Det er klart for en tredje variant av i5 Touring, og det et populært valgt gjennom xDrive40. (Fotos: BMW)

Klar med ny versjon av BMW i5 stasjonsvogn

BMW i5 Touring er en historisk modell. Dette er nemlig den aller første elektriske stasjonsvognen fra det tyske merket, og nå er det klart for en tredje variant.


BMWs linjelekre og elektriske stasjonsvogn ble introduserte tidlig i 2024, og da handlet det mer konkret om to varianter ‒ i5 eDrive40 og i5 M60. Sistnevnte byr på formidable 380 kW/517 hk, 795 Nm dreiemoment og firehjulsdrift.

Nå kommer det altså et tredje alternativ, også dette en Drive40, men denne gang med x foran. BMW i5 xDrive40 Touring har dermed firehjulsdrift, noe jo nordmenn setter pris på.

-->
I tillegg byr den nye varianten på mer kraft og høyere standardutstyr, og ikke overraskende tror BMW Norge at denne fort blir et populært valg for norske kunder.

Her plusses det altså på en motor slik at det er en slik på hver aksel, og systemeffekten økes til 290 kW/394 hk og 590 Nm ‒ opp fra 250 kW/340 hk og 430 Nm for eDrive40.

Det er dog ingen endringer for batteripakken som byr på en nettokapasitet på 81,2 kWh, noe som gir en elektrisk rekkevidde på 452–520 kilometer. Tilsvarende tall for eDrive40 er 483-560 kilometer.

BMW i5 Touring er mulig å hurtiglade med en effekt på 205 kW.

Det går også litt kjappere unna med en i5 xDrive40, for 0-100 km/t klokkes til 5,5 sekunder og toppfarten er opplyst til 215 km/t.

For i5 edrive40-versjonen er tallene 6,1 sekunder og 193 km/t.

Som standard kommer i5 xDrive40 med Adaptive Suspension Professional, som inkluderer Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm, forklarer BMW Norge.

Nye BMW i5 Touring er for øvrig en ganske så stor bil som måler 5,06 meter i lengden og 1,90 meter i bredden, og har et bagasjerom som starter på 570 liter og kan utvides til 1.700 liter. Så her bør det være greit med plass.

Den nye utgaven er allerede mulig å bestille, og BMW Norge har satt startprisen for BMW i5 xDrive40 Touring på 764.519 kroner.

I likhet med de andre utgavene i 5-serien tilbys også i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition, og denne har fått en startpris på 819.900 kroner.

I august kunne også BMW melde om en helt ny sjef i den nye 5-serien, for det er på gang en 3. generasjon av selveste M5 som Touring-utgave.

Nye BMW M5 Touring byr på hele 535 kW/727 hk gjennom en V8-motor og en elmotor, og denne ulven i fåreklær klarer 0-100 km/t på kun 3,6 sekunder. Ja, 200 km/t nås etter bare 11,9 sekunder, og som vanlig har BMW begrenset toppfarten til 250 km/T som kan økes til 305 km/t via M Driver's Package.

Nye M5 Touring er en ladehybrid, og byr på en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer, så også denne bør fungere greit som en elbil i hverdagen.

Men selvsagt ikke helt som søsteren i5 Touring, som nå altså er tilgjengelig i tre forskjellige varianter.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler BMW BMW i5 Touring