Hyundai har laget over 100 millioner biler. (Fotos: Hyundai)

Hyundai bikket 100 millioner biler

På 57 år har Hyundai nå satt sammen over 100 millioner biler, og den 100.000 001 var en Ioniq 5.


Hyundai Motor Company kan spore sin arv helt tilbake til 1947, for da startet koreanske Chung Ju-yung opp et byggeselskap kalt Hyundai Togun. 20 år senere hadde ambisjonene økt betraktelig.

For i 1967 ble satstingen utvidet med Hyundai Motor, for nå skulle de kaste seg på trenden med biler. Men de første stegene var av den forsiktige varianten.

-->
De fikk i havn en avtale med Ford og kom med sin første bil, Cortina, i 1968. Denne ble satt sammen i Ulsan-fabrikken ‒ i likhet med bil nummer 1 million og én.

Etter noen år var det på tide å satse enda hardere, og de hanket blant annet inn britiske George Turnbull som ny sjef. Han ansatte ikke bare flere nye ledere, men for virkelig å lage en flott bil henvendte han seg også til designtrollmannen Giorgetto Giugiaro og Italdesign.

Resultatet var et coupékonsept vist i 1974, som igjen banet vei for den første egenproduserte modellen, Hyundai Pony, året etter. Dette ble den aller første masseproduserte og eksporterte bilmodellen fra Korea.

Siden har ikke Hyundai sett seg tilbake, og selger nå biler i nærmere 200 land og er en global gigant.

Nå har de altså rundet en svær milepæl på Ulsan-fabrikken, og det var selvsagt fest og seremoni når de rundet et enormt antall biler.

‒ Å nå en global kumulativ produksjon på 100 millioner kjøretøy er en meningsfull milepæl som var mulig takket være våre kunder over hele verden som har valgt og støttet Hyundai Motor helt siden begynnelsen, sier Jaehoon Chang, president og administrerende direktør i Hyundai Motor Company.

‒ Å ta på seg vanskelige utfordringer og være i konstant jakt på innovasjon har gjort det mulig for oss å oppnå rask vekst og vil gi oss mulighet til å ta «ett skritt videre» mot ytterligere 100 millioner enheter som en game changer i mobilitet.

Nå er det faktisk ikke kun Hyundai-merket som står bak de 100 millionene, for Hyundai Motor består også av Genesis, et litt mer luksuriøst merke opprettet i 2015. I tillegg eier gruppen en tredjedel av Kia, det nest største bilmerket i Korea.

I dag satser som kjent Hyundai tungt på elbiler, og dette startet med Kona og modellen som kun heter Ioniq. Nå har de også en egen elbilserie kalt Ioniq, og her er Ioniq 5 og 6 allerede på plass her i Norge.

Og det var altså nettopp Ioniq 5 som sørget for at Hyundai rundet 100 millioner.

Hyundai har også vist fram en ny potensiell storselger i Inster, en elektrisk variant av lille Casper. Elbilen er kun 3,83 meter i lengden, og her er rekkeviddemålet på 355 kilometer.

Hyundai Inster skal først lanseres i Korea før den setter kurs for Europa, så den er fortsatt et lite stykke unna.

Men at den vil bidra til Hyundais neste 100 millioner er ganske sikkert, så får vi tiden vise hvor mange år det koreanske merket trenger på den neste tresifret millionen.

Les også:

Debatt