Renault 4 gjør comeback, og det som elbil. (Fotos: Renault)

Bonjour, nye og elektriske Renault 4!

Ça va? Vel, svaret fra Renault 4 E-Tech er helt klart at den har det bra, for nå har legenden gjort elektrisk comeback.


Det er ikke så veldig mange gamle biler som har en ikonisk status, men en av disse er utvilsomt Renault 4. Dette er bilen som ble introdusert tidlig på 1960-tallet, og den ble laget av en enkel grunn ‒ ta opp kampen med Citroën 2CV. 

Det klarte den på mange måter, og da Renault dro pluggen hadde de laget over åtte millioner R4 som var på plass i over 100 land gjennom 30 år. Dette er Renaults aller største globale suksess. 

-->
Bilen som overtok stafettpinnen var Twingo, som i dag er i sin 3. generasjon. 

Men så var dette med at kongen er død, kongen lever. 

For nå kan vi igjen si bonjour til Renault 4, for bilen som brøytet vei for at også middelklassen og kvinnene fikk ta det i revolusjonen gjør et elektrisk comeback. 

Symbolet på frihet skal altså trille lydløst videre, og Renault 4 E-Tech har nå fått sin premiere under Paris Motor Show som startet i dag (14. oktober).

Den er fortsatt en allsidig kompaktbil som skal fremme «voiture à vivre», livets bil, så denne skal virkelig rulle i hjulsporene til den klassiske R4-modellen. 

Men det er kun på designet som nikker tilbake til stamfaren, for Renault lager selvsagt ikke en ny elbil i 2024 uten å proppe den full av moderne løsninger. Så ja, dette er en elbil som er tilkoblet nett og full av førerassistenter.

Så nye Renault 4 E-Tech electric skal på ingen måter gjøre skam på originalen.

Dette er altså en bil i B-segmentet, og er kanskje litt snodig hakket større enn den nye Renault 5 E-Tech electric. Den er lik den til Captur i forhold til Clio.

Renault 5 E-Tech electric er altså rettet mot de urbane kundene, mens Renault 4 E-Tech electric skal som den originale passe til oppgaver både i by og land. Ja, selv familier, bakerst er det plass til 420 liter bagasje, inkludert et undergulv som huser 35 liter. Ja, det er til og med en lastelengde på 2,2 meter.

Den bør også håndtere kjøringen ganske greit, her er det økt bakkeklaring og Renaults Extended Grip traction control-system. Bilen er satt sammen på AmpR Small-plattformen og bør også åpne for grei innvendig plass, og den har selvsagt 1-pedal-løsning.

Akselavstanden er på 2,62 meter, mens den totale lengden er på 4,14 meter.

Videre kan Renault melde at rekkevidden blir på opptil 400 kilometer, noe som jo er greit målt mot mange av konkurrentene. Her er det to batteristørrelser, det minste på 40 kWh i kombinasjon med en 120 hk motor som gir 300 kilometer rekkevidde, og et på 52 kWh kombinert med en 150 hk motor som åpner for 402 kilometer rekkevidde.

Ladeeffekten er på maks 100 kW, og 15-80 prosent går på 30 minutter.

Og for de som måtte lure, 0-100 km/t gjøres på rundt 8,5 sekunder.

‒ Med Renault 4 E-Tech elektrisk fortsetter Renault sin innsats for å bringe elektriske kjøretøy inn i mainstream i Europa, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør i Renault-merket.

‒ Denne siste modellen avrunder et allerede bredt utvalg, med Megane, Scenic den helt nye Renault 5 E-Tech electric. Men vi manglet en kompakt bil med skikkelig plass. Nå har vi det med denne allsidige, funksjonelle, modulære modellen som er lett å laste. En bil som kan dekke et bredt spekter av hverdagsbehov. Det er en vanlig elbil i harmoni med sin tid, med en rekke nyttige teknologier for kjøring og komfort.

Nye Renault 4 har altså akkurat fått premiere, så får vi se hvor lang tid den bruker på å komme seg til Norge. Og ikke minst hva prisen blir.

Enn så lenge kan du sjekke ut noen flere bilder av Renault 4 E-Tech electric:

Les også:

Debatt