Det har gått eksakt ett år siden Ford Europa kunne komme med en stor nyhet ‒ den populære pickupen Ford Ranger skal komme som ladehybrid.
Siden har det vært ganske stilt rundt den mer elektrifiserte Ranger, men det betyr ikke at planene er endret. Den er fortsatt i utvikling, men nærmer seg nå enda litt mer.
Ikke bare for at denne også kan kjøres på ren elektrisk kraft, forventet elektrisk rekkevidde er rundt 45 kilometer, men her smeller man altså til med en ekstra motor.
Hovedmotor blir 2.3-liters EcoBoost bensinmotor koblet til en 10-trinns automatgirkasse, men drivverket består også av en 75 kW elektrisk motor og et batteri med netto 11,8 kWh.
75 kW betyr 102 hk, og totalt byr denne utgaven på 279 hk. Det betyr at den banker Ranger utstyrt med Fords nye 3-liters V6-dieselmotor som leverer 240 hk og 600 Nm. Dreiemomentet til ladehybriden er for øvrig på 690 Nm, det høyeste hos en serieprodusert Ranger.
Elektrifiserte Ranger kommer også med modellens nyeste e-4WD-system med en 2-trinns fordelingskasse samt differensialsperre bak.
Videre er det en ny modulær hybrid girkasse som skal utnytte den elektriske motoren til å aktivere hybridkjøring, forklarer Ford. Her kan føreren velge mellom moduser som Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge modus.
Det er selvsagt flere fordeler med å ha en ekstra motor, som i Ranger utnytter ekstra dreiemoment både når den drar henger og i krevende terreng. Hengervekten er for øvrig opplyst til 3,5 tonn.
I tillegg til den nye Ranger-versjonen hadde altså Ford Europa med seg flere nyheter til Hannover-messen, og slik forklarer Ford Norge disse:
Ford E-Transit Courier: Den helelektriske kompakte varebilen E-Transit Courier har en rekkevidde på opptil 300 kilometer, nyttelast på 700 kilo og har 25 prosent mer plass enn den forrige generasjonen Transit Courier. Produksjonen vil starte sent i 2024, med de første forventede kundeleveringene i 2025.
Ford E-Transit med forbedret rekkevidde: E-Transit Extended Range med et nytt og større batteri får også sin showdebut i Hannover. Europas mest solgte 2-tonns elektriske varebil får nå en rekkevidde på opptil 394 kilometer, og kommer som standard med varmepumpe og raskere lading. Bestillingsstart vil være i løpet av oktober, med produksjonsstart tidlig i 2025.
Ford Transit Connect ladbar hybrid: Helt nye Transit Connect ladbar hybrid får også sin europeiske offentlig debut i Hannover. Med en svært konkurransedyktig elektrisk rekkevidde på 118 kilometer, starter produksjonen av denne i september. De første leveringene til Norge skal etter planen skje mot slutten av året i år.
Ford E-Transit Custom: Produksjonen av den elektriske versjonen av Europas mest solgte varebil i 1-tonns segmentet, E-Transit Custom, er allerede godt i gang. De første bilene er forventet til de første kundene i Norge i løpet av oktober i år. E-Transit Custom har en elektrisk rekkevidde på opptil 329 kilometer og en klasseledende hengervekt på hele 2.300 kilo.
Les også:
- Prisfall på Peugeots minste elbiler
- Kias elektriske varebiler nærmer seg
- Tidenes raskeste Ford Mustang