Denne bilen har blitt hemmelig, men tar for aller første gang siden 1999 turen ut av Tyskland. (Fotos: Dominic Fraser/Oslo Motor Show)

Hemmelig superstjerne til Oslo Motor Show

Denne er en superstjerne i ordet rette forstand. Dette er superbilen som virkelig skapte overskrifter under Le Mans i 1999, og den kommer fra stjernemerket Mercedes.


Dette er den eneste Mercedes CLR som eksiterer i original stand, har vært holdt hemmelig og kommer nå sensasjonelt nok til Oslo Motor Show. Så ja, for et herlig kinderegg som blir presentert den norske motor-fansen.

Så hvorfor er denne en hemmelig superstjerne?

-->
Vel, da må vi til et av verdens mest kjente og prestisjetunge racerløp, 24-timers Le Mans. Så sent som i fjor feiret løpet 100-årsjubileum.

Som mange vet tok Mercedes sin første seier der i 1952, for dette var med den legendariske 300 SL som igjen førte til landeveisikonet kalt Gullwing to år senere. Men kanskje merkelig nok er dette også den eneste Le Mans-triumfen til det tyske stjernemerket. Det har dog sine forklaringer.

Da må vi til to langt mer uheldige hendelser i Le Mans.

I 1955 skjedde en av motorsportens aller største tragedier da en Mercedes ble truffet i godt over 200 km/t og forsvant over barrieren og inn i publikum. 84 omkom, og Mercedes trakk seg fra motorsporten. Det skulle gå over 30 år før de returnerte.

Etter å ha inngått en avtale med Peter Sauber på 1980-tallet entret Mercedes også Formel 1 i midten av 1990-tallet, og som mange husker tok finske Mika Häkkinen tittelen i en McLaren-Mercedes både i 1998 og 1999.

Mercedes ble så inspirert at de også ville erobre Le Mans, og hadde klar en spesialdesignet CLR til 1999-utgaven.

Her hadde tyskerne brukt alt av ekspertise innen både kraft og aerodynamikk, men det skulle vise seg at den raskt brakte fram minnene om den flyvende Mercedesen i 1955.

Bilen hadde kort akselavstand, mye overheng og lav vekt, og det skulle vise seg å være en svært dårlig kombinasjon.

Allerede under kvalifisering fikk en av de tre CLR-utgavene som var laget et løft da den skulle passere en konkurrent, og dette var bilen til Mark Webber, som tre år senere debuterte i Formel 1. Bilen flippet rundt i lufta, landet på hjulene og gled 300 meter før den traff muren.

Mercedes sendte ut en pressemelding hvor de opplyste at bilen kom til å bli fikset, og Webber var såpass uskadd at han også kunne kjøre.

Men det skulle raskt vise seg at dette kun var den første av tre flybårne CLR-biler.

Under oppvarmingen til selve konkurransen lørdag lettet igjen Webber, og denne gang fløy bilen ni meter over bakken, flippet bakover og landet på sin høyre bakende opp ned og gled videre langs asfalten.

Igjen slapp Webber unna uten alvorlige skader, men bilen måtte selvsagt trekkes fra løpet.

Med to alvorlige ulykker og kun to biler igjen var det klart at CLR hadde alvorlige designsfeil.

Mercedes’ løpsleder Norbert Haug tok raskt kontakt med Adrian Newey som jobbet for McLarens F1-lag som de samarbeidet med, og fikk tips om hvordan bilene kunne moderniseres.

Sjåførene fikk også beskjed om at de ikke måtte ligge for tett bak andre biler på de raske langstrekkene.

Dermed stilte de to gjenværende bilene opp, og det gikk galt.

Under løpet lørdags kveld mistet Peter Dumbreck kontrollen over sin CLR på Mulsanne-strekket i rundt 320 km/t. Bilen roterte tre ganger i luften, var 15 meter over bakken og forsvant ut i skogen.

Utrolig nok landet den i en lysning med busker, dog med en trestokk som hadde gått mellom førersetet og drivstofftanken. Føreren var bevistløs, men våknet raskt opp og klatret selv ut av bilen.

Den tredje bilen som skulle kjøres av Bernd Schneider, Pedro Lamy og Franck Lagorce ble umiddelbart trukket fra løpet.

Det var altså kun en av bilene som kom seg uskadd fra Le Mans-løpet, og dette er CLR med startnummer 6. Den ble aldri brukt igjen, og Mercedes trakk seg fra langdistanseracing etter 1999-fiaskoen.

Bilen ble deretter en del av den berømte tyske Loh Collection, og har faktisk aldri forlatt Tyskland etter at den kom hjem fra Le Mans. Vel, før nå.

Mercedes CLR finner nemlig sensasjonelt nok veien til Lillestrøm og Oslo Motor Show, så dette er en hemmelig perle som svært få har sett.

Nå får altså rundt 50.000 nordmenn muligheten, så denne unike sjansen bør du ikke gå glipp av. For enn mer sjelden bil enn dette, og iallfall med den bakgrunnen den har, skal du lete lenge etter. Og her trenger du altså bare å finne veien til Nova Spektrum.

Viktige fakta om Mercedes CLR:

  • Modell: Mercedes-Benz CLR
  • Antall bygget: 3
  • Motorkraft: Mercedes-Benz V8, omtrent 600 hestekrefter
  • Toppfart: Rundt 330 km/t
  • Deltakelse i Le Mans: 1999
  • Dramatikk: To biler ødelagt under løpet på grunn av aerodynamiske problemer
  • Den siste CLR: CLR nummer 6 er den eneste som ikke ble ødelagt
  • Kun 1 meter og 1 centimeter høy
  • Vekt: rundt 900 kilo

Les også:

Debatt