Også de litt større kjøretøyene skal over på nullutslippsløsninger, og her fokuseres det selvsagt mye på batterielektrisk drift. Men store, lite aerodynamiske og tunge biler trenger store batteripakker for å konkurrere med rekkevidden til de med forbrenningsmotor.
Det er både dyrt og lite bærekraftig, og en løsning kan dermed være hydrogen. Det mener iallfall Renault, som har på gang en hydrogenutgave av Master-modellen som allerede er tilgjengelig med forbrenningsmotor og som elbil.
Renault, som kom med helelektriske Zoe allerede i 2012, har lang erfaring med elektrisk drift, og sier at de har benyttet den samme formelen under utviklingen av hydrogenbaserte Master. Den er ifølge merket «uten kompromisser og med et økosystem bygget for og med den profesjonelle kunden».
Det er to ting som gjør at H2 er milevis foran Master E-Tech electric, og det er rekkevidde og fyllstopp. Elbilutgaven har en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer og bruker 30 minutter på å lade opp 252 nye kilometer på batteriet.
Dette er ikke i nærheten av hydrogenutgaven, for Renault mener at denne får et WLTP-tall som lyder på hele 700 kilometer, og her fyller man hydrogentanken på fem minutter. Så nye 700 kilometer på 5 minutter, og det uansett værforhold.
Renault melder altså at denne skal komme allerede til neste år, så da gjenstår bare en ting. Og en nokså viktig en.
- Enkelt å være elbilist? Tja…
- En F1-inspirert Mercedes-AMG GT
- Åpnet kanskje klodens mest spektakulære rasteplass