Audi RS e-tron GT performance er en vanvittig elbil. (Fotos: Audi)

Nå er tidenes sterkeste Audi klar

Så hvor mye krefter har historiens aller sterkeste serieproduserte og helelektriske Audi? Veldig mange, viser det seg. Se bilder.


Tilbake i juni kunne Audi presentere helt nye versjoner av den elektriske verstingserien RS e-tron GT, og mer eksakt handlet det om tre nye utgaver.

Og ja, det handlet også om det aller sterkeste, noensinne.

-->
Nye Audi RS e-tron GT inkluderer nemlig en utgave som har performance klistret etter navnet, og dette er rett og slett den «verste» serieproduserte bilen til Audi.

Den oppgraderte modellfamilien, e-tron GT ble først presentert i 2021, starter med S e-tron GT, i midten finner vi RS e-tron GT og på toppen troner altså RS e-tron GT performance.

Audi S e-tron GT har 500 kW/679 hk og klarer 0-100 km/t på ganske så raske 3,4 sekunder.

Audi RS e-tron GT løfter kreftene til 630 kW/856 hk og forsvinner opp til 100 km/t på imponerende 2,8 sekunder.

Så har vi topputgaven kalt Audi RS e-tron GT performance med 680 kW/925 hk, og dette tar muskelbunten i familien til 100 km/t på lynraske 2,5 sekunder.

Før inntreden av de elektriske hyperbilene hadde dette vært en av de desidert raskeste bilene på kloden og for eksempel akkurat det samme som en Bugatti Chiron klarer. Og her snakker vi altså om en av de aller mest imponerende hyperbilene som er laget.

Dette er altså den aller første elektriske RS performance-utgaven, og kreftene kommer fra to motorer. Den foran byr på 252 kW/342 hk og en helt ny og enda lettere PSM-motor bak har en effekt på 415 kW/564 hk.

Begge motoren kan også lagre effekt som kan brukes i spesielle situasjoner, som ved Launch Control. Da øser den altså av samtlige 680 kW/925 hk. Det er også en push-to-pass-funksjon som åpner for ekstra 70 kW/95 hk som kan brukes i over 30 km/t og i opptil 10 sekunder.

Audis nye e-tron GT-trio er utstyrt med et batteri på 105 kWh hvor 97 kWh kan utnyttes hvor rekkevidden passerer 600 kilometer for S-versjonen, og har også ganske så rask lading med en toppeffekt på 320 kW. Det betyr i så fall 10-80 prosent på kun 18 minutter.

Audi melder nå at RS e-tron GT performance er klar for bestilling, og her i Norge slipper vi faktisk litt billigere unna med dagens kronekurs.

Den europeiske prisen er nemlig satt til 160.500 euro, noe som i skrivende stund er 1.871.000 norske kroner.

Men så dyr er den ikke her hjemme, for Audi Norge har satt startprisen på RS e-tron GT performance til 1.769.100 kroner. Over 100.000 kroner billigere, så ja, nesten et røverkjøp.

Og såpass må muligens historiens aller sterkeste serieproduserte Audi koste, og nedenfor kan du se hva du får for pengene.

Les også:

Debatt