Det meste er stort i USA, og det inkluderer helt klart også de svært populære pickupene. 2025-versjonen av Ford F-150 starter på 5,89 meter i lengden, og den aller største er på hele 6,18 meter. Så ja, det blir problematisk å parkere en slik her i Europa.
Av den grunn har aldri Ford Europa tatt inn den særs populære bilen som årlig er en av verdens aller mest solgte biler, men det godtok ikke den svenske Hedin-gruppen.
De jobbet knallhardt for å få pickupen over til Sverige, og for ett år siden kunne de endelig starte salget som en offisiell leverandør. Det tok ikke lang tid før dette F-150 spredde seg som den berømte ilden i gresset, og nå befinner F-150 seg i et titalls europeiske land.
Rett over grensa til Sverige har Norge noe ganske unikt her i Europa, nemlig den elektriske søsteren F-150 Lightning.
Som takk for den store og gode jobben Ford Norge gjorde for elbiler bestemte Ford USA seg for at vi som det første landet utenfor Nord-Amerika skulle få F-150 Lightning, så det var selvsagt stort.
Men enn så lenge har vi altså vært snytt for den originale pickupen.
Dette endrer seg nå, for ikonet og legenden blir nå tilgjengelig gjennom forhandlerne Melhus bil, RøhneSelmer og Solberg bil.
Mer eksakt åpnes F-150-slusene 1. november, og fra da er det altså mulig å bestille seg en Europa-godkjent Ford F-150.
– Vi er veldig glade for å kunne bringe dette ikoniske kjøretøyet til Norge, sier Simon Broström, fungerende administrerende direktør i Hedin US Motor.
‒ Det siste året har vi gått inn i nye land i rask fart, og jeg gleder meg til å se mottakelsen fra framtidige norske F-150-eiere.
Ettersom Hedin US Motor er offisiell europeisk distributør av Ford F-150, blir dette akkurat som å kjøpe en hvilken som helst annen ny bil fra din lokale Ford-forhandler. Bilene, og reservedeler og tilbehør, blir altså tilgjengelig gjennom Fords og F-150s servicenettverk i Europa.
Entusiastene slipper altså å importere pickupen med alt det medfører, så aldri før har det vært enklere og tryggere å eiere en F-150 her i Norge.
‒ For mange kjøpere er det ikke et alternativ å kjøpe en bil uten tilgang til det offisielle nettverket av serviceverksteder og tilgjengeligheten av reservedeler som følger med det offisielle salgsleddet, sier Broström.
‒ Det gjør oss ekstra glade for å nå låse opp kraften og mulighetene med F-150 til norske førere.
Et vanskelig punkt med å importere en bil som ikke er på plass er homologeringen, som må godkjennes av lokale myndigheter.
Denne jobben sluttføres med en gang de amerikanske pickupene ankommer Europa, for dette gjøres i tyske Bremerhaven. Der gjør det spesialiserte verkstedet til Hedin mange justeringer på bilen, spesielt endringer i belysning og strømledninger, sammen med programvareendringer i både navigasjon og infotainmentsystem, opplyser den svenske importøren.
Alt blir selvsagt dokumentert i den offisielle servicejournalen, og dermed kan teknikere hos offisielle Ford-forhandlere og verksteder enkelt kan se hvordan bilen er bygget.
Ford F-150 har vært en gedigen suksess i over 40 år, og bakgrunnen er at dette er en skikkelig arbeidshest som takler de aller fleste oppgavene. Denne kan slepe det meste, ta ekstremt mye last og har på toppen en romslig kupé. Hedin sier at dette er en stasjonsvogn og lastebil i en og samme bil.
Det finnes en rekke utgaver av F-150, men de som tas inn til Norge blir Lariat 5.0L V8 og Limited 3.5L PowerBoost Hybrid. Forventet startpris er fra 1.195.000 kroner uten moms.
Her er flere bilder av giganten som nå brøyter seg vei på norske veier, pickup-kongen Ford F-150:
Les også: