Audi skapte overskrifter med sin første elektrisk Gran Turismo, og konseptet som ble vist tidlig i 2021 kunne skilte med en rekkevidde på 488 kilometer, en ladeeffekt på 270 kW og en systemeffekt på 390 kW/530 hk i boost-funksjon.
Alt dette blir bare barnemat i forhold til det oppdaterte utgaven, for her har virkelig Audi hevet lista et stort hakk. Ja, ikke minst med hele to nye ytelsesversjoner med to ganske berømte Audi-bokstaver.
‒ Nye Audi e-tron GT kommer med signifikante forbedringer både i rekkevidde, ytelser og teknologi – og med nye designelementer, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
‒ Audi RS e-tron GT performance er den mest intense bilen noensinne utviklet fra Audi, og et kraftfullt bevis på at kjøreopplevelse og vår filosofi om at «forspranget ligger i teknikken» er kompromissløs og uavhengig av drivlinje.
Med ny sats dukker e-tron GT nå opp i tre forskjellige utgaver, S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. De som gjerne vil ha rekkevidde bør gå for S-versjonen, for denne har et WLTP-tall på 605 kilometer.
Det er dog ingen krise om nye e-tron GT må hurtiglades, for her jekkes effekten opp til 320 kW. Det gjør sitt til at 10-80 prosent lading tar 18 minutter.
Når det gjelder krefter er det en ny boostfunksjon som legger på ytterligere 70 kW/90 hk, og denne øser ut alle kreftene i opptil 10 sekunder.
For i skille trioen litt mer fra hverandre enn kun modellbetegnelsen bak har Audi gitt de noen unike designelementer, og S-utgaven har for eksempel en ny struktur på grillen hvor det også er en stripe i bilens farge. Det er selvsagt og sportsseter som standard, og det med 14-veisjustering.
Audi RS e-tron GT har enda litt mer sportsligere detaljer, som en mer RS-typisk grill med tredimensjonal struktur og en frontfanger med et L-formet designelement. Bak har RS-utgaven elementer fra motorsport, blant annet med en rød reflektor mellom luftkanalene.
Tredjemann, nye Audi RS e-tron GT performance, kan fås med et matt, mørknet karbontak og åpner som den eneste for karbonelementer i kamuflasjedesign.
Oppdateringen inkluderer også innsiden hvor det er flere sportslige elementer og bærekraftige materialer. Her har RS-modellene blant annet to røde kontrollknapper som inkluderer boost-funksjonen, og hvordan dette ser ut kan du se på bildene helt nederst.
Det åpnes også for nye on demand-funksjoner og nye digitale tjenester, og den virtuelle cockpiten gir også helt ny informasjon blant annet om batteritemperatur og viser også hva som er potensiell ladehastighet i sanntid, kan Audi opplyse.
Dette er Audi, så selv en e-tron GT har en ekstrautstyr-liste, og her er det blant annet mulig å velge et panoramaglasstak med smartglass som minimerer direkte sollys og som kan endres til å ikke være gjennomsiktig.
Men det også en GT, så hva kan denne by på av krefter?
Jo, det er bøtter og spann med dette, selv i en S e-tron GT. Denne har nemlig 500 kW/679 hk, mens de to andre nærmest har latterlig mye krefter. RS e-tron GT kan øse av 630 kW/856 hk, og toppversjonen RS e-tron GT performance har ville 680 kW/925 hk.
Så ja, Audi RS e-tron GT performance er den kraftigste produksjonsbilen til det tyske merket ‒ noensinne.
Det er altså en ny boost som åpner for 70 kW/90 hk tilgjengelig for RS e-tron GT og RS e-tron GT performance, og denne aktiveres via en knapp på rattet. For de som vil bruke alle 10 sekundene kan også følge med en nedtelling i cockpiten.
Så hva gjør alt dette med sprinten 0-100 km/t? Jo, dette:
- Audi S e-tron GT: 3,4 sekunder
- Audi RS e-tron GT: 2,8 sekunder
- Audi RS e-tron GT performance: 2,5 sekunder
S-utgaven har en toppfart på 245 km/t, mens de to RS-utgavene når en toppfart på 250 km/t.
Når man jekker opp ytelsene såpass mye må man også jekke opp ytelsen for bremsene, og her kommer S e-tron GT med et nyutviklet bremsesystem med stålskiver og svarte kalippere.
RS-utgavene har carbid-belagte bremseskiver, som også er mulig å få for S e-tron GT. Det er også mulig å få alle tre med keramiske skiver.
Også de generelle kjøreegenskapene bør være på plass. Her er det et fjæringssystem som skal holde bilen nærmest horisontalt under bremsing, styring og akselerasjon, og ifølge Audi skal dette gi en svært presis styrerespons og økt kontroll ved dynamisk kjøring, og også en god nøytralisering av vibrasjoner over eksempelvis fartsdumper.
Ja, det er til og med en egen innstiling for å gjøre det enkelt å komme seg inn i bilen. Avhengig av opprinnelige høyde kan bilen endre høyde mellom 55 og 77 millimeter på noen sekunder.
Og ja, på ekstrautstyr-listen finner du også firehjulsstyring som åpner for mer direkte styring på forakselen enn tidligere.
Audi har utstyrt nye e-tron GT med et nytt batteri på 105 kWh som veier 625 kilo, og her har de også økt regenereringen 290 til 400 kW. Det tar oss over på ladingen.
Denne spretter altså opp fra 270 kW til 320 kW, og åpner for 10-80 prosent på 18 minutter. Det betyr nye 280 kilometer på 10 minutter, så det begynner å svinge skikkelig av ladingen.
Audi e-tron GT åpner selvsagt også for Plug & Charge, noe som betyr at betalingen skjer automatisk når ladekabelen kobles til.
Når vi er på betaling. Hva koster moroa?
Audi Norge sier at de åpner for salg av nye e-tron GT er i løpet av sommeren, og forventer at startprisen blir følgende:
- Audi S e-tron GT: 1.355.000 kroner
- Audi RS e-tron GT: 1.605.000 kroner.
- Audi RS e-tron GT performance: 1.755.000 kroner.
Her er flere bilder av den nye elektriske sjefen hos Audi, den ganske så imponerende e-tron GT:
Les også: