Mercedes baner vei for enda høyere hastigheter i selvkjørin-modus. (Fotos: Mercedes)

Mercedes baner vei for høyere selvkjøring-hastighet

Snart har Mercedes den høyeste automatiske kjørefarten i verden, for toppfarten på tyske motorveier skal heves.


Vi venter fortsatt på de helt selvkjørende bilene, men det tas stadig skritt mot nivå 4 på den selvkjørende skalaen. Det nivået betyr at du kan plassere rompa i baksetet og bilen tar deg til destinasjonen.

De mest avanserte bilene befinner seg nå er plass mellom 2 og 3, og Mercedes gjør det de kan for å brøyte vei for nivå 3-biler.

-->
Det gjør de via Drive Pilot-pakken, som byr på betinget automatisert kjøring på nivå 3. Betinget betyr selvkjøring under visse betingelser, som for eksempel på motorveien.

Mercedes har klar en oppdatering for Drive Pilot som øker toppfarten på disse til 95 km/t, og venter nå på godkjenning og sertifisering fra tyske myndigheter. Når dette er i boks i løpet av året, økes dermed den automatiserte toppfarten.

Alle som har Drive Pilot kan motta den trådløse oppdateringen gratis, og det er alt som skal til. Så her trengs det altså ingen fysiske endringer.

Drive Pilot blir dermed verdens raskeste nivå 3-system i et serieprodusert kjøretøy.

‒ Med denne oppgraderte Drive Pilot-versjonen understreker Mercedes‑Benz igjen sin banebrytende rolle innen automatisert kjøring, sier teknologisjef Markus Schäfer.

‒ Det vil snart være mulig å aktivere betinget automatisert kjøring opp til 95 km/t i flytende trafikk under visse forhold på den tyske motorveien. Med dette kan våre kunder bruke enda mer av tiden sin mer effektivt. Mercedes-Benz setter nok en gang industristandarder og baner stadig vei for autonom kjøring.

Mercedes sier at dette åpner for at Drive Pilot kan brukes i flytende trafikk under visse forhold i høyre kjørefelt bak et annet kjøretøy, og tidligere egenskaper som å bruke systemet i tett trafikk og i trafikkork består selvsagt.

Under betinget automatisert kjøring kan kjøreoppgaven overlates til systemet, slik at kundene kan bruke tiden sin mer effektivt. Så ja, som å jobbe, surfe på nettet eller til og med strømme serier bak rattet.

Nylig ble det også klart at Mercedes har inngått en avtale med et Sony-selskap som også baner vei for mange og nye filmer, så det skal ikke stå på underholdningen.

For at dette skal bli sikkert nok har Mercedes doble systemer, så om et skulle svikte tar et annet over og sørger for ting som styring og bremsing.

Og når det gjelder systemene, dette er virkelig en imponerende pakke. All data kommer fra kameraer, radarer, ultralydsensorer og en lidar som overvåker alt som skjer, og denne dataen behandles i sanntid i bilen.

I tillegg må slike høyt automatiserte biler også ha et posisjoneringssystem med høy presisjon, for her må det være millimeterspresisjon for å gjøre det hele så sikkert som mulig. Lokalisering gjøres ved at kjøretøyet ber om posisjonen fra alle tilgjengelige satellittsystemer, og Drive Pilot beregner bilens posisjon basert på disse dataene.

I tillegg gir et ekstremt detaljert og kontinuerlig oppdatert HD-kart en 3-dimensjonal visning av gater og omgivelser – alt dette er viktig for sikker betinget automatisert kjøring.

Så hva med neste trinn?

Jo, neste mål er 130 km/t, som er den høyeste farten de tyske myndigheter har satt for betinget automatisert kjøring. Nå er tidsplanen for dette litt mer depressiv, for Mercedes sier at de har som mål å nå denne milepælen innen slutten av tiåret.

Stjernemerket satser hardt på selvkjøring, og har blant annet utviklet spesielle turkise markeringslys for betinget automatisert kjøring som indikerer driftsstatusen til Drive Pilot. Dette slik at andre skal se at bilen kjører selv.

Her har blant annet de amerikanske delstatene Nevada og California gitt unntak for denne teknologien, og Mercedes sier lovende nok at testing som er i gang har gitt lovende resultater.

En viktig fartsdump i akselerasjonen av selvkjørende biler er lovverket, og enn så lenge har landene forskjellige regler for hva som er tillatt av automatisert kjøring.

Men bare så det er klart, nivå 3 krever fortsatt en fysisk fører bak rattet, for det er først på nivå 4 at også dette setet kan stå helt tomt.

Les også:

  1. Lucids 7-seter SUV nærmer seg
  2. Renaults elektriske mini-varebil
  3. 100 dager til nybilsalget skal være helelektrisk

Debatt

Les mer om:

Mercedes