Toyotas nyttekjørtøy-familien har nå fått en storvokst sjef. (Fotos: Toyota) (Foto: Toyota)

En ny Toyota-modell er på plass

Toyota Professional-serien består av lette nyttekjøretøy, og nå er en tyngre helmax modell også på plass. Dermed er serien komplett.


Det gjelder som kjent å ha to tanker i hodet, og for Toyota ha to satstinger på samme tid. Det betyr nye personbiler og nye varebiler. Og på dette siste området er de virkelig på hugget.

2024 byr nemlig på en Proace varebil med batteridrift, en Proace City og minibuss-versjonen Verso som alle har oppdateringer både når det kommer styling-, teknologi- og ytelser. Den elektriske varebilen Proace har for eksempel fått 20 mer kilometer, og har nå en oppgitt rekkevidde på 350 kilometer.

-->
Det åpnes også for en lastekapasitet på 6,6 kubikkmeter og 1.400 kilo nyttelast for mellomklasse Proace, mens Verso baner vei ni sitteplasser.

Mer kompakte Proace City byr på side på 4,4 kubikkmeter lasterom og 1.000 kilo nyttelast, og har fått en økning på hele 50 kilometer som tar rekkevidden til 330 kilometer. For øvrig kommer varebilene også med dieselmotor.

Hiluxen hører også hjemme i nyttekjøretøy-familien, og her er det også en stor nyhet for 2024 ‒ en ny Hilux Hybrid 48V som kombinerer en mildhybridløsning med den 2.8-liters motoren. Denne byr på 1.000 kilo nyttelast og en hengervekt på solide 3,5 tonn.

Men det er altså et helt nytt medlem på plass i Professional-serien. En helmax modell.

For endelig er Proace Max på plass her i Norge, og dette er Toyotas aller første tunge varebil. Dette er altså en viktig varebil.

Toyota Proace Max kommer til Norge med to akselavstandsstørrelser, tre lengder og tre høydealternativer, og blir tilgjengelig i flere konfigurasjoner slik at Toyota dekker de fleste krav. Den største har et lastevolum på 17 kubikkmeter, og Toyota kan også lokke med tre diesel-drivlinjer for Max-utgaven.

En annen praktisk ting er at Max har bakdører i full høyde og lav terskel, og dørene kan for første gang i Toyota-historien åpnes til 270 grader. Og så er det  selvsagt også tilgjengelig som en elbil.

Her er rekkevidden ganske imponerende til å være en slik stor bil, WLTP-tallet sier 420 kilometer, og den elektriske varianten åpner for 150 kW hurtiglading som åpner for opp til 80 prosent på 55 minutter.

Toyota Norge understreker at rundt 90 prosent av tunge varebiler som selges i Europa har en eller annen form for tilpasning eller er utstyrt med tilbehør som passer for bruken. Og da passer det jo greit at Proace Max åpner for en masse konverteringsmuligheter.

Her nevner importøren fabrikkleverte alternativer som inkluderer plattform- og chassisførerhusversjoner, tippbiler og en drop-side-modell. Og ytterligere spesialtilpasninger kan utføres av Toyota-sertifiserte ombyggere, legger de til. Toyota Norge har for øvrig nylig inngått en slik avtale med Lafinto.

Den nye sjefen i Proacee-familien introduserer også en ny front med en matt svart grill og full LED-frontlykter, og på innsiden er det et nytt multimediasystem med 10-tommers berøringsskjerm og tilgang til skybasert navigasjon.

Toyota byr også på utvalg av Toyota Safety Technologies som standard, så den bør være blant de tryggere på veien.

Toyota har som kjent et samarbeid med Stellantis når det kommer til varebiler, og den elektriske utgaven av Max blir satt sammen i Stellantis’ polske Gliwice-fabrikk mens dieselversjonen produseres i den italienske Atessa-fabrikken.

Når det gjelder produksjonen. Den startet allerede i sommer, og de første kundeleveransene av Proace Max i Norge skal etter planen ta til allerede ved månedsskiftet.

Toyota Professional har for øvrig opplevd stor vekst i Europa, og i 2023 skuflet de ut mer enn 140.000 biler ‒ noe som er ny rekord. Målet i 2025 er hele 180.000 enheter og en markedsandel på mer enn 7 prosent, og da hjelper det jo å ha en helmax modell i utvalget.

Les også:

Debatt