BMW her med i4-modellen passerte Tesla som det mest populære elbilmerket i Europa i juli, men det er kun en liten trøst for det tyske merket. Elbilsalget går nemlig ganske så trått. (Foto: BMW)

Det europeiske elbilsalget i fritt fall

Europeiske bilprodusenter har fått svære rynker i pannen, for august-tallene bød på nok en skikkelig kilevink for elbilene.


Nå er det ikke knock-out for elbilene, men at de har tatt telling utenfor norske grenser er det ingen tvil om. For nok en gang er det slik at det politikere og folket vil er to ganske forskjellige ting.

ACEA, den europeiske organisasjonen som samler en rekke bilprodusenter, som gruppene som eier Toyota, Volkswagen, Volvo, Mercedes, BMW, Hyundai, Renault, Nissan og Ford, har akkurat sluppet august-tallene. Det er lite hyggelig lesing.

-->
Antall nyregistreringer i EU falt med dramatisk -18,3 prosent anført av fire nøkkelmarkeder, Tyskland ned -27,8 prosent, Frankrike ned -24,3 prosent, Italia ned -13,4 prosent og Spania ned -6,5 prosent.

Mye av forklaringen er interessen for elbiler. Den manglende interessen.

I august hadde elbilene kun en markedsandel på 14,4 prosent, og her går det helt gale veien. I fjor var den nemlig på 21 prosent. Dette er den fjerde måneden på rad at elbilene opplever et fall sammenlignet mot de samme månedene i fjor.

Det ble kun registrert 92.627 nye elbiler i forrige måned, sammenlignet med 165.204 i fjor. Det er et fall på -43,9 prosent. Og grunnen er spektakulære fall i de to største markedene.

Tyskland opplevde en nedgang på voldsomme -68,8 prosent, mens i Frankrike falt elbilsalget med -33,1 prosent.

Når også bensin og dieselsalget faller, ned henholdsvis -17,1 prosent og -26,4 prosent, brenner det nå under beina på bilprodusentene. Trøsten er at hybridene holder tritt, og her gikk antall nyregistreringer opp 6,6 prosent.

Men europeiske politikere nekter å gi seg, og har nye og enda strengere utslippsregler på gang i 2025. Det kan i så fall være dårlig nytt for nybilsalget, i tillegg til at dette kan hindre konkurranseevnen for de europeiske bilprodusenter utenfor Europa.

ACEA sier at den europeiske bilindustrien støtter Paris-avtalen og EUs 2050-mål for avkarbonisering av transport, og industrien har også investert en drøss med milliarder i jakten på enda bedre elbiler.

Men som Norge har vist, overgangen tar mange år. Norske politikere har tilrettelagt for elbiler i godt over et tiår, og det er først nå de fleste går for slike nybiler. ACEA er bekymret for hastigheten de europeiske politikerne legger opp til.

«Vi mangler avgjørende forutsetninger for å oppnå det nødvendige løft i produksjon og bruk av nullutslippskjøretøyer: Lade- og hydrogenpåfyllingsinfrastruktur, samt et konkurransedyktig produksjonsmiljø, rimelig grønn energi, kjøps- og skatteincentiver, og en sikker råvareforsyning, hydrogen og batterier. Økonomisk vekst, forbrukers aksept og tillit til infrastruktur har heller ikke utviklet seg tilstrekkelig», sier ACEA-styret i en uttalelse.

De legger til at resultatet er en svært utfordrende overgang til nullutslippskjøretøy, og at bilprodusentene selv nå er bekymret for at de ikke klarer stadig tøffere utslippskrav for personbiler og varebiler.

«De nåværende reglene tar ikke hensyn til det dyptgripende skiftet i det geopolitiske og økonomiske klimaet de siste årene, og lovens iboende manglende evne til å tilpasse seg utviklingen i den virkelige verden eroderer sektorens konkurranseevne ytterligere», melder styret.

«Dette øker de skremmende utsiktene til enten bøter på flere milliarder euro, som ellers kunne blitt investert i nullutslippsovergangen, eller unødvendige produksjonskutt, tap av arbeidsplasser og en svekket europeisk forsynings- og verdikjede i en tid hvor vi møter hard konkurranse fra andre bilproduksjonsregioner».

ACEA ber om en umiddelbar gjennomgang av CO2-regelverket og meningsfulle tiltak for å snu den nedadgående trenden, inkludert planene EU har for tunge kjøretøyer.

«Vi står klare til å diskutere en pakke med kortsiktige lettelser for 2025-CO2-målene for biler og varebiler, samt en rask, omfattende og robust gjennomgang av CO2-regelverket for både biler og lastebiler, pluss målrettet sekundærlovgivning, for å få nullutslippsovergangen godt på skinner og sikre Europas industrielle framtid», heter det fra ACEA-styret.

EUs batterielektriske markedsandel har falt fra 13,9 prosent i fjor til 12,6 prosent målt etter årets åtte første måneder, og det er flere illevarslende tegn på at dette tar tid.

Kun 16 prosent av de som ikke kjører en elbil sier i en fersk rapport laget av McKinsey at de er klare til å ta overgangen til elbil, og dette er ned fra 18 prosent i 2021.

I løpet av tre år er altså stadig færre overbevist om at elbiler fungerer for dem, og for virkelig å legge ved på elbil-bålet sier 20 prosent av de som nå kjører elbiler at det er sannsynlig at de går tilbake til en ikke-elbil.

Så ja, Norge hvor elbilene hadde en markedsandel på 94,3 prosent i august er virkelig et annerledes-land.

Problemet for bilprodusentene er at vi kun er en dråpe i det store havet, og 94,3 prosent betyr kun drøyt 10.000 nye elbiler. Det hjelper dessverre ikke den europeiske bilindustrien så veldig mye.  

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Bilsalget ACEA