Sportback-modellen av Audi Q6 e-tron er endelig vist fram for det globale publikummet. (Fotos: Audi)

Endelig premiere for Audi Q6 Sportback e-tron

Audi har som kjent på gang en Q6 e-tron med lange rekkevidder, og det inkluderer også en Sportback med tilnærmet «perfekte proporsjoner».


I dagens verden går det meste fort, og det inkluderer tiden. Det er nå to og en halv måned siden Audi kunne presentere nye Q6 e-tron som også inkluderte en Sportback-utgave.

Dette er et megasprang for Audis satsing på elbiler, for nye og helelektriske Q6 er nemlig satt sammen på en helt ny plattform designet for elbiler ‒ Premium Platform Electric. 

-->
Denne har Audi laget sammen med Porsche, og PPE byr på flere fordeler inkludert to på de aller viktigste feltene ‒ rekkevidde og lading. 

Plattformen benytter 800 volt, det dobbelte av det som er vanlig, og dette åpner for lynlading. For eksempel trenger bare Q6 Sportback e-tron performance 10 minutter på å fylle 265 nye kilometer, og dette takket være en maks ladeeffekt på 270 kW. 

Nå bør heller ikke rekkevidden være en stor fartsdump, Q6 e-tron er tilgjengelig med et batteri på enten 83 kWh brutto eller 100 kWh. Sistnevnte har 94,9 kWh netto. 

Det er altså en SUV og en Sportback i den nye Q6-familien, og nå er endelig sistnevnte vist fram for publikum. Det skjedde under det pågående Paris Motor Show, og det betyr også at bilen nærmer seg. 

‒ Den nye modellen demonstrerer allsidigheten til vår nye generasjon elektriske kjøretøy, sier Gernot Döllner, administrerende direktør i Audi. 

‒ Sportback-varianten er neste steg i utvidelsen av vår elektriske modellportefølje. Audi Q6 Sportback e-tron kombinerer styrkene til våre nye elektriske modeller – effektivitet, rekkevidde og ytelse – med den stemningsfulle, funksjonelle designen til dens distinkte karosseri.

Denne utgaven har altså ifølge Audi nesten perfekte proporsjonerer, og har en mer progressiv og sportsligere silhuett som gjør den enda litt mer stilfull gjennom coupélinjene. 

Men dette går ikke veldig utover de praktiske egenskapene, og Sportback kan blant annet lokke med 511 liter bagasjerom og en frunk på hele 64 liter. Legges seteryggene bak ned åpner det seg opp formidable 1.373 liter, og det er også 25 liter med lagringsplass i bilen. 

Effektivitet er et nøkkelord for elbiler, for jo mindre forbruket er jo større på rekkevidden. Takket være sitt aerodynamiske design er luftmotstandverdien for Sportback på 0,26 mot 0,28 for SUV-utgaven.

For den 4,78 meter Q6 Sportback e-tron performance betyr også en lavere kjørehøyde, denne er 37 mm lavere enn SUV-varianten, ekstra kilometer. Denne utstyrt med 100 kWh-batteriet har en rekkevidde på opptil 656 kilometer, og dette er utgaven med bakhjulsdrift. 

Og ja, det kommer også en SQ6 Sportback e-tron med to motorer og firehjulsdrift som byr på totalt 360 kW/489 hk, og dette sørger for at 0-100 km/t går unna på 4,3 sekunder.

Ellers har selvsagt Audi puttet alt av det nyeste inn i nye Q6 e-tron, og Euro NCAP har allerede bekreftet at dette er en virkelig solid bil om uhellet først er ute. 

Den plukket med seg 5 stjerner i kollisjonstesten, og ikke nok med det ‒ bilen har også satt ny rekord når det kommer til barnebeskyttelse. Der scoret den hele 92 prosent, noe som er det høyeste siden Euro NCAP justerte sine tester før 2023. 

Nå som tyskerne har vist fram Q6 Sportback e-tron for det globale publikummet nærmer den seg altså markedslansering, og Audi melder at det skal åpnes for bestilling rett etter årsskiftet. 

I mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av den viktige og stilfulle Audi Q6 Sportback e-tron, og her har du dem:

Les også:

Debatt