Det er ikke så veldig mange gamle biler som har en ikonisk status, men en av disse er utvilsomt Renault 4. Dette er bilen som ble introdusert tidlig på 1960-tallet, og den ble laget av en enkel grunn ‒ ta opp kampen med Citroën 2CV.
Det klarte den på mange måter, og da Renault dro pluggen hadde de laget over åtte millioner R4 som var på plass i over 100 land gjennom 30 år. Dette er Renaults aller største globale suksess.
Den er fortsatt en allsidig kompaktbil som skal fremme «voiture à vivre», livets bil, så denne skal virkelig rulle i hjulsporene til den klassiske R4-modellen.
Men det er kun på designet som nikker tilbake til stamfaren, for Renault lager selvsagt ikke en ny elbil i 2024 uten å proppe den full av moderne løsninger. Så ja, dette er en elbil som er tilkoblet nett og full av førerassistenter.
Den bør også håndtere kjøringen ganske greit, her er det økt bakkeklaring og Renaults Extended Grip traction control-system. Bilen er satt sammen på AmpR Small-plattformen og bør også åpne for grei innvendig plass, og den har selvsagt 1-pedal-løsning.
Akselavstanden er på 2,62 meter, mens den totale lengden er på 4,14 meter.
‒ Med Renault 4 E-Tech elektrisk fortsetter Renault sin innsats for å bringe elektriske kjøretøy inn i mainstream i Europa, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør i Renault-merket.
‒ Denne siste modellen avrunder et allerede bredt utvalg, med Megane, Scenic den helt nye Renault 5 E-Tech electric. Men vi manglet en kompakt bil med skikkelig plass. Nå har vi det med denne allsidige, funksjonelle, modulære modellen som er lett å laste. En bil som kan dekke et bredt spekter av hverdagsbehov. Det er en vanlig elbil i harmoni med sin tid, med en rekke nyttige teknologier for kjøring og komfort.
Nye Renault 4 har altså akkurat fått premiere, så får vi se hvor lang tid den bruker på å komme seg til Norge. Og ikke minst hva prisen blir.
Enn så lenge kan du sjekke ut noen flere bilder av Renault 4 E-Tech electric:
Les også:
- Rekkeviddeangst? Prius satte ny forbuksrekord
- Fantastiske Mercedes-AMG CLE 53 Coupé
- Hipp, hipp ‒ Kadett E runder 40 år