Ford Ranger PHEV eller hva den skal hete nærmer seg nå, og dette er en ladbar pickup. (Fotos: Ford)

Fords ladbare Ranger nærmer seg

Populære Ford Ranger tar nå et skritt over mot den elektriske framtiden.


Det har gått eksakt ett år siden Ford Europa kunne komme med en stor nyhet ‒ den populære pickupen Ford Ranger skal komme som ladehybrid. 

Siden har det vært ganske stilt rundt den mer elektrifiserte Ranger, men det betyr ikke at planene er endret. Den er fortsatt i utvikling, men nærmer seg nå enda litt mer. 

-->
For på den store transportmessen IAA i Hannover hadde de også med seg pickupen, i tillegg til den nye kompakte elektriske varebilen E-Transit Courier samt en E-Transit med større batteri og enda lengre rekkevidde. 

Dermed har ladbare Ranger fått sin offisielle europeiske debut, og som den mest populære pickupen her i Europa er det nok mange som venter akkurat på denne. 

Ikke bare for at denne også kan kjøres på ren elektrisk kraft, forventet elektrisk rekkevidde er rundt 45 kilometer, men her smeller man altså til med en ekstra motor. 

Hovedmotor blir 2.3-liters EcoBoost bensinmotor koblet til en 10-trinns automatgirkasse, men drivverket består også av en 75 kW elektrisk motor og et batteri med netto 11,8 kWh. 

75 kW betyr 102 hk, og totalt byr denne utgaven på 279 hk. Det betyr at den banker Ranger utstyrt med Fords nye 3-liters V6-dieselmotor som leverer 240 hk og 600 Nm. Dreiemomentet til ladehybriden er for øvrig på 690 Nm, det høyeste hos en serieprodusert Ranger.

Elektrifiserte Ranger kommer også med modellens nyeste e-4WD-system med en 2-trinns fordelingskasse samt differensialsperre bak.

Og ja, når Ford først gjør denne ladbar plusser de også på med Pro Power Ombord-løsningen, og her kan man bruke batteriet som en strømkilde for å lade opp ting eller rett og slett til å drive elektrisk utstyr. Som standard kommer den med 2,3 kW, men det er også mulig å få den med 6,9 kW via to uttak på 3,45 kW.

Ladbare Ranger utnytter også andre ting i Ford Pro-pakken, så både programvare og tjenester skal gjøre arbeidsdagen enklere.

Videre er det en ny modulær hybrid girkasse som skal utnytte den elektriske motoren til å aktivere hybridkjøring, forklarer Ford. Her kan føreren velge mellom moduser som Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge modus.

Det er selvsagt flere fordeler med å ha en ekstra motor, som i Ranger utnytter ekstra dreiemoment både når den drar henger og i krevende terreng. Hengervekten er for øvrig opplyst til 3,5 tonn. 

Ford har i tillegg forbedret fjæringsinnstillingene for mest mulig komfort og enda mer effektiv ytelse, slik at de utnytter Ranger ladehybrids unike chassis og vektdistribusjon fullt ut.

I tillegg til Wildtrak og XLT vil Ford Ranger ladehybrid også komme i en eksklusiv Stormtrak launch edition fra start av, og det skal etter planen være våren 2025. 

‒ Med nye Ranger ladbar hybrid får du alle fordelene med elektrifisering, samtidig som du har den samme arbeidskapasiteten som har gjort Ranger til en bestselger i Europa, sier Hans Schep, general manager, Ford Pro Europe.

‒ Vår første pickup med ladbar hybrid drivlinje i Europa er like bra som arbeidshest som den er til kjøring i krevende terreng – samtidig har den personbilkomfort og er topp utstyrt med det siste av tilkoblede digitale tjenester, og den kan kjøres på ren elektrisitet.

I tillegg til den nye Ranger-versjonen hadde altså Ford Europa med seg flere nyheter til Hannover-messen, og slik forklarer Ford Norge disse:

Ford E-Transit Courier: Den helelektriske kompakte varebilen E-Transit Courier har en rekkevidde på opptil 300 kilometer, nyttelast på 700 kilo og har 25 prosent mer plass enn den forrige generasjonen Transit Courier. Produksjonen vil starte sent i 2024, med de første forventede kundeleveringene i 2025.

Ford E-Transit med forbedret rekkevidde: E-Transit Extended Range med et nytt og større batteri får også sin showdebut i Hannover. Europas mest solgte 2-tonns elektriske varebil får nå en rekkevidde på opptil 394 kilometer, og kommer som standard med varmepumpe og raskere lading. Bestillingsstart vil være i løpet av oktober, med produksjonsstart tidlig i 2025.

Ford Transit Connect ladbar hybrid: Helt nye Transit Connect ladbar hybrid får også sin europeiske offentlig debut i Hannover. Med en svært konkurransedyktig elektrisk rekkevidde på 118 kilometer, starter produksjonen av denne i september. De første leveringene til Norge skal etter planen skje mot slutten av året i år.

Ford E-Transit Custom: Produksjonen av den elektriske versjonen av Europas mest solgte varebil i 1-tonns segmentet, E-Transit Custom, er allerede godt i gang. De første bilene er forventet til de første kundene i Norge i løpet av oktober i år. E-Transit Custom har en elektrisk rekkevidde på opptil 329 kilometer og en klasseledende hengervekt på hele 2.300 kilo.

Les også:

Debatt