Dette er intet mindre enn historiens aller raskeste serieproduserte Mustang. (Fotos: Ford)

Tidenes raskeste Ford Mustang

Ford nøyer seg ikke bare med å kalle den nye Mustang-sjefen for en GT, nei, denne heter Mustang GTD. Og her går det unna som aldri før.


En av historiens aller mest kjente biler, Ford Mustang, runder 60 år i år. Det må selvsagt feires, og det gjøres med den aller raskeste modellen som noensinne har gått inn i serieproduksjon.

Mustang GTD er en skikkelig muskelbunt med 826 hk og 900 Nm dreiemoment, og denne pakken gjør sitt til at den nye sjefen ikke gir seg før den når 325 km/t.

-->
For at bilen skal håndtere slike hastigheter har Ford gitt den banebrytende aktive aerodynamikk, karbon-keramiske bremser og innebygd bakhjulsoppheng med semiaktive dempere.

Og dette må til for å nå et veldig hårete mål ‒ komme seg rundt selveste Nordschleife på under 7 minutter. Det klarer kun de aller raskeste bilene på planeten, og en svært sportslig modell som BMW M4 CSL endte for eksempel runden på 7:18 minutter i fjor. 

Den aller raskeste serieproduserte bilen rundt «det grønne helvete» er hyperbilen Mercedes-AMG One som klarte dette på lynraske 6:35 minutter. 

Kommende Mustang GTD skal altså mellom disse to.

 – Vi har siden dag én vært 100 prosent fokusert på å gjøre Mustang GTD til den første superbilen med ytelser i verdensklasse ‒ samtidig som den har sjelen til en Mustang, sier Greg Goodall, Mustang GTD Chief Program Engineer.

‒ Selve hjertet i GTD er en kompressorladet 5.2-liters V8-motor med mer hestekrefter per liter enn Porsche 911 GT3 RS.

Den motorsport-lignende GT3 RS har for øvrig klart runden på Nordschleife på heseblesende 6:49 minutter, og er dermed en av de aller raskeste bilene verden har sett.

Når det gjelder Mustang GTD har den en kompressorladd motor som også for aller første gang baner vei for et tørrsump oljesystem i en Mustang, og dette bidrar til å holde motoren smurt gjennom svingene.

Dette åpner også for et litt høyere maksimalt turtall på 7.650 r/min, en økning på 100 r/min sammenlignet med den forrige 5.2-liters V8-motoren. Reviderte innsugs- og eksosmanifold og standard titaneksos er også blant elementene som er med på å oppnå motoreffekten, forklarer Ford.

Så var det aktiv aero, og dette er inspirert av selveste Formel 1. De har som kjent et «Drag Reduction System» som åpner for forbikjøringer, og Mustang GTD har sitt eget DRS som kan endre vinkelen på spoileren bak og aktivere flaps under bilens front. Alt dette for å finne nøyaktig den riktige balansen mellom luftstrømmen for fart og marktrykket for grep.

– For å utvikle Mustang GTDs teknologi, aerodynamikk og krefter har vi jobbet sammen med de beste ingeniørene, designerne og en ekstremt dyktig fører. Vi gleder oss å levere på vårt løfte om å kjøre på under 7 minutter, sier Goodall.

Og for å vise hvor tøft dette målet er kan vi jo hente fram to tider fra noen ekstremt sterke elbiler.

Rimac Nevera, denne elleville elektriske hyperbilen med 1.914 hk og 2.340 hk, klarte runden på 7:05 minutter, mens Tesla Model S Plaid utstyrt med en Track-pakke klarte runden på 7:25 minutter. Og denne har altså 1.020 hk.

Så vi gleder oss til å se hva en Ford Mustang GTD klarer, for de har nå satt en skyhøy liste 60 år etter at den aller første Mustangen skapte furore.

Les også:

Debatt