Kina har siden vi tråkket inn i et nytt årtusen hatt store ambisjoner om å bli en global økonomisk tungvekter på de fleste områder, men over i bilindustrien innså de raskt at de ikke klarte å lage biler som kunne ta global markedsander. Vel, tradisjonelle biler.
Så mens elbiler fortsatt var nisjer fokuserte de nettopp på slike biler, og fikk dermed et viktig forsprang. Og ja, i tillegg kunne Kina skryte av de nå også var miljøfokuserte, noe de jo ikke er veldig kjent for.
Om vi for eksempel sammenligner med Tesla så hadde de kun en modell da de rundet 10 år, Model S samt den utgåtte Tesla Roadster, og dette var også året før de annonserte Tesla Autopilot-systemet.
Xpeng ligger åpenbart langt foran Tesla-skjemaet når de nå runder 10 år, og har allerede seks modeller til salgs bare her i Norge.
Ikke overraskende er det G9 som er den mest populære her i Norge, for dette var Xpengs første globale modell også designet for å klare Euro NCAPs tøffe kollisjonstester. Der scoret den 5 stjerner.
‒ Interessen for våre kommende teknologiske innovasjoner er allerede stor, og vi gleder oss til å fortsette å tilby nordmenn neste generasjons elbiler, sier Persson.
‒ Xpeng er her for å bli, og kanskje det viktigste – vi tilbyr banebrytende teknologi til priser som gjør den tilgjengelig for alle.
Xpeng-sjefens har selvsagt en plan for videre vekst, og tar blant annet sikte på å selge 1 million AI-drevne kjøretøy årlig. Her skal halvparten komme fra globale markeder, inkludert Norge.
Dette skal Xpeng klare gjennom utviklingen av en egen chip, Xpeng Turing, som ifølge merket selv gir tre ganger bedre ytelse enn dagens standard. Denne skal forbedre de selvkjørende egenskapene, og Xpeng har også rullet ut sitt avanserte førerassistansesystem, XNGP, i flere byer.
Det skal iallfall ikke stå på ambisjonene. Xpeng snakker om AI-sansesystemer, flyvende biler og humanoide roboter.
De sier at utviklingen av smartkjøring avhenger av stadig mer avanserte sensor- og oppfatningssystemer, og her har de noe som heter AI Hawkeye Visual Solution. Her skal systemet øke bilens evne til å sanse omgivelsene ved hjelp av avanserte kameraer og sensorer, så ja, litt som en bilfører av blod og kjøtt.
Xpeng P7+ som etter planen skal lanseres i 4. kvartal blir den første modellen med AI Hawkeye Vision Solution, men denne blir dog kun tilgjengelig i Kina.
Men det stoper altså ikke der. Mot slutten av året skal de også åpne for å forhåndsbestille Land Aircraft Carrier, som ja, er en flyvende bil. Også denne blir kun tilgjengelig i Kina.
På toppen har de på gang en litt mer menneskelig robot, og 2. generasjon av den humanoide roboten PXi5 skal vises fram under Xpeng Tech Day i oktober.
Les også:
- Elektriske Range Rover får uvanlig hjelp
- Volvo EC40 Twin Performance Black Edition Ultra – mer enn bare et navneskifte
- Jakter desperat etter Aston Martins første bil