De som har levd lenge, og husker veldig godt, minnes kanskje en varebil kalt Estafette. Dette var på den tiden da folkevognen herjet, så det er rundt 60 år siden den lille og litt rare bilen var helt på høyden.
Renault satte sluttstrek for Estafette her i Europa tilbake i 1980, og dette er altså en varebil som kun var rundt fire meter lang og veide under et tonn. Altså noe så merkelig som en mini-varebil, og du skal få lære litt mer om denne doningen litt lengre nede.
Vi nevnte Volvo, og forklaringen finner vi hos selskapet Flexis. De har sammen med Renault-gruppen laget plattformen som Estafette er basert på, kult nok kalt FlexEVan. Og her kommer noen flere inn.
Flexis er nemlig et uavhengig selskap lansert av Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group – og her er målet å møte utfordringene i energiomstillingen og siste kilometers logistikk.
Og denne kan man fint møte med en elektrisk mini-varebil, ja, som Estafette Concept.
Denne er designet etter tilbakemeldinger fra proffe sjåfører som har transport som yrke, så her bør Renault og Flexis ha haket ut de fleste boksene til en slik bil.
Det gjorde også den gamle, som dukket opp i 1959 med de karakteristiske runde frontlyktene, og det er disse som gir de litt mer spesielle uttrykket.
Duoen har også skyvedører for enklere lasting og lossing, og med egenskaper fra Clio bør den nye også være ganske komfortabel.
Hva nye Estafette faktisk kan by på får vi nok vite etter hvert, for målet er at denne er klar for produksjon om to år.
Les også:
- Renaults H2-utgave av Master har 700 km rekkevidde
- Test av meget behagelige Lexus RZ 450e
- Skodas lille helt runder 25 år