Amerikanske Lucid skal følge opp sedanen Air med en litt mer høyreist bil, og når de først lager en SUV sørger de også for usedvanlig god plass. Gravity er nemlig rett over fem meter i lengden, noe som også åpner for sju sitteplasser.
Ja, frunken foran er faktisk så stor at to voksne kan bruke den som sofa, og de praktiske egenskapene er også ivaretatt gjennom en hengervekt på 2.700 kilo. Se bilde når to nyter sola fra frunken helt nederst.
Og Lucid er nå i dytten, og har etter året første åtte måneder levert ut flere biler enn de gjorde gjennom hele fjoråret, og et nytt ess er altså på vei.
Lucid Gravity har nå gått inn i forproduksjon.
‒ Vi demonstrerer nå hvordan Lucid Gravity er satt til å bli den beste SUV-en noensinne, og viser dens revolusjonerende pakke og egenskaper som bare er muliggjort med teknologiene Lucid har vært pioner for, sier Peter Rawlinson, administrerende direktør og CTO hos Lucid.
‒ Drivenheten vår er en av flere viktige muliggjørende teknologier, som leverer ytelse på neste nivå, samtidig som den til sammen muliggjør lavere kostnad for drivlinjesystemet vårt enn konkurrentene våre. Enkelt sagt, kjøretøyene våre kommer lenger med mindre, og låser opp betydelige kostnader og massebesparelser mens vi skalerer.
Lucid utvikler nå en ny driverenhet som heter Atlas Drive Unit, og denne skal monteres på biler som settes sammen på mellomstore plattformbiler. Denne er krympet enda et hakk, noe som betyd mer innvendig plass og en mer effektiv motor.
Resultatet er også at den åpner for mer rekkevidde ut av mindre batterier, noe som jo også er kostnadseffektivt og mer bærekraftig.
I tillegg jobber selvsagt Lucid med utviklingen av programvare, og har nylig kommet med Lucid UX versjon 2.4 som blant annet forbedrer førerassistentene, løfter stemmekontrollen og forbedrer navigasjonen.
Lucid benytter selvsagt også de siste løsningene de har utviklet for Air-modellen på Gravity, og målet er intet mindre enn å lage verdens mest avanserte elektriske SUV.
Resultatet er en stor SUV som er ventet å få 700 kilometer rekkevidde, over 800 hk som åpner for 0-100 km/t på under 3,7 sekunder, firehjulsdrift og rask lading som fyller på 400 kilometer rekkevidde på 20 minutter.
Så ja, en imponerende pakke.
Bilen som er 5,03 meter lang og en akselavstand på 3,04 meter kan også lokke med en svingradius på kun 11,5 meter, og totalt en bagasjeplass på ganske ville 3.450 liter.
Lucid Gravity nærmer seg altså, men det er fortsatt ikke klart nå den faktisk kommer.
Det er altså en ny mellomstor plattform på gang, og denne skal sørge for en crossover som leverer rekkevidden til konkurrentene med et enda mindre batteri. Denne skal ta Lucid inn i et større marked, for her er planen at startprisen dukker under 50.000 dollar. Produksjonen av denne er ventet å starte mot slutten av 2026.
Her er flere bilder av bilen som blir tilgjengelig med opptil sju seter, den store SUV-modellen Lucid Gravity:
Les også: