Mercedes har som kjent en rekke elektriske større biler på plass, og faktisk også en i EQ-serien ‒ flerbruksbilen EQV. Her byr også Mercedes på en rekke personbiler, som EQA, EQB, EQE og flaggskipet EQS.
For de større varebilene er også utvalget ganske så stort, og Mercedes Norge byr på eCitan, eVito Tourer, eVito varebil og eSprinter som også er mulig å få i chassis-utgave.
Tyskerne sier at VAN.EA vil åpner for alt fra familievarebiler til eksklusive VIP-skyttelbusser og luksuriøse og romslige limousiner for kunder med de høyeste krav.
Jobben med å lage el-varebil versjon 2.0 er godt i gang, og faktisk har den første testbilen allerede vært på et uoffisielt besøk på Nordkapp. Vi kommer til det.
For nå setter Mercedes i gang de første offisielle veitestene av prototyper, og dette er intet mindre enn en milepæl på veien mot å finne opp varebilen på nytt. Ja, ifølge stjernemerket.
VAN.EA brøyter selvsagt vei for den nyeste teknologien til Mercedes, og åpner for forhjulsdrift og 4x4, og alle kjøretøy skal være utstyrt med den nyeste versjonen av Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), et 800 volt ladesystem og en 22 kW AC-lader.
Les også:
- Statsbudsjettet: Både ris og ros
- Historiens sterkeste McLaren
- Peugeot klar med 7-seter med 668 km rekkevidde