Xpeng er som vanlig offensive i sine beskrivelser, og sier at P7+ markerer starten på en teknologisk revolusjon som vil forandre måten mobilitet foregår på.
De siste årene har AI-teknologien kommet for fullt, og har ikke minst blitt folkelig gjennom Chat-GPT som mange kjenner til. Over i bilverden har flere merker allerede tatt denne i bruk, så det er mulig å spørre bilen om alt mellom himmel og jord.
Men AI begrenser seg ikke til bare det trivielle, men kan også hjelpe til på mange andre områder ‒ som å bidra til en tryggere, smartere og raskere tur. Og ja, å gjøre bilene fullstendig selvkjørende.
Xpeng har sin egen europeiske forskning og utvikling (FoU), og her utvikles det stadig ny intelligent teknologi rettet mot det europeiske markedet.
– Xpeng tror at framtiden til bilindustrien er forankret i teknologi, med AI og autonom kjøring som vil bli den neste revolusjonen, sier He Xiaopeng, administrerende direktør og styreleder i Xpeng.
– Teknologi må komme brukeren til gode. Xpengs modeller bistår i dag sjåfører med avanserte førerstøtte-systemer. I nær framtid vil de ta autonome avgjørelser og bli førerens følgesvenn samt revolusjonere mobilitetsopplevelsen for våre kunder globalt. Xpeng vil fortsette å investere i FoU for å utvide modellporteføljen og bringe innovativ og smart teknologi til en verden med null ulykker, null trafikkopphopning og null utslipp.
Paris Motor Show er nå i gang, og Xpeng har tatt med seg den nye P7+-modellen som er en slags forhåndstitt på AI-teknologien. Bilen har teknologi som lærer av individuelle brukeres atferd og preferanser, og skal på denne måten gjøre kjøringen enklere og forbedrer den smarte kjøreopplevelsen.
P7+ integrerer avansert AI-teknologi på tvers av chassis, drivverk, kjøresystem, smart cockpit og Xpengs AI Hawkeye Visual Solution, noe som gjør intelligent kjøring til en viktig funksjon i framtidens mobilitetsopplevelse, forklarer merket selv.
De kaller P7+ for verdens første AI-definerte kjøretøy, og denne skal bane enda mer vei for intelligent elektrisk kjøring.
Bilmerket trekker fram dette som de viktigste høydepunktene til Xpeng P7+:
- Avansert ADAS-standard (selvkjøring) på alle serier, uten avgifter eller abonnementer, og som utvikler seg kontinuerlig gjennom OTA-oppdateringer.
- Xpeng AI Hawkeye Visual Solution som forbedrer forståelsen av tid og rom i omgivende miljøer, samtidig som den forbedrer presisjon, rekkevidde og fargeoppløsning.
- Et romslig interiør som overgår det til en SUV, og har lett plass til 33 håndbagasjekofferter med nedfelte bakseter.
- Med standard 800V høyspent SiC-plattform fra Xpeng G9 og G6, leverer P7+ ikke bare eksepsjonell ultrarask lading, men oppnår også et imponerende energiforbruk på bare 11,6 kWh/100 km, og utklasser andre i sitt segment.
Høydepunkter fra Xpeng AI Hawkeye Vision Solution:
- Utstyrt med to 8M-kameraer (foran og bak), millimeterbølgeradarer og ultralydsradarer, gir den smart kjøreytelse som kan sammenlignes med tidligere løsninger som var avhengig av kostbare lidar-systemer og HD-kart.
- Gir klarere, mer nøyaktig og lengre rekkevidde på bilde og persepsjon, slik at datamaskinen i bilen kan fungere effektivt selv under lysforhold med lite lys, bakgrunnsbelysning og høykontrast.
- Har en følelse av tid og rom og gjenkjenner ulike veiskilt og trafikksignalsystemer på tvers av ulike byer, og sikrer funksjonalitet i ulike bymiljøer.
Xpeng sier at de skal fortsette utviklingen av sitt XNGP Advanced Driver Assistance System (ADAS), og dette er allerede rullet ut i Kina. Systemet åpner for sømløse autonome kjøreegenskaper der det er mulig.
Over i Europa har de testet sin Highway NGP i Tyskland, og nå skal den globale utviklingen av XNGP-funksjoner fortsette inn i 2025.
I tillegg åpner bilene for en personlig smart cockpit, der kjøremoduser, dashboardtemaer og universell skjermspeiling tilpasser seg hver brukers preferanser.
På toppen av alt dette har Xpeng også introdusert en egenutviklede Turing Chip, og denne er designet for å drive AI-drevne kjøretøy, roboter og eVTOL flygende biler. Dette er en viktig brikke i Xpengs store AI-puslespill, som omfatter AI-modeller, høyytelses databrikker, autonome kjøretøy, robotikk og altså flygende biler.
Her hjemme har Xpeng Norge levert ut nærmere 1.300 biler, og er per i dag på plass 17 steder fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.
– Xpeng har en langsiktig satsing og vi er på god vei til å nå våre mål, sier Managing Director i Xpeng Motors Norway, Claes Persson.
‒ Framtiden ser enda lysere ut med det vi kan presentere her på Paris Motor Show i dag, og vi gleder oss til å kunne introdusere avansert teknologi til det beste for våre kunder.
Så får vi se når den første Xpeng-bilen som klarer å kjøre fra Tromsø til Kristiansand helt av seg selv er på plass, men med den store AI-utviklingen som nå skjer kan den komme fortere enn vi tror.
Les også: