Audi skapte overskrifter med sin første elektrisk Gran Turismo, og konseptet som ble vist tidlig i 2021 kunne skilte med en rekkevidde på 488 kilometer, en ladeeffekt på 270 kW og en systemeffekt på 390 kW/530 hk i boost-funksjon.
Alt dette blir bare barnemat i forhold til det oppdaterte utgaven, for her har virkelig Audi hevet lista et stort hakk. Ja, ikke minst med hele to nye ytelsesversjoner med to ganske berømte Audi-bokstaver.
Med ny sats dukker e-tron GT nå opp i tre forskjellige utgaver, S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. De som gjerne vil ha rekkevidde bør gå for S-versjonen, for denne har et WLTP-tall på 605 kilometer.
Det er dog ingen krise om nye e-tron GT må hurtiglades, for her jekkes effekten opp til 320 kW. Det gjør sitt til at 10-80 prosent lading tar 18 minutter.
Når det gjelder krefter er det en ny boostfunksjon som legger på ytterligere 70 kW/90 hk, og denne øser ut alle kreftene i opptil 10 sekunder.
For i skille trioen litt mer fra hverandre enn kun modellbetegnelsen bak har Audi gitt de noen unike designelementer, og S-utgaven har for eksempel en ny struktur på grillen hvor det også er en stripe i bilens farge. Det er selvsagt og sportsseter som standard, og det med 14-veisjustering.
Oppdateringen inkluderer også innsiden hvor det er flere sportslige elementer og bærekraftige materialer. Her har RS-modellene blant annet to røde kontrollknapper som inkluderer boost-funksjonen, og hvordan dette ser ut kan du se på bildene helt nederst.
Det åpnes også for nye on demand-funksjoner og nye digitale tjenester, og den virtuelle cockpiten gir også helt ny informasjon blant annet om batteritemperatur og viser også hva som er potensiell ladehastighet i sanntid, kan Audi opplyse.
Dette er Audi, så selv en e-tron GT har en ekstrautstyr-liste, og her er det blant annet mulig å velge et panoramaglasstak med smartglass som minimerer direkte sollys og som kan endres til å ikke være gjennomsiktig.
Det er altså en ny boost som åpner for 70 kW/90 hk tilgjengelig for RS e-tron GT og RS e-tron GT performance, og denne aktiveres via en knapp på rattet. For de som vil bruke alle 10 sekundene kan også følge med en nedtelling i cockpiten.
Så hva gjør alt dette med sprinten 0-100 km/t? Jo, dette:
- Audi S e-tron GT: 3,4 sekunder
- Audi RS e-tron GT: 2,8 sekunder
- Audi RS e-tron GT performance: 2,5 sekunder
Og ja, på ekstrautstyr-listen finner du også firehjulsstyring som åpner for mer direkte styring på forakselen enn tidligere.
Audi har utstyrt nye e-tron GT med et nytt batteri på 105 kWh som veier 625 kilo, og her har de også økt regenereringen 290 til 400 kW. Det tar oss over på ladingen.
Denne spretter altså opp fra 270 kW til 320 kW, og åpner for 10-80 prosent på 18 minutter. Det betyr nye 280 kilometer på 10 minutter, så det begynner å svinge skikkelig av ladingen.
Audi e-tron GT åpner selvsagt også for Plug & Charge, noe som betyr at betalingen skjer automatisk når ladekabelen kobles til.
Når vi er på betaling. Hva koster moroa?
Audi Norge sier at de åpner for salg av nye e-tron GT er i løpet av sommeren, og forventer at startprisen blir følgende:
- Audi S e-tron GT: 1.355.000 kroner
- Audi RS e-tron GT: 1.605.000 kroner.
- Audi RS e-tron GT performance: 1.755.000 kroner.
Les også:
- Elbilen med høyest toppfart
- Dette er den aller siste Jaguar F-Type
- Overraskede mange har fortsatt rekkeviddeangst