De som har levd lenge, og husker veldig godt, minnes kanskje en varebil kalt Estafette. Dette var på den tiden da folkevognen herjet, så det er rundt 60 år siden den lille og litt rare bilen var helt på høyden.
Renault satte sluttstrek for Estafette her i Europa tilbake i 1980, og dette er altså en varebil som kun var rundt fire meter lang og veide under et tonn. Altså noe så merkelig som en mini-varebil, og du skal få lære litt mer om denne doningen litt lengre nede.
For først må vi ta den store nyheten. Den at Renault nå viser et konsept av en helt ny Estafette, og denne er passende nok også elektrisk.
Renault Estafette versjon 2.0, eller mer riktig, versjon 4.0, er inspirert av Kangoo, Clio og Trafic. Kangoo i form av lengden som i likhet med første Estafette er fire meter lang, Clios allroundegenskaper og Trafics lasteegenskaper. Så konseptet er et kinderegg av Renault-modeller.
Vi nevnte Volvo, og forklaringen finner vi hos selskapet Flexis. De har sammen med Renault-gruppen laget plattformen som Estafette er basert på, kult nok kalt FlexEVan. Og her kommer noen flere inn.
Flexis er nemlig et uavhengig selskap lansert av Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group – og her er målet å møte utfordringene i energiomstillingen og siste kilometers logistikk.
Og denne kan man fint møte med en elektrisk mini-varebil, ja, som Estafette Concept.
Denne er designet etter tilbakemeldinger fra proffe sjåfører som har transport som yrke, så her bør Renault og Flexis ha haket ut de fleste boksene til en slik bil.
‒ Vi er veldig glade for å bidra til å realisere visjonen som Renault Group og partnerne Volvo Group og CMA CGM Group har kommet opp med for å revolusjonere urban logistikk, for å gjøre driften mer bærekraftig, tryggere, byvennligere, sjåførvennlig og nabo-vennligere, sier Philippe Divry, administrerende direktør, Flexis
‒ Estafette Concept er det første eksemplet på hvordan elektriske nyttekjøretøyer vil se ut i morgen: Spesialkonstruert for å kjøre i byer, kompakt, tilkoblet og bygget for fullt bærekraftige leveringstjenester.
Vi har lært at når bilmerkene klistrer konsept på bilene så er det langt fra sikkert at de har alvorlige planer rundt disse, men ingen fare ‒ nye Estafette kommer. Dermed får legenden leve videre inn i framtiden, og det er ikke dumt.
For bilen ser jo vitterlig ganske så jovial ut, gjør den ikke?
Det gjorde også den gamle, som dukket opp i 1959 med de karakteristiske runde frontlyktene, og det er disse som gir de litt mer spesielle uttrykket.
Den originale Estafette var også den aller første Renault-modellen som hadde hele drivverket, både motor og girkase, foran. Det var smart, for da frigjorte man mer lasteplass bak.
Det kom en ny versjon i 1962, og den 3. og siste versjonen av den første Estafette-modellen var på plass i 1968.
Som med Estafette 4.0 var også den første designet for å gjøre livet enklere for sjåfører, håndverkere og forhandlere, og begge følger som mantra om liten utvendig og stor innvendig.
Duoen har også skyvedører for enklere lasting og lossing, og med egenskaper fra Clio bør den nye også være ganske komfortabel.
Hva nye Estafette faktisk kan by på får vi nok vite etter hvert, for målet er at denne er klar for produksjon om to år.
Les også: