Skoda har laget en racerbilutgave av Enyaq Coupé RS. (Fotos: Skoda)

Skoda med vill Enyaq-utgave

Populære Enyaq kan mer enn bare å kjøre til butikken. Nå viser Skoda fram et konsept som sier det meste ‒ Enyaq RS Race. Se bilder.


Tsjekkiske Skoda er godt i gang med sin elbilsatsing, og siden Enyaq laget på MEB-plattformen var på plass i 2021 har de fylt på med Enyaq Coupé og vist fram nye elbiler som Epiq og Elroq og har i tillegg på gang en elektrisk stasjonsvogn og et nytt 7-seters flaggskip.

Alt dette altså i bølgene til Enyaq, som også har fått sin RS-versjon. Dette er faktisk Skodas aller sterkeste masseproduserte bil med 250 kW/340 hk, og har selvsagt både et mer sportslig ytre og indre. Og ja, firehjulsdrift. 

-->
Denne passer dermed greit for en ekte racerbil-utgave, det har iallfall Skoda selv tenkt. 

For nå viser de en enda lettere, lavere og bredere Enyaq RS, et konsept som passende nok heter Enyaq RS Race. En ekte racer av Enyaq, altså.

Her løfter Skoda racing-DNA’et over til den elektriske satstingen, og dette er et såkalt pilotprosjekt som skal vise at også racerbiler kan være miljøsnille og bærekraftig.

De har altså tatt en Enyaq Coupé RS og gitt den en voldsom makeover, og det inkluderer en slankekur på hele 316 kilo, en diger vinge bak og selvsagt en rekke nye luftinntak.

Videre er det både visuelle og tekniske oppgraderinger, inkludert et utvidet, senket chassis, redesignede støtfangere, nye sportslige dempere og et veltebur.

Bilen har også innovative, bærekraftige biokomposittdeler som gir samme stivhet og vektfordeler som karbonfiber, og dette bidrar til den store vektreduksjonen.

‒ Skoda Enyaq RS Race ble utviklet fullstendig internt av Skoda Motorsport. Basert på produksjonsmodellen Enyaq Coupé RS, har bilen et særegent design med sterkt racing-DNA, forbedret aerodynamikk og utmerket akselerasjon, forklarer Johannes Neft, styremedlem i Skoda Auto for teknisk utvikling.

‒ Når det gjelder bærekraftige løsninger, fungerer den nye konseptbilen også som et pilotprosjekt for fremtidige innovasjoner innen serieproduksjon. Biokomposittdelene har ført til en betydelig vektreduksjon, og vi prøver dem i motorsport, inkludert i den nåværende Skoda Fabia RS Rally2, med tanke på framtidig implementering.

Utviklingen av RS Race startet i fjor, og målet er å matche rallybilen Fabia RS Rally2 når det kommer til håndtering. Bilen er utstyrt med det samme drivverket som Enyaq Coupé RS, men konseptet er 70 mm lavere og 72 mm bredere foran og hele 116 mm bredere bak.

Når det gjelder de bærekraftige biokomposittdelene, utviklet i samarbeid racingpartner Bcomp, brukes dette i ting som støtfangere, tak, bakvinge, dashbord, dørpaneler og fotstøtter. Panoramaglasstak er også erstattet av et biokomposittpanel.

Totalt er det 16 kjøretøykomponenter som er laget av bærekraftige materialer, med naturlige linfibre som erstatter karbon både interiør og eksteriør.

De som har vært på et billøp vet at lyden er en viktig del av den totale opplevelsen, men har sliter jo elektriske drevne biler litt. Men også elbiler må lage lyder, og dette er grunnet sikkerhet.

Dette systemet er på fagspråket kalt Havas, og Skoda har spikket på det for Enyaq RS Race. Denne har en digital lydforsterker for å levere den karakteristiske, spennende motorsportlyden, og er selvsagt et hakk opp i styrke målt mot Enyaq Coupé RS. Her kan også selve lyden endres.

Det blir selvsagt ikke som «ekte» racerbiler, men bør om ikke annet også gi et litt mer spennende lydbilde når gasspedalen trykkes ned.

Skoda sier ikke noe om den videre skjebnen til Enyaq RS Race, så tiden får vise om det dukker opp en slik racerbil i framtiden.

At den iallfall ser ganske tøff ut er ganske sikkert, og du kan selv sjekke det ut via bildene under:

Les også:

Debatt