Toyota skal satse tungt på elbiler, og det med lang rekkevidde, rask lading og kjøretøy for de fleste bruksområdene. (Arkivfoto: Toyota)

Toyota med viktig steg mot 1.200 km rekkevidde

Neste store steg for elbilene er faststoff-batterier, for her er det rekkevidder på dieselbil-nivå og lynlading på kun 10 minutter. Og Toyota nærmer seg litt.


Dagens elbiler er utstyrt med litium-ion-batterier, og dette er en ganske gammel løsning. Faktisk er det i år akkurat 50 år siden det kom et gjennombrudd for slike batterier med flytende innhold, så disse ladbare variantene runder nå et halvt århundre.

Solid-state-batteriene, faststoff på norsk, er heller ikke noe nytt, men det har ikke blitt forsket noe særlig på dette feltet. Vel, før de siste tiårene.

-->
Toyota som holdt igjen med elbiler grunnet det de anså som dårlige batteriløsninger har forsket på faststoff i over et tiår, og tar stadige skritt nærmer en masseproduksjon. Nå får de drahjelp av japanske myndigheter.

For nå mottar de statlig støtte i utviklingen av neste generasjons batterier, noe som inkluderer faststoff-batterier og såkalte ytelsesversjoner av li-ion-batteriene.

Sammen med andre japanske fabrikker øker nå Toyota tempoet for de neste batteriene, og de tre prosjektene som har fått støtte har totalt en anslått årlig produksjonskapasitet på 9 GWh som gradvis skal utvides.

‒ Vi tror på at vi må investere i ulike teknologier for å oppnå karbonnøytralitet, og batterielektrisitet er en av dem og «Next-generation batteries» vil stå sentralt, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.

Det er voldsomme kostander knyttet til batteriutvikling og selve produksjonen, og det trengs store investeringer i industrianlegg og annen maskinvare og teknologi. Med statlig støtte vil hele infrastrukturen rundt den japanske batteriproduksjonen styrkes, og derfor mottar nå Toyota og andre viktige partnere støtte.

For Toyotas del handler det ikke bare om selve batteriene, og de er allerede tungt inne i forskning og utvikling for å øke ytelsen til batterier og videreutvikle produksjonsmetoder for elektriske kjøretøy.

– Samtidig som vi øker konkurranseevnen til elektriske kjøretøy på markedet, får vi jobbet med det langsiktige målet vårt om å oppnå karbonnøytralitet, sier Pawlak.

Toyota, selve folkebilmerket, har som mål å tilby nullutslippsbiler til alle behov og prisklasser.

– Vår visjon er å gjøre elektriske kjøretøy tilgjengelige for flere mennesker, og den nye generasjonen batterier er en nøkkelkomponent i dette arbeidet, sier den norske lederen.

Toyota har som mål om å produsere 3,5 millioner elbiler årlig, og både rekkevidde og ladetid blir viktig.

I 2026 er planen at de første litium-ion-batteriene med en rekkevidde på opptil 800 kilometer er på plass samt de mer rimeligere og mer effektive bipolare litium-jern-fosfat-batteriene som åpner for over 600 kilometer.

Videre er planen at de skal introdusere elbiler med rekkevidder på over 1.000 kilometer allerede i 2027 ‒ og samme år skal det også komme faststoff-batterier som tar ladetiden ned til lynraske 10 minutter.

Og til slutt er planen, og håpet, at de kommer med elbiler som også når 1.200 kilometer uten ladestopp. Da snakker vi virkelig!

Av de 3,5 millionene elbilene som de skal sette sammen årlig skal halvparten produseres i BEV Factory, en helt ny fabrikk med innovative produksjonsprosesser som for eksempel Giga Casting-løsningen som blant andre Tesla benytter.

Så får vi som om dagens elektriske folkebilmerke, altså Tesla, klarer å svare på de voldsomme rekkeviddene som Toyota nå snakker om.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Toyota