Mercedes-AMG har igjen luftet hyperbilen One rundt Nordschleife, og det ble ny rekord.
(Fotos: Mercedes)
Mercedes-AMG One satte ny rekord
Mercedes har luftet superbilen One rundt den virkelige benchmarken, Nordschleife, og der har den bekreftet statusen som verdens raskeste serieproduserte bil. Se video!
Nürburgring-Nordschleife har blitt en slags offisiell testbane når det kommer til å kåre de raskeste bilene her i verden, for den 20,832 kilometer lange banen byr på alle utfordringene en moderne sportsbil bør takle. For ja, det er ikke uten grunn at banen er døpt det grønne helvete.
Nürburgring har delt bilene opp i en rekke kategorier, så her gjelder det også å være raskest i hver enkelt kategori ‒ til og med SUV-ene har sin egen klasse rundt Nordsløyfa. Der topper for tiden en Audi RS Q8 performance som klarte runden på 7:36,698 minutter.
-->
Den bilen som totalt er raskest kan ikke kjøres på vanlige veier, og er i tillegg pensjonert. Etter at Porsche tok sin 919 Hybrid Evo ut av langdistanse-VM fjernet de alle restriksjonene, og bilen tok blant annet en banerekord fra Formel 1-bilene.
Rundt Nordschleife gikk det også ufattelig fort, og den absolutte banerekorden lyder på 5:19,546 minutter. Mest sannsynlig må det en F1-bil til for å slå denne.
Men det er selvsagt stor prestisje å ha den raskeste serieproduserte bilen, altså en bil som ikke er modernisert etter at den kom ut fra fabrikken. Slik som RS Q8 performance.
Her hadde det selvsagt vært interessant å se alle hyperbilene prøve seg rundt banen, men dessverre holder de fleste seg unna. Kanskje ikke så rart, for fallhøyden er stor om en slik hyperbil henger langt etter andre.
For tyske merker er selvsagt Nordschleife og rekorder ekstra viktige, så Mercedes-AMG er så langt den eneste som har sendt sin hyperbil rundt banen foruten Rimac som vi kommer til. Det har Mercedes-AMG nå gjort to ganger.
Første gang var tilbake i 2022, og da klarte Mercedes-AMG One runden på 6:35,183, og ble med det den aller raskeste gatebilen. Nærmest er en Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit som gjorde runden på 6:43,300 året før.
Dette er faktisk langt raskere enn selv den elektriske hyperbilen Rimac Nevera med nærmere 2.000 hk, for denne noterte seg for 7:05,298 i fjor sommer. For de som lurer gjorde en Tesla Model S Plaid med Track Package runden på 7:25,231 i fjor sommer.
Men den ubestridte kongen er altså One, og den har nå gjort sitt andre forsøk. Og ikke overraskende gikk det enda raskere.
‒ Vi har hatt rekorden for gatebiler i nesten to år nå. Men hos AMG ønsker vi alltid å flytte grensene for hva som er mulig maksimalt eller til og med presse dem litt lenger, sier Michael Schiebe, styreleder i Mercedes-AMG.
‒ Derfor har vi nok en gang demonstrert hva som er mulig med den unike AMG One. Hele teamet har blitt belønnet for innsatsen og engasjementet. Jeg er stolt over denne målbevisste laginnsatsen og denne fantastiske rekordtiden. Nok en gang har vi på imponerende vis demonstrert ånden og ekspertisen til AMG.
Det var som også første gang Maro Engel som satt bak i førersetet, og han rattet bilen inn til 6:29,090 ‒ drøyt fem sekundere raskere enn første gang.
‒ For to år siden var ikke forholdene ideelle, og enkelte deler av banen var fortsatt litt fuktige. Vi visste at vi kunne gjøre mer, og det ville vi vise, sier Engel.
‒ I dag var vi i stand til å demonstrere det maksimale potensialet til AMG One. Tusen takk til hele teamet fra Affalterbach for tilliten de har vist meg. Det var en stor glede og ære å kunne kjøre denne rekordrunden med en så unik bil.
Bilen ja.
Her løfter Mercedes-AMG F1-teknologi over til vanlige veier gjennom en hybriddriftsteknologi fra racerbanen, og One har intet mindre enn fem motorer. En forbrennings og fire elektriske, og totalt er effekten på 782 kW/1.063 hk som åpner for hele 352 km/t.
Bilen er selvsagt full av karbon og andre løsninger hentet fra motorsporten, og gjennom en aktiv aerodynamikk sitter den limt til asfalten. Så ja, her er det også DRS kjent fra F1, og du får også se hvordan de aktive elementene i videoen som snart kommer.
For rekordkjøringen valgte Engel kjøreprogrammet «Race Plus» som gir en aktiv, maksimal mulig aerodynamikk, stram chassistuning, senker bilen med 37 mm på forakselen og 30 mm på bakakselen ‒ og åpner selvsagt for full kraft fra alle motorer. Her er det altså full øs.
One var skodd med Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO-dekk, som faktisk er designet spesielt for denne hyperbilen og er standard. Så nei, Mercedes-AMG «jukset» ikke, og som vanlig også TÜV på plass for å sjekke at alt gikk riktig for seg.
Det hele endte altså i en banerekord for gatelovlige biler, og du vil selvsagt sitte på den runden. Det skal du få lov til, så fest setebeltet og klyp deg godt fast ‒ her er rekordrunden:
Les også: