Mercedes legger nå ut på veitester med de første prototypene av varebiler laget på VAN.EA-plattformen. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ viktige VAN.EA testes nå på veier

Dette er morgendagens elektriske varebiler bygd på en helt ny plattform.


Mercedes har som kjent en rekke elektriske større biler på plass, og faktisk også en i EQ-serien ‒ flerbruksbilen EQV. Her byr også Mercedes på en rekke personbiler, som EQA, EQB, EQE og flaggskipet EQS.

For de større varebilene er også utvalget ganske så stort, og Mercedes Norge byr på eCitan, eVito Tourer, eVito varebil og eSprinter som også er mulig å få i chassis-utgave.

-->
Totalt er det altså seks forskjellige modeller i nyttekjøretøy-segmentet på plass, men dette er dagens elektriske kjøretøy.  Morgendagen er basert på en helt annen elektrisk plattform.

Denne heter VAN.EA, som fra 2026 skal stå bak alle nye mellomstore og store varebiler fra Mercedes, og dette er en såkalt modulær, fleksible og skalerbar elektrisk arkitektur.

Tyskerne sier at VAN.EA vil åpner for alt fra familievarebiler til eksklusive VIP-skyttelbusser og luksuriøse og romslige limousiner for kunder med de høyeste krav.

Jobben med å lage el-varebil versjon 2.0 er godt i gang, og faktisk har den første testbilen allerede vært på et uoffisielt besøk på Nordkapp. Vi kommer til det.

For nå setter Mercedes i gang de første offisielle veitestene av prototyper, og dette er intet mindre enn en milepæl på veien mot å finne opp varebilen på nytt. Ja, ifølge stjernemerket.

VAN.EA brøyter selvsagt vei for den nyeste teknologien til Mercedes, og åpner for forhjulsdrift og 4x4, og alle kjøretøy skal være utstyrt med den nyeste versjonen av Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), et 800 volt ladesystem og en 22 kW AC-lader.

Så ja, dobbelt så rask hjemmelading enn hva som nå er standard selv for vanlige elbiler.

De første prototypene er altså ute i vanlig trafikk, men her har altså Mercedes tjuvstartet med en tur til Finnmark.

I begynnelsen av juni startet en litt merkelig bil på en tur fra Stuttgart til Nordkapp, og dette var et spesialkonstruert kjøretøy for testing av chassis, elektrisk drivverk, batteri og høyspenningskomponenter.

Mercedes sier ikke noe om hvordan den lange turen gikk, men ettersom de nå skal fokuserer på samspillet mellom alle komponentene i kjøretøyet så får vi tro det gikk som de håpet på.

Etter å ha besøk Norge i sommer setter Mercedes nå kurs for Sverige, og der venter tøffe vintertesten i beinkalde temperaturer.

Om disse også går som planlagt er veien lagt for neste generasjon elektriske varebiler, og her er en forsmak på disse.

Nemlig noen kamuflasje kledde prototyper av biler laget på VAN.EA-plattformen:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Mercedes