Kina har siden vi tråkket inn i et nytt årtusen hatt store ambisjoner om å bli en global økonomisk tungvekter på de fleste områder, men over i bilindustrien innså de raskt at de ikke klarte å lage biler som kunne ta global markedsander. Vel, tradisjonelle biler.
Så mens elbiler fortsatt var nisjer fokuserte de nettopp på slike biler, og fikk dermed et viktig forsprang. Og ja, i tillegg kunne Kina skryte av de nå også var miljøfokuserte, noe de jo ikke er veldig kjent for.
Med en enorm satsting på elbiler dukket det også stadig opp nye merker, og på andre siden av kloden fant de også en nasjon som også brøytet vei for elbiler gjennom incentiver ‒ lille Norge.
Det har altså ført til mange i utgangspunktet ukjente bilmerker, og et slikt var Xpeng. Dette merket ble etablert i 2014, og fikk raskt en rekke svære investorer som gjorde sitt til ambisjonene ble globale.
For å bli en skikkelig tungvekter har Xpeng satset tungt på elektrisk utvikling og i de siste årene også på AI-teknologi, og det relativt ferske merket har kommet oppsiktsvekkende langt på bare 10 år.
Her Xpeng G9:
Om vi for eksempel sammenligner med Tesla så hadde de kun en modell da de rundet 10 år, Model S samt den utgåtte Tesla Roadster, og dette var også året før de annonserte Tesla Autopilot-systemet.
Xpeng ligger åpenbart langt foran Tesla-skjemaet når de nå runder 10 år, og har allerede seks modeller til salgs bare her i Norge.
– Salgstallene for 2023 viser at nordmenn virkelig har fått øynene opp for Xpeng. Vi har nå solgt totalt mer enn 3.000 biler, og vårt flaggskip Xpeng G9 har blitt en publikumsfavoritt og bestselger i sitt segment, sier Norge-sjef Claes Persson.
‒ Den ble også kåret til Folkets Favoritt i den norske årets bil-kåringen til Dagbladet/Dinside/Elbil24. Nye Xpeng G6 er også nominert til årets bil 2024 i Europa, noe som viser den brede anerkjennelsen bilen allerede har rukket å få.
Ikke overraskende er det G9 som er den mest populære her i Norge, for dette var Xpengs første globale modell også designet for å klare Euro NCAPs tøffe kollisjonstester. Der scoret den 5 stjerner.
‒ Interessen for våre kommende teknologiske innovasjoner er allerede stor, og vi gleder oss til å fortsette å tilby nordmenn neste generasjons elbiler, sier Persson.
‒ Xpeng er her for å bli, og kanskje det viktigste – vi tilbyr banebrytende teknologi til priser som gjør den tilgjengelig for alle.
Xpeng har også fått et godt globalt moment, og i fjor ble de levert ut 141.000 elektriske biler ‒ opp 13,7 prosent fra 2022. Denne økningen har fortsatt inn i 2024, og i første halvår økte salget med 30,2 prosent.
– De siste ti årene har ikke bare handlet om Xpengs første tiår, men også om Kinas reise mot smart kjøring, si. Vi utvikler all vår teknologi for smartkjøring internt, med målet om å skape brukervennlige og lettkjørte smarte biler for teknologiinteresserte, sier He Xiaopeng, administrerende direktør og styreleder i Xpeng.
– Kunstig intelligens er fremtidens største og mest spennende trend.
Xpeng-sjefens har selvsagt en plan for videre vekst, og tar blant annet sikte på å selge 1 million AI-drevne kjøretøy årlig. Her skal halvparten komme fra globale markeder, inkludert Norge.
Dette skal Xpeng klare gjennom utviklingen av en egen chip, Xpeng Turing, som ifølge merket selv gir tre ganger bedre ytelse enn dagens standard. Denne skal forbedre de selvkjørende egenskapene, og Xpeng har også rullet ut sitt avanserte førerassistansesystem, XNGP, i flere byer.
Det skal iallfall ikke stå på ambisjonene. Xpeng snakker om AI-sansesystemer, flyvende biler og humanoide roboter.
De sier at utviklingen av smartkjøring avhenger av stadig mer avanserte sensor- og oppfatningssystemer, og her har de noe som heter AI Hawkeye Visual Solution. Her skal systemet øke bilens evne til å sanse omgivelsene ved hjelp av avanserte kameraer og sensorer, så ja, litt som en bilfører av blod og kjøtt.
Xpeng P7+ som etter planen skal lanseres i 4. kvartal blir den første modellen med AI Hawkeye Vision Solution, men denne blir dog kun tilgjengelig i Kina.
Men det stoper altså ikke der. Mot slutten av året skal de også åpne for å forhåndsbestille Land Aircraft Carrier, som ja, er en flyvende bil. Også denne blir kun tilgjengelig i Kina.
På toppen har de på gang en litt mer menneskelig robot, og 2. generasjon av den humanoide roboten PXi5 skal vises fram under Xpeng Tech Day i oktober.
Les også: