For rundt 30 år siden herjet McLaren i Formel 1 ‒ faktisk så mye at de så seg nødt til å herje på vanlige veier også.
Dermed planla de en bil som skulle løfte F1 fra banene og til gatene, og drevet av en V12’er fra BMW ble McLaren F1 som bilen ble døpt verdens raskeste produksjonsbil. Ja, den dundret rett inn i Guinness’ rekordbok med en toppfart på 386 km/t.
‒ McLaren W1 er en feiring av både fortreffeligheten til den ikoniske McLaren F1 og McLaren P1 og manifestasjonen av McLarens verdensmesterskap. Med vår nye Ultimate-superbil flytter vi igjen grensene for ekte superbilytelse med en episk hybriddrivlinje med vår helt nye MHP-8 V8-motor, den mest avanserte aerodynamiske plattformen til en McLaren-bil og omfattende bruk av avanserte lettvektsmaterialer. Dette lar oss konstruere en suveren kjøreopplevelse på bane fra samme bil som gir enestående kjøreglede på veien, sier administrerende direktør Michael Leiters.
‒ Formel 1-avledet aerodynamikk, ren bakhjulsdrift og McLaren hydraulisk ytelsesstyring viser McLarens tilnærming til målrettet innovasjon som et racingselskap som alltid leverer best mulig ytelse. Det er derfor ingen overraskelse at den nye W1 er vår raskest bane og raskest akselererende veilovlige bil noensinne. Den gir også den reneste førerforbindelsen ved å forbli tro mot prinsippene som ligger til grunn for den ultimate superbilkjøringsopplevelsen. Dette er virkelig en bil som bare McLaren kunne lage.
Og bare for å feie all tvil er ikke bare W1 McLaren-historiens aller sterkeste bil, men overgår selv de fleste andre i hyperbilsegmentet. Her er det nemlig et hybrid V8-oppsett som genererer voldsomme 1.275 hk og 1.340 Nm ‒ 928 hk fra en splitter ny 4-liters V8-motor og 347 hk fra den elektriske.
- 0-100 km/t på 2,7 sekunder
- 0-200 km/t på 5,8 sekunder
- 0-300 km/t på 12,7 sekunder
‒ W1 er en superbil som legemliggjør alt det grunnleggende om ytelse, finpusset gjennom tiår med motorsport og superbilinnovasjon. Understøttet av episk kraft og en lett kjøretøyvekt på bare 1.399 kilo – som kombineres for å gi et best-i-klassen-forhold på 911 hk per tonn – overskygger W1 ikke bare alle andre veilovlige McLarens både på akselerasjon og rundetider, den omdefinerer superbilakselerasjon og ytelse, sier Marcus Waite, sjef for ytelse og en tidligere Formel 1 Race Engineer.
‒ Ved å levere banebrytende lavt luftmotstand for rettlinjet ytelse og høyt marktrykk for fantastisk svingeevne, spesielt med den unike nye McLaren Race-modusen aktivert, har vi hevet standardene for ekte superbillegitimasjon til et helt nytt nivå.
Det tviler vi ikke på, så vi får bare håpe at denne finner veien til Nordschleife og den ultimate testen hvor Mercedes-AMGs svar på Formel 1, One, nylig satte ny runderekord.
Ultimat er også prisen for McLarens nye versting, rundt 2 millioner pund, så en plass rundt 28 millioner kroner, men det skremmer ikke kundene.
De skal totalt sette sammen 399 kundebiler, og ja, allerede før bilen ble avduket hadde britene solgt unna alle disse.
Så, vi får nøye oss med bildene, og her er de:
Les også: