Det er ikke mange biler som kan skryte av en så lang historie som Volkswagens trofaste Transporter. I en alder som skulle tilsi at denne nå er pensjonist ruller den videre med fornyet kraft.
Første Transporter kom helt tilbake i 1950, og var Volkswagens andre kjøretøy. Den første var kalt Type 1, bedre kjent som Bobla, mens den neste var en slags storvokst søster, og ja, kalt Type 2.
Siden har det kommet fem generasjoner av den som nå heter Transporter, og nå vi skriver 2024 dukker det opp en 7. generasjon som selvsagt også blir mulig å bestille med en helelektrisk drivlinje i tillegg til dieselvarianten.
Og det er flere bokstavelige store nyheter.
Kommende Transporter er nemlig bredere, lengere og kan laste mer, og sammen med nye Caravelle har den nå fått sin premiere under IAA transportmessen i tyske Hannover.
‒ Nye Transporter tar med seg det beste fra forgjengerne, samtidig som bilen er videreutviklet for å møte kundenes behov på en enda bedre måte, forklarer Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i importør Harald A. Møller.
‒ Siden bilen både leveres med dieselmotor og etter hvert i elektrisk utgave for første gang, vil kundene kunne velge den Transporteren som passer deres behov best.
Som vanlig garderes det med en kort og lang utgave, og begge varianter kan også bestilles med høyt tak. Nå er den korte ganske velvoksen, og er 5,05 meter lang og 2,03 meter bred, mens den store er 40 centimeter lenger.
I tillegg er det lengre akselavstand enn forgjengeren, og som vi har lært betyr det enda mer innvendig plass.
Nye Transporter med dieselmotor som altså er den første som dukker opp kan laste inntil 1,33 tonn, og rommer fra 5,8 kubikkmeter i varerommet. Varebilen som kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke har også en økt hengervekt som nå lyder på inntil 2,8 tonn.
Volkswagen melder også at det er på gang en utgave som pickup med dobbelkabin som kommer etter hvert.
Den første utgaven av 7. generasjonen er utstyrt med en 2.0-liters dieselmotor med enten 110, 150 eller 170 hestekrefter, og her kommer den minste versjonen i kombinasjon med manuelle gir og de to største med automatgir og 4Motion firehjulsdrift.
Når det gjelder elektriske Transporter har denne et batteri på 83 kWh og blir tilgjengelig med enten 218 eller 286 hestekrefter, og e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift før det også dukker opp en 4Motion med to elmotorer.
Nye Volkswagen Transporter bør ikke være altfor langt unna, for salget skal etter planen åpnes i løpet av høsten.
‒ Med nye Transporter har hele vår modellportefølje blitt oppdatert, og vi har svært attraktive alternativer for nyttekjøretøy-kunden, sier Matheson.
‒ Sammen med vårt brede forhandlernett med Volkswagen Nyttekjøretøy-eksperter over hele landet har vi et glimrende utgangspunkt for å fortsette å være Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul.
Volkswagen har som kjent allerede en elektrisk varebil på plass, og Volkswagen ID. Buzz er faktisk så populær at etter årets åtte første måneder er det kun fire personbiler som er registrert flere ganger ‒ Tesla Model Y, Volvo EX30, Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X.
ID. Buzz er ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registrert 2.862 ganger, og den nest mest populære værebilen er den som nå er på vei i ny generasjon ‒ Transporter/Carevelle med 2.423 registreringer ut august. Det ville holdt til en 8. plass på OFV-listen som omfatter nye personbiler, så slett ikke verst for en 74-åring.
Her er bilder av legenden, og favoritten, i ny drakt, Volkswagen Transporter i 7. generasjon:
Les også: