Tyskland fjernet incentivene for kjøp av elbil tidligere i år, og dermed sprakk elbilsalget. NAF ber regjeringene være varsom med de norske elbilfordelene. (Foto: NAF/Motor)

Ber regjeringen fryse bilavgiftene

NAF ser hva som skjer i land som tuller litt for mye med elbilavgiftene, og ber regjeringen om en garanti mot økt elbil-moms og avgifter neste år.


‒ Folk er sensitive for avgiftsendringer. Skal vi klare overgangen til elbiler, må regjeringen fryse bilavgiftene i neste års budsjett, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En grunnregel for politikere er å holde en  stø kurs med en forutsigbar politikk som folket kan stole på, men dette har de helt glemt når det kommer til bil. Her vingler de som en ruset fører, og stadig vekk endres avgiftene ‒ de aller fleste gangene for å fylle en allerede velfylt statskasse. 

-->
Nå frykter NAF at de også skal finne fram øksen når det kommer til elbiler, og kutte avgifter som har vært en viktig del av suksessen Norge har hatt i overgangen fra eksosbiler. 

Og det er lett å tro at alle nå kjører elbil, men det er langt fra virkeligheten. 

Statistikken til SSB viste at i utgangen av 2023 besto bilparken av totalt 2,9 millioner biler, og av disse var knapt 700.000 elbiler. Så det klare flertallet av bilene på norske veier er ikke-elbiler. 

Ifølge NAF skal to millioner nordmenn over til en elbil de neste årene, og sier at om Norge skal nå klimamålene er det avgjørende at regjeringen fryser bilavgiftene.

Målet er at alle nye personbiler som selges neste år er nullutslippsbiler, og det virker ikke så veldig langt unna. Senest i august i år var 94,3 prosent av nybilsalget elbiler.

Men det er et par problemer her.

For det første er det gjerne de siste prosentene som trengs mest overtaling, så skal man få disse over på elbilsiden mener NAF at sikkerhet mot økte avgifter neste år er et viktig grep. Dette har de også spilt inn til regjeringen før statsbudsjettet for 2025.  

‒ Målet som er satt kan nås neste år, men kommer det avgiftsendringer er det ikke sikkert. Like viktig er det at elbilsalget fortsetter i godt tempo etter 2025, slik at bilparken blir skiftet ut med nullutslippsbiler, sier Sødal.  

Det andre er at statistikken faktisk også kan gi manipulerende tall, noe også de 94,3 prosentene elbil i august til en viss grad gjør. For det er slik at nybilsalget går tregt i 2024, og dermed går utskiftingen av biler med eksosrør tregere enn det mange kanskje tror.

‒ Det er viktig å huske på at det fremdeles er to millioner nordmenn som skal gå over til en elbil de neste årene. Skal Norge nå klimamålene, er det avgjørende at regjeringen fryser bilavgiftene, sier Sødal.

Mer spesifikt ber NAF om at momsgrensen for nye elbiler holdes på 500.000 kroner neste år, og peker på hva som har skjedd i Tyskland.

Der bestemte overivrige politikere seg for å fjerne incentivene for å kjøpe elbil tidligere i år, og resultatet er at elbilsalget falt med formidable 37 prosent.

Nå vil den tyske regjeringen gjeninnføre incentiver både for å redde elbilsalget og tysk bilindustri som satser enormt på elbiler ‒ takket være politikken som europeiske politikere tidligere har vedtatt.  

‒ Dette illustrerer hvor sensitive bilkjøperne er til avgiftsendringer. Selv om vi har en elbilsuksess i Norge, kan det endre seg om regjeringen trår feil i avgiftspolitikken, mener Nils Sødal.

Les også:

Debatt

Les mer om:

NAF Samferdsel