Dette er rett og slett den villeste gatebilen McLaren noen gang har laget. (Fotos: McLaren)

Historiens sterkeste McLaren

McLaren W1 skal rulle i to svære hjulspor, nemlig de til F1 og P1.


For rundt 30 år siden herjet McLaren i Formel 1 ‒ faktisk så mye at de så seg nødt til å herje på vanlige veier også.

Dermed planla de en bil som skulle løfte F1 fra banene og til gatene, og drevet av en V12’er fra BMW ble McLaren F1 som bilen ble døpt verdens raskeste produksjonsbil. Ja, den dundret rett inn i Guinness’ rekordbok med en toppfart på 386 km/t.

-->
Denne ble fulgt opp av en McLaren P1 som dukket opp for 11 år siden, denne gang en hybrid som kombinerte kraften til en V8 med en elmotor. Siden har det dukket opp en rekke varianter av P1, og i 2022 viste britene til og med fram en toppløs P1-utgave. Ja, en særs skummel kabriolet.

Siden har McLaren fylt på sin Ultimate-serie med tre nye superbiler, Elva, Speedtail og Senna. Alle selvsagt ekstreme, men ingen av disse er en ekte etterfølger av F1 og P1. Men den er altså på vei.

McLaren nyter igjen suksess i Formel 1, så da passer det jo veldig godt å komme med den tredje som skal hylle de raskeste bilene på kloden.

‒ McLaren W1 er en feiring av både fortreffeligheten til den ikoniske McLaren F1 og McLaren P1 og manifestasjonen av McLarens verdensmesterskap. Med vår nye Ultimate-superbil flytter vi igjen grensene for ekte superbilytelse med en episk hybriddrivlinje med vår helt nye MHP-8 V8-motor, den mest avanserte aerodynamiske plattformen til en McLaren-bil og omfattende bruk av avanserte lettvektsmaterialer. Dette lar oss konstruere en suveren kjøreopplevelse på bane fra samme bil som gir enestående kjøreglede på veien, sier administrerende direktør Michael Leiters.

‒ Formel 1-avledet aerodynamikk, ren bakhjulsdrift og McLaren hydraulisk ytelsesstyring viser McLarens tilnærming til målrettet innovasjon som et racingselskap som alltid leverer best mulig ytelse. Det er derfor ingen overraskelse at den nye W1 er vår raskest bane og raskest akselererende veilovlige bil noensinne. Den gir også den reneste førerforbindelsen ved å forbli tro mot prinsippene som ligger til grunn for den ultimate superbilkjøringsopplevelsen. Dette er virkelig en bil som bare McLaren kunne lage.

Og bare for å feie all tvil er ikke bare W1 McLaren-historiens aller sterkeste bil, men overgår selv de fleste andre i hyperbilsegmentet. Her er det nemlig et hybrid V8-oppsett som genererer voldsomme 1.275 hk og 1.340 Nm ‒ 928 hk fra en splitter ny 4-liters V8-motor og 347 hk fra den elektriske. 

Dette blir enda villere når vi ser på den faktiske vekten til W1, for denne er kun på 1.399 kilo. Så her er det nær en hk per kilo, og ganske så ekstreme 911 hk per tonn. Og ja, alt av krefter fores altså til bakhjulene.

Det kan vel ikke bli sjukere? Vel, jo. 

McLaren har løftet løsninger fra Formel 1 også for aerodynamikken, og resultatet er at denne suger seg til asfalten gjennom svingene. Marktrykket er nemlig på vanvittige 1.000 kilo, og dette har de klart etter blant annet 350 timer i vindtunnel hvor de har testet over 5.000 punkter. 

Men det er langt fra alt. 

W1 har altså nok av medlemmer i egen familie å måle seg mot, som Speedtail. Opp til 300 km/t er W1 raskere enn denne, og rundt en bane klår den selveste Senna, bilen laget for å hylle F1-legenden Ayrton Senna. W1 var 3 sekundere raskere rundt referansebanen Nardo. 

Så den banker Speedtail rett fram og Senna rundt en bane, så dette er virkelig en komplett hyperbil. 

Akselerasjonen? Jo:

  • 0-100 km/t på 2,7 sekunder
  • 0-200 km/t på 5,8 sekunder
  • 0-300 km/t på 12,7 sekunder
Maks toppfart er for øvrig begrenset til 350 km/t, og superbilen er utstyrt med 265/35 R19 foran og 335/30 R20 bak. Selve dekkene er de gatelovlige Pirelli P Zero Trofeo RS, og den bruker kun 29 meter på å bremse fra 100 km/t og til null.  

‒ W1 er en superbil som legemliggjør alt det grunnleggende om ytelse, finpusset gjennom tiår med motorsport og superbilinnovasjon. Understøttet av episk kraft og en lett kjøretøyvekt på bare 1.399 kilo – som kombineres for å gi et best-i-klassen-forhold på 911 hk per tonn – overskygger W1 ikke bare alle andre veilovlige McLarens både på akselerasjon og rundetider, den omdefinerer superbilakselerasjon og ytelse, sier Marcus Waite, sjef for ytelse og en tidligere Formel 1 Race Engineer.

‒ Ved å levere banebrytende lavt luftmotstand for rettlinjet ytelse og høyt marktrykk for fantastisk svingeevne, spesielt med den unike nye McLaren Race-modusen aktivert, har vi hevet standardene for ekte superbillegitimasjon til et helt nytt nivå.

Det tviler vi ikke på, så vi får bare håpe at denne finner veien til Nordschleife og den ultimate testen hvor Mercedes-AMGs svar på Formel 1, One, nylig satte ny runderekord. 

Ultimat er også prisen for McLarens nye versting, rundt 2 millioner pund, så  en plass rundt 28 millioner kroner, men det skremmer ikke kundene. 

De skal totalt sette sammen 399 kundebiler, og ja, allerede før bilen ble avduket hadde britene solgt unna alle disse.

Så, vi får nøye oss med bildene, og her er de:

Les også:

Debatt