Over i USA er pickuper svært viktige, og faktisk var hele pallen teppelagt av slike når det kommer til fjorårets mest solgte nybiler. En av disse var Ram, som har, ja, et ramsalt tak på amerikanske bilkjøpere.
Pickupeffekten har for lengst smittet over til Europa, og mens Ford har byttet sin amerikanske storselger F-150 med Ranger-modellen her kjører Ram på med sin 1500-modell. Her leder de an i segmentet for store pickuper.
Ram 1500 blir altså fornyet foran 2025-året, og blant store endringer finner to nye 3-liters motorer inn i motorrommet og det er også en ny 3.6-liters V6 som åpner for mildhybrid.
Den første 3-literen kan skufle av 420 hk 636 Nm, men den andre passende nok kalt Hurricane High Output har 540 hk og 706 Nm. Det siste mildhybrid-alternativet kan by på 305 hk og 364 Nm dreiemoment.
Disse råsterke beistene kan slepe med seg hele 3,5 tonn og bære 1 tonn last, og er minst like moderne som vanlige mye personbiler med for eksempel en 14,5-tommers berøringsskjerm, en 10,25-tommers passasjerskjerm og byr på mer enn 100 tilgjengelige avanserte sikkerhets- og sikkerhetsfunksjoner.
Og ja, dette er selvsagt den mest teknologisk avanserte Ram-modellen til nå, og har ting som trådløs dual mobillading, digitalt bakspeil, Head-Up Display (HUD) og det er til og med mulig å få forseter med 24-veis massasje. Jepp.
‒ Utviklingen av Ram-produkter er tett på linje med de endrede behovene til kunder i Europa. De er uavhengige tenkere som søker «Ram Life» – en truckdrevet livsstil som legemliggjør den amerikanske ånden samtidig som de gir eksepsjonell komfort, bekvemmelighet og kapasitet, sier Eric Laforge, leder for Ram, Dodge og Jeep i Europa.
‒ Som det eneste merket som utelukkende er dedikert pickuper, møter Ram disse behovene med den nye Ram 1500, som kan skryte av en rekke fremskritt sentrert rundt våre fem pilarer ‒ effektivitet, kapasitet, teknologi, komfort og premium.
De som eventuelt skal bestille seg en ny Ram 1500, startprisen er satt til 62.000 euro, 726.000 kroner i skrivende stund, må legge av litt tid. For 2025-utgaven som det allerede er åpnet for bestilling av kommer i seks utgaver, Tradesman, Big Horn, Laramie, Rebel, Limited Tungsten og RHO.
Og om litt er det duket for nok et valg ‒ en Ram 1500 REV.
Denne:
Det er altså en ny rev i hønsegården, en 1500 i elektrisk drakt, for dette er nemlig navnet på elbilutgaven av den populære pickupen.
Den venter nok noen på også her i Norge, og det er altså bekreftet at 1500 REV kommer. Men fortsatt er det en liten stund til. Ram har planer om å dukke opp med denne i 3. kvartal til neste år, så dermed er den ganske så eksakt ett år unna.
Merket ser heller ingen grunn til å dempe forventningene, og melder at Ram 1500 REV vil tilby klassens beste rekkevidde, slepe- og nyttelastkapasitet og den største frunken i segmentet. Hmmm.
Ford F150 Lightning som er en sann Norges-venn er et godt utgangspunkt, og denne byr på 429 kilometer rekkevidde, 3,5 tonn hengervekt og intet mindre enn en mega-frunk på 400 liter. Altså nesten et fullgodt bagasjerom.
Dette skal altså Ram 1500 REV toppe, og utgangspunktet er da også lovende.
Den elektriske pickupen skal settes sammen på Stellantis nye plattform STLA Frame designet spesielt for store elbiler, og her er det et enormt batteri på 168 kWh og 800V-løsning.
Det er godt nytt for rekkevidden og ladeeffekten, og Ram forventer at rekkevidden lander på 563 kilometer og at det fylles på 177 kilometer med rekkevidde i løpet av 10 minutters lynlading.
Ja, så var det dette med slepekapasitet og frunk.
Vel, Ram har ikke tenkt å la dette bli tomme ord, og melder en slepekapasitet på voldsomme 6,3 tonn og en frunk på 425 liter. Ja, har det hørt maken!
3-0 til Ram REV akkurat der, så får vi se hva den elektriske modellen ender opp med når den faktisk er på plass til neste år.
Her er bilder av pickupen som iallfall ikke færre venter på etter å ha hørt de tallene, helelektriske Ram 1500 REV:
Les også: