Hydrogen-utgaven av Renault Master slår den elektriske ned i støvlene når det kommer til rekkevidde og fyllstopp. (Fotos: Renault)

Renaults H2-utgave av Master har 700 km rekkevidde

Ladeangst? Vel, Master H2-Tech Prototype fyller hydrogentanken på 5 minutter.


Også de litt større kjøretøyene skal over på nullutslippsløsninger, og her fokuseres det selvsagt mye på batterielektrisk drift. Men store, lite aerodynamiske og tunge biler trenger store batteripakker for å konkurrere med rekkevidden til de med forbrenningsmotor.

Det er både dyrt og lite bærekraftig, og en løsning kan dermed være hydrogen. Det mener iallfall Renault, som har på gang en hydrogenutgave av Master-modellen som allerede er tilgjengelig med forbrenningsmotor og som elbil.

-->
Faktisk er Renault Master akkurat kåret til årets varebil, så denne slår dermed følge med Renaults elbil Scenic E-Tech som tidligere i år ble kåret til årets bil i Europa. Den nye elektriske Master-utgaven har en rekkevidde som nærmere seg 500 kilometer, noe som jo er ganske bra for en slik stor varebil.

Men det er altså ikke i nærheten av den hydrogendrevne utgaven, som nå er vist fram i ny generasjon som en prototype. Mer eksakt heter denne Renault Master H2-Tech Prototype, og er utviklet av hydrogenselskapet Hyvia som Renault-gruppen eier sammen med Plug.

Renault, som kom med helelektriske Zoe allerede i 2012, har lang erfaring med elektrisk drift, og sier at de har benyttet den samme formelen under utviklingen av hydrogenbaserte Master. Den er ifølge merket «uten kompromisser og med et økosystem bygget for og med den profesjonelle kunden».

Det er to ting som gjør at H2 er milevis foran Master E-Tech electric, og det er rekkevidde og fyllstopp. Elbilutgaven har en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer og bruker 30 minutter på å lade opp 252 nye kilometer på batteriet.

Dette er ikke i nærheten av hydrogenutgaven, for Renault mener at denne får et WLTP-tall som lyder på hele 700 kilometer, og her fyller man hydrogentanken på fem minutter. Så nye 700 kilometer på 5 minutter, og det uansett værforhold.

Det skal heller ikke stå på bruksområdene. H2 er mulig å tilpasse både når det kommer til varebil, gulvførerhus og chassisførerhus, så her er det store ombyggingsmuligheter som bildene over jo viser.

Nå er ikke Renault Master H2-Tech en helt ny utgave, for Hyvia har utviklet denne gjennom to versjoner og i over tre år. Her har det også vært fokus på å beholde størrelsen på lasterommet best mulig.

Kommende Master H2 er også basert på tilbakemeldinger fra de kundene som har kjørt de to første, så det bør jo love godt.

Den nye generasjonen er utstyrt med en ny batteri- og brenselcelle-energiarkitektur, og det er også et integrert multimediasystem for optimalisert styring av rekkevidde og H2-forbruk.

Renault melder altså at denne skal komme allerede til neste år, så da gjenstår bare en ting. Og en nokså viktig en.

Nemlig å få opp hydrogenstasjoner slik at det faktisk er mulig å få fylt opp tanken. Men med biler som Master H2 på gang får vi håpe at det også blir fart rundt H2-stasjonene i tiden framover.

Les også:

Debatt