Dette er bil nummer en million av 40-serien laget i Gent, og bilen som nådde milepælen var en EX40. (Fotos: Volvo)

Volvos Gent-fabrikk rundet milepæl

På bare sju år har Gent-fabrikken til Volvo satt sammen én million XC40/EX40.


Volvo ruller på, og senest i september solgte de 62.458 nye biler over hele verden. Det er opp 1 prosent målt mot september i fjor, og det takket være ladbare modeller.

Ladehybrider og elbiler økte nemlig med 43 prosent, og sto nesten for halvparten av alle bilene solgt i september. Her sto de rene elbilene for 24 prosent, så nesten en fjerdedel var helelektriske.

-->
Den mestselgende modellen i forrige måned var EX60 med 18.096 biler, men en klar toer var XC40/EX40 som landet på 13.930 biler. Og her er Gent-fabrikken i Belgia sentral.

Der har de nemlig satt sammen 40-utgavene av SUV-modellene i sju år, og har nå noe stort å feire. Nemlig en slags «millionpæl».

‒ Vi passerte en veldig viktig milepæl i historien til Volvo Car Gent, og jeg er veldig stolt over å kunngjøre at vi har produsert vår én millionte XC40/EX40, sier Stefan Fesser, fabrikksjef i Gent.

‒ Med vårt dedikerte og svært dyktige team følger vi vår strategi for elektrifisering, demonstrert av det faktum at vi allerede har bygget mer enn 175.000 helelektriske versjoner av denne modellen.

Tilbake i 2017 ble Volvo XC40 avduket passende nok i motemessa Milano, for dette var Volvos første litt mer kompakte premium-SUV. Resultatet lot ikke vente på seg.

Den ble umiddelbart en bestselger godt hjulpet av en høythengende pris, for også ekspertene, biljournalistene, lot seg forføre. De stemte den fram til årets bil i Europa i 2018, og dermed ble XC40 den aller første og til nå eneste Volvo-modellen som hanket inn den nest største globale bilprisen.

Men svenskene hadde større planer for den.

I 2020 ble den også tilgjengelig som en helelektrisk versjon, og nok en gang var dette en «første». Den ble den første helelektriske Volvoen noensinne bygget i stor skala, og banet dermed vei for en ny tid.

Det er kanskje litt forvirrende med benevnelsen XC40/EX40, men her har faktisk svenskene prøvd å gjøre det hele litt enklere.

EX40 er nemlig den helelektriske versjonen, mens den originale fortsatt heter XC40. Denne er dog ikke lenger tilgjengelig som ladehybrid, den siste slike ble bygd i fjor, og det betyr at XC40 nå er mildhybridversjonen.

XC40 har altså vært en suksess helt fra start av, og senest i fjor var den Volvos nest mest populære modell etter XC60. Dette er den også så langt i år, så får vi som om lille EX30 tetter forspranget som var på drøyt 4.000 biler i september.

De populære EX40 og nye EX30 er to av totalt fem elbiler, men Volvo har allerede fem nye under utvikling. Målet er at det helelektriske salget i 2030 skal ligge mellom 90 og 100 prosent av det totale salget, og de eventuelt rastrerende bilene skal i så fall være mildhybrider.

For Gent-fabrikken var introduksjonen av XC40 starten på en ny æra, og Volvo gjorde store investeringer før å gjøre dette til et globalt eksportknutepunkt.

Volvo skal fortsette å investere i det viktige million-anlegget, som fra tidlig 2025 også skal produsere EX30.

Slik ser den kompakte elbilen til Volvo ut:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Volvo Volvo EX40