater som det var enkelt å manøvrere bilen i.

De som ikke elsker parkeringshus vil nok også sette pris på en noe kortere lengde på bilen, så lenge plassen inne i bilen er så god som den er i en Ford Explorer.

De som lurer på bakkeklaring, RWD har 19,3 centimeter bakkeklaring og AWD har 20,2 centimeter bakkeklaring.

Turen startet på flyplassen i Ljubljana i Slovenia, men før du blir med ut på tur med Explorer må vi se på noen fakta om bilen.

Ford Explorer får du med standard range batteri på 52 kWh, eller extended range batteri, og det er modellene med Extended Range batteri man får først, i august vil de første kundene få disse bilene i Norge.

Standard Range batteriet får du kun med RWD, og den blir det ikke mulig å bestille før litt senere i høst. Her har man en startpris på 399.000 kroner, som naturligvis er et lokkemiddel for å gjøre folk oppmerksomme på bilen.

WLTP-rekkevidden for Standard Range batteriet er foreløpig ikke testet, så det får vi komme sterkere tilbake til når informasjonen kommer i Q4 i år.

Extended Range batteriet får du enten som RWD eller som AWD. Der RWD har inntil 602 kilometer WLTP-rekkevidde om du ikke legger på noe ekstra utstyr, og 572 kilometer om du legger på Premium-pakka.

Du har 286 hk og 545 Nm og ferden fra 0-100 km/t tar 6,4 sekunder.

Du har tilgang på 77 kWh av batteriet med RWD, og maks ladehastighet er 135 kW. Det skal ta cirka 28 minutter å lade fra 10 til 80 prosent. Du kan forvarme batteriet før hurtiglading, både gjennom navigasjon og manuell start av forvarmingen.

Prisen starter på 449.000 kroner for Extended Range RWD, og med Premium starter prisen på 469.000 kroner. Ford har med 5 års fri service i sine priser, det er det få andre som har, og det betyr i praksis at man må legge på 5 års servicekostnad på prisene hos konkurrentene.

Ford har også med leveringsomkostninger til Ski, noe som gjør at det er et langt lavere beløp å legge til for lokal levering til din lokale forhandler.

Vil du ha AWD får du det med Extended Range batteriet, og har tilgang på 79 kWH. Her har du 340 hk og 679 NM og 0-100 km/t tar 5,3 sekunder.

WLTP-rekkevidden for AWD Extended Range er 566 kilometer dersom du ikke legger på noe utstyr, og 532 kilometer med Premium-pakken.

Optimer hurtiglading kaller Ford den manuelle forvarmingen man kan starte fra bilen dersom man ikke bruker navigasjon til en hurtiglader. Her får man også informasjon om hvor lenge forvarmingen bør foregå.

Ladehastigheten er maksimalt 185 kW og det skal ta cirka 26 minutter å lade fra 10 til 80 prosent, og med forvarming på plass får man cirka samme ladetid også når det er vinter.

Ladeluken befinner seg bak på bilens høyre side.

Prisen starter på 478.000 kroner og går opp til 499.000 om du tar med Premium-pakka. Den inneholder Matrix LED lys, B&O musikkanlegg med en subwoofer som tar 5 liter av bagasjerommet, 20 tommers felger, handsfree elektrisk bakluke, flerfarget miljøbelysning og mulighet for å kunne kjøpe panoramataket.

Skal du ha med førerassistentpakke (med HUD, 360 kamera ++) (13.000 kroner for Premium), el innfellbart hengerfeste (10.000 kroner), festepunkter for hundegitter (500 kroner), varmepumpe (10.500 kroner) og AGR forseter (7.000 kroner for Premium) – så må du ut med 41.000 kroner ekstra for en Premium, og da snakker vi 540.000 kroner for AWD Extended Range Premium før du har lagt på lakk og vinterhjul.

Da får denne elbilen ganske mange harde konkurrenter å bryne seg på.

Panorama glasstak koster 12.500 kroer og kan bare velges som tillegg til Premium utstyrsnivå. 21-tommers felger kan også bestilles og koster 6.000 kroner til Premium.

Jeg var noe skeptisk til setet i Sensico kunstskinn, og om det ville bli noe klamt ettersom det var 27-30 varmegrader i skyggen da vi skulle ut på tur, men klimaanlegget i bilen var så bra at jeg som svært lett blir klam i ryggen og baken ikke ble det her.

Plassen er god, komforten er god, og du kan justere på sitteputens vinkel, og ha massasje i korsryggen. Det du ikke kan i Premium-setet er å justere sitteputens lengde eller justere på nakkestøtten. Trenger du å justere på dette kan du velge AGR-setet som du ser nedenfor.

Du kan kjøpre AGR-setet, som nevnt under prisene for utstyr. AGR betyr Aktion Gesunder Rücken – eller litt fritt oversatt, sund rygg foreningen. En forening som merker seter der sitteputens lengde og vinkel kan justeres, korsryggstøtten kan justeres og nakkeputen kan justeres – altså, man får mulighet til å optimalisere seteergonomien til sin egen kropp.

Som du kan se på bildet så får du da stoff i midten og Sensico på sidene av dette setet, og en annen ting du får med er et passasjersete som også kan justeres elektrisk.

Standard-setet du får i Explorer har samme justeringsmuligheter som Premium setet i hel Sensico kunstskinn, men standardsetet har som AGR-setet stoff der man sitter og kunstskinn på sidene.

På passasjersiden er det manuelle innstillinger for Explorer og Explorer premium. Kun kjøp av AGR-seter som gir elektrisk justering av passasjersetet.

Jeg trivdes godt i Premium-setene i hel-Sensico, og kjente ikke på noe behov for ytterligere justering. Veldig deilig at man kan justere sitteputens vinkel.

Høyt komfortnivå, og rattet som har touchknapper fungerte på finurlig vis bedre enn i Volkswagen, der det er litt for lett å bomtrykke etter min personlige mening.

Det er et par ting med Explorer jeg ikke har helt sansen for.

Jeg har stor sans for at saker og ting kan justeres slik at det kan passe til flest mulig folk av ulik kroppsbygning, og da synes jeg det er litt dumt at Ford har valgt å ikke levere justerbar høyde på setebeltet. Nå skal det sies at denne innstillingen passet bra for meg, men det er jo ikke sikkert denne posisjonen for setebeltet passer like bra for alle.

Første gang jeg så ryggekameraet stusset jeg veldig, for hva er poenget med å ha så lite 360-bilde når man har et digert tomrom nedenfor. Samtidig har jeg vel også funnet ut av svaret, for det er jo eksakt samme ryggekamerabilde Volkswagen bruker, men de har liggende skjermer, og da ser det straks langt bedre ut, og oppleves langt bedre.

Min personlige mening er at Ford burde tatt seg bryet med å flytte 360-kameraet under ryggekameraet, og således utnyttet skjermens størrelse mer optimalt.

For å få ryggekamera med 360 må du kjøpe en førerassistentpakke som også inneholder et svært godt head-up-display (som vises nærmere senere), denne 360-saken ved siden av ryggekameraet, parkeringsassistent, aktiv filholder og hansfree elektrisk bakluke. Koster 13.000 kroner om du allerede har valgt Premium utstyrsnivå, og 18.000 kroner om du ikke har valgt premium utstyrsnivå.

Her er ryggekameraet fra en Volkswagen ID.7 som har en stor liggende skjerm. Da blir jo bildenes plassering svært så logisk i motsetning til hos Ford som har en stående skjerm.

Min liste over ting jeg ikke hadde sans for er faktisk ikke lenger enn disse to punktene, men ett savn hadde jeg, og det var muligheten til å bestille seter med ventilasjon – ikke fordi jeg ble klam, men fordi man av og til er noe klam før man skal kjøre en plass om sommeren når det er varmt ute.

Første etappe gikk fra flyplassen i Ljubljana via en del småveier til den relativt kjente plassen Bled der vi skulle ha lunsj.

Jeg delte bil med Fredrik Strøm fra Telemarksavisa, og vi startet med RWD for å få litt progresjon i antall hestekrefter i løpet av dagen.

I videoklippet over her vises bilen fram, og mye av det du kan lese om her nevnes også i videoen, men glemte å filme at man ikke kan justere setebeltets høyde i festepunktet.

Bakhjulstrekkeren har mer enn nok krefter til normal daglig bruk, og dersom man tenker tilbake til den tiden da man handlet bensin og dieselbil, så ville jo en bil med 286 hk være «utrolig sprek». Det er Exploreren med bakhjulstrekk, det er bare det at det finnes en med enda mer power, som vi kommer mer tilbake til.

Lavt støynivå i bilen, god komfort i fjæringene, faktisk hakket mer komfort enn i Xpeng G6 som er noe fastere i fjæringsoppsettet. Gode skjermer, godt ratt, komfortable seter og svært bra klimaanlegg gjorde de vakre veiene, som også var svært smale til tider på de rutene vi kjørte, til en meget god opplevelse.

Jeg tør å påstå at du skal ha et litt spesielt behov for fremkommelighet, eller behov for 1.200 kilo hengervekt istedenfor 1.000 kilo, for å velge AWD fremfor RWD. Likevel er det over 80 prosent av de som har bestilt bilen som har valgt AWD.

Lunsjstoppet og bilbytte var lagt til Vila Bled med utsikt over sjøen, rett og slett et litt magisk sted i Slovenia som svært mange turister finner veien til.

Den grå fargen heter Magnetic, den røde heter Rapid Red og den lyse blå Arctic Blue er standardfarge for denne bilen, og dermed inkludert i bilens pris.

Vi dro av gårde med en Arctic Blue AWD etter lunsjen, og det var stor forskjell på akselerasjon og tilgjengelige krefter mellom RWD og AWD, men om man strengt tatt trenger de ekstra kreftene er jeg mer usikker på, moro var det ihvertfall.

Der den grå bakhjulstrekkeren var utstyrt med vanlig tak, var den blå firehjulstrekkeren utstyrt med glasstak. Med over 28 varmegrader og ganske saktegående kø i Bled på grunn av veiarbeid, så kjente man varmen fra glasstaket i cirka 28 varmegrader og stekende sol.

Da vi kom opp i normal marsjfart merket vi lite til noe økt varme på grunn av glasstaket.

For meg som har litt lysømfintlige øyne var alt langt mer behagelig med vanlig tak, så man skal være glad i glasstak for å bruke 12.500 kroner på det. Har man barn bak som elsker å se ut av glasstak kan det jo fort bli en prioritet.

Hvorfor velge AWD?

Bor man litt bakkete til, så er det jo deilig med AWD om vinteren. Har man hytte med litt kronglete vei er det også behagelig med AWD. Om man egentlig trenger det er et godt spørsmål, men noen gjør nok det.

Mer krefter, raskere akselerasjon, mer hengervekt, raskere lading kan også være argumenter som brukes for å velge AWD. Det du ofrer er en del rekkevidde i forhold til RWD.

Hva med lydanlegget fra B&O som følger med i Premium-pakka?

Tja, det virket å gi god lyd, men når alle bilene hadde dette anlegget var det ikke så lett å sammenligne de to anleggene mot hverandre. Du mister 5 liter i det rommet som er under undergulvet i bagasjerommet om du velger B&O-anlegget.

Går du for Premium-pakka så er jo B&O anlegget med, selv om du kanskje valgte Premium-pakka for å få med LED-Matrix lys. Her ser du noen av de mange lydinstillingene i B&O anlegget.

For de som ikke elsker pling plong når man havner 1 km/t over fartsgrensen så må man inn i førerassistanse-innstillingene hver gang bilen startes opp. Lett å forstå og kjapt å finne fram.

Kobler du til mobilen får du mulighet til å velge enten Apple CarPlay eller Android Auto med trådløs tilkobling. Her utnyttes hele skjermen på eksemplarisk vis.

Det er ikke bare i byer det er stilig med navigasjon som har 3D-effekt, men minst like moro når man kjører i fjell-landskap. Her ser man skjermen i nedre posisjon, den mest stående posisjonen skjermen kan ha.

Man kan skyve fram skjermen når bilen er slått på, og da skjuler det seg et rom med 2 x USB-C der det er plass til litt av hvert. Lukker man igjen skjermen før man går fra bilen blir dette nesten som en liten safe, ettersom rommet kun kan åpnes når bilen er på.

Må innrømme at jeg likte veldig godt head-up-displayet som befinner seg i førerassistentpakken, om det er verdt pengene er et annet spørsmål.

Jeg synes Ford har valgt god størrelse på tall og bokstaver i instrumentskjermen de har bakom rattet. Alt er klart og tydelig og lettlest.

Menyskjermen består av store knapper som er lette å treffe, med talende symboler og ikke alt for mye tekst. Liker også godt snarveiene på toppen av skjermen.

I baksetene får jeg plass, selv om forsetet er stilt inn på meg selv, og jeg tar like mye plass som en som er 190 centimeter lang når jeg sitter. Det er nesten overraskende bra med plass i baksetene med tanke på bilens lengde.

Her er bagasjerommet, som rommer 470 liter, men her er gulvet i øvre posisjon, for hverdagsbruk med enkel inn- og utlasting. En romslig skiluke er det også bakom midtsetet i et baksete som er delt 40/60 med tanke på å legge ned seter.

For 500 kroner får du fester i taket til grind, som er kjekt om du vil utnytte plassen opp til taket og få 566 liter med bagasjeplass. Grind eller nettløsning er ekstra.

Nyttelasten er inntil 585 kilo, men mer utstyr i bilen vil ta av denne vekten, så spør hos forhandler hva «din» Explorer lander på i nyttelast. Husk at man i begrepet nyttelast har tatt bort 75 kilo av tilgjengelig totalvekt på grunn av sjåføren, men veier sjåføren mer så får man naturlig nok mindre vekt igjen til andre folk og bagasje.

Det er mye av plassen man finner under gulvet, og man kan legge gulvet ned i nedre posisjon, slik at man slipper å plukke det ut om man ikke vil.

Under det underste gulvet er det også plass, og det er her B&O-anleggets sub stjeler 5 liter med plass. Her kan man jo ha ladekabler og spylervæske, ettersom bilen ikke har noen frunk.

Velger du hengerfeste til 10.000 kroner får du et delelektrisk hengerfeste, langt å foretrekke framfor et avtagbart hengerfeste.

RWD kan trekke med seg 1.000 kilo og AWD kan trekke med seg 1.200 kilo.

Hanker til handleposer er på begge sider i bagasjerommet, og på venstre side er det også tilgang til 12V plugg.

Ford Explorer er etter min mening veldig passe stor for veldig mange ulike behov. Et vellykket samarbeid med Volkswagen etter min mening, for jeg ser ikke på denne bilen utvendig og tenker at det er en Volkswagen.

Du har fått manuell forvarming som forteller deg hvor lang tid du bør forvarme. I forsetene kan du justere vinkelen på sitteputen, noe man ikke kan i Mustang Mach-E.

God rekkevidde med WLTP over 500 kilometer uansett utstyrsnivå. Rask lading godt under 30 minutter fra 10 til 80 prosent, og du trenger neppe lade lenge for å få nok strøm til å komme fram.

Det jeg likevel setter mest pris på med denne bilen er kombinasjonen av komfort og kjøreglede. En kombinasjon som jeg tror vil gjøre at mange kommer til å bli veldig glad i sin Ford Explorer.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du