Renault 4 E-Tech nærmer seg avduking, og franskmennene pirrer med de første bildene. (Fotos: Renault)

Første bilder av elektriske Renault 4

En fransk folkebil og legende gjør det som helt klart kan karakteriseres som et elektrisk comeback, og nå er de første offisielle bildene sluppet.


Ah, gode, gamle Renault 4. Dette er en legende som entret scenen i 1961, og var intet mindre enn en fransk revolusjon. Vel, en langt mindre blodig en, og langt mer hyggelig.

For Renault 4, ofte referert til som kun R4, var det franske merkets aller første forsøk på å lage en familiebil med frontmontert motor. Resultatet var at bilen ikke hadde denne plasskrevende girtunnelen, ergo var gulvet ganske flatt.

-->
Den ble en hit. Renault 4 kunne brukes til bykjøring, langturer og på ferier, og fikk folkebil-statusen i over 100 land. Da Renault satte punktum hadde de satt sammen over 8 millioner eksemplarer.

Men helt punktum var det ikke, for nå gjør legenden et comeback. Mer eksakt som en Renault 4 E-Tech, og blir dermed 100 prosent elektrisk. Ellers lover Renault at den er akkurat like allsidig som sin pensjonerte søster.

Dette er en bybil, men faktisk ikke den minste i familien. Nye Renault 5 E-Tech måler 3,92 meter, mens Renault 4 E-Tech kanskje litt forvirrende er 4,14 meter lang. Nå må vi legge til at Renault også har en super-mini, Twingo som kun er 3,62 meter lang.

Nye Renault 4 benytter den samme AmpR Small-plattformen som Renault 5, og denne er designet slik at det blir mest mulig innvendig plass. Elbilen skal settes sammen i franske Maubeuge, og skal være på plass hos forhandlerne til neste år.

Det gleder Renault seg så mye til at de nå viser noen bilder av bilens design som nikker tilbake til den originale bilen, mens den offisielle avdukingen skjer under Paris Motor Show om to uker.

Ok, men vi venter på premieren tar vi en titt på bildene, og lar Renault forklare tankene bak designgrepene.

Grillen:

Den avlange grillen har en presis, ubrutt opplyst kant som omkranser de runde LED-lyktene plassert i hver ende. Renault 4 E-Tech 100 prosent elektrisk er det første Renault-kjøretøyet som har et bakgrunnsbelyst emblem i midten av ansiktet – som umiddelbart minner deg om forgjengeren fra 1960-tallet, men med en teknisk, moderne og original aura.

4-logoen:

En myk emblematisk 4 på bakluken viser bilens navn.

Baklysene:

Mange husker 4Ls tredelte, pilleformede baklykter. De er fortsatt der og fortsatt stående, men fullpakket med dagens teknologi og fornyet rundt moderne estetiske signaler. De understreker Renault 4 E-Tech 100 prosent elektrisk sin særegne personlighet, og det skinnende svarte omrisset tilfører et snev av raffinement.

Kvart vindu:

Renault 4 E-Tech 100 prosent elektrisk har fortsatt varemerket trapesformede kvartvindu nøyaktig plassert over bakhjulene – et av den originale Renault 4s umiddelbart gjenkjennelige kjennetegn – som utvider sideglassflatene.

Skulptering av dørterskel:

Med tanke på plastskjermingen på senere 4L-generasjoner, har Renault 4 E-Tech 100 prosent elektriske sider tre parallelle skulpturerte linjer som strekker seg fra kroppen.

Vinger:

En grafikk som strekker seg fra frontrutens sider til hjulbuene antyder den originale Renault 4s karakteristiske forskjermer.

Spoiler:

Nikket til den originale Renault 4s takform kan du ikke gå glipp av. Spoileren ytterst på taket gir en levende touch til bilens silhuett.

Bakluke:

Vinkelen på bakluken, som ender i en påfallende lav lasteterskel, er et av Renault 4 E-Tech 100 prosent elektrisk sine kjennetegn.

Støtfangere:

De forkrommede støtfangerne og gummibufferne fra 1960-tallet er borte, men de fremre og bakre støtfangerne kommer med vertikale overstyrere, i en tupp av hatten til den originale Renault 4.

Uttrekkbart stofftak:

Du kan cruise med vinden i håret i Renault 4 E-Tech 100 prosent elektrisk – som i noen av navnebrorens spinoffs. Stofftaket åpnes på vidt gap og følelsen av frihet er uovertruffen.

Les også:

 

Debatt

Les mer om:

Elbiler Renault Renault 4