Toyota Hilux får nå litt elektrisk hjelp. (Fotos: Toyota)

Toyota Hilux blir (litt) elektrifisert

Arbeidshesten Toyota Hilux tar nå sitt første steg inn i elektrifiseringen, men starter på det aller første trinnet.


Da Toyota bestemte seg for å satse skikkelig globalt på 1960-tallet hadde de et ess, og det var holdbarheten. Den tråden holdt de i mange tiår, og en bil som ble kjent for å være nærmest udødelig var en pickup introdusert i 1968.

Dette var kun noen år etter at de også hadde satset tungt på USA, og da er det som kjent ikke dumt å ha en pickup i utvalget. Siden har Toyota oppdatert arbeidshesten Hilux med jevne mellomrom, og nå er det også på tide å ta den inn i den elektriske tiden.

-->
Som vanlig gjelder det å huke av flest mulige bokser; være robust nok for de fleste arbeidsoppgaver og komfortabel og sikker nok for hverdagslig kjøring.

Begge deler skal den nye Toyota Hilux Hybrid 48V sørge for.

Dette er altså en mildhybrid som hjelper til på visse områder, og Toyota kan fortelle at fordelene er store: Mer jevn og raffinert ytelse og mindre støy og vibrasjoner.

Det har heller ingen negative følger, så denne kan fortsatt by på en vadedybde på 70 centimeter og de samme lasteegenskapene.

Hilux Hybrid 48V lanseres som en Double Cab-format, og her er det en kraftfull styling som inkluderer en tredimensjonal grill og støtfanger foran.

Mildhybriden er koblet til en 2.8-liters turbodiesel med 150 kW/204 hk og 500 Nm dreiemoment, og hybridbatteriet som kun veier 7,6 kilo leverer opptil 12 kW/16,3 hk og 65 Nm under akselerasjon.

Toyota som banet vei for hybridteknologien på 1990-tallet byr også på en regenerativ bremsefunksjon som gjenvinner energi når gasspedalen slippes, og kombinert med motorbremsing sparer dette drivstoff og gjør selvsagt kjøringen enklere.

Dette hjelper også til i terrenget, og motorgeneratoren forbedrer Hiluxs evne til å overvinne hindringer, melder Toyota. I tillegg er det en 20 prosent reduksjon i motorens tomgangsturtall, fra 720 r/min til 600 r/min.

Også det automatiske start- og stoppsystemet får elektrisk hjelp, og den elektriske motorgeneratoren fungerer i stedet for en konvensjonell startmotor og er alltid tilkoblet.

Men det er flere nyheter.

Hilux Hybrid 48V blir den første utgaven som også har Multi-Terrain Select, og her justeres drivkraft, fjæring og bremsetrykk automatisk for optimale innstillinger under forskjellige kjøreforhold.

Her er det seks innstillinger, Sand, Mud, Rock, Dirt, Snow og Auto, og i den siste vurderer sensorer rundt bilen veiforholdene og bruker de riktige kontrollinnstillingene. Videre kan Sand, Mud, Rock og Auto brukes i den lave L4-kjøringen, mens Dirt, Sand, Mud, Deep Snow og Auto kan brukes i H4.

En ny multiinformasjonsskjermen har også en spesiell tilpasset bakgrunn for hver av kjøremodusene.

Nye Hilux Hybrid 48V 5,33 meter lang, 1,86 meter/1,90 meter bred og 1,87 meter høy, og double cab-karosseriet åpner for et lasteplan som er 1,56 meter langt.

Nyttelasten er opptil 1.000 kilo og hengervekten er 3.500 kilo.

Når det gjelder bakkeklaring er denne på 31 centimeter og angrepsvinkel- og avgangsvinkler er på henholdsvis 29 og 26 grader, opplyser Toyota.

Mildhybriden er selvsagt utstyrt med Toyota Safety Sense-teknologi, og her er det blant annet et forbedret Pre-Collision System (PCS) som er enda bedre på å oppdage fotgjengere om natten, syklister på dagtid og møtende kjøretøy eller fotgjengere i kryss når de svinger. Om systemet oppdager farer avgir systemet hørbare og visuelle varsler før det brukes bremsekraft om nødvendig.

Den litt elektrifiserte utgaven har selvsagt adaptiv cruisekontroll (ACC) og veiskilt-assistanse, og ACC kan også automatisk justere hastigheten gjennom svinger på motorveien. Det er også automatisk fjernlys (AHB) som forenkler kjøringen.

Det er også mulig å få denne Hilux-utgaven med Toyota Smart Connect som åpner for skybasert navigasjon og en stemmeagent, og den støtter Apple CarPlay trådløst og Android Auto kablet.

Og ja, den åpner også for MyToyota-appen som lar deg fjernstyre ting som låsing/opplåsing av dører, og det som kanskje er spesielt greit her i Norge ‒ forvarme, eller kjøle ned, kupeen før turen.

Nå er ikke nye Toyota Hilux Hybrid 48V rett rundt hjørnet, men skal etter planen lanseres i Norge på forsommeren 2025.

Før den tid kan du sjekke ut flere bilder, og her er de:

Les også:

Debatt