Det meste er stort i USA, og det inkluderer helt klart også de svært populære pickupene. 2025-versjonen av Ford F-150 starter på 5,89 meter i lengden, og den aller største er på hele 6,18 meter. Så ja, det blir problematisk å parkere en slik her i Europa.
Av den grunn har aldri Ford Europa tatt inn den særs populære bilen som årlig er en av verdens aller mest solgte biler, men det godtok ikke den svenske Hedin-gruppen.
Dette endrer seg nå, for ikonet og legenden blir nå tilgjengelig gjennom forhandlerne Melhus bil, RøhneSelmer og Solberg bil.
Mer eksakt åpnes F-150-slusene 1. november, og fra da er det altså mulig å bestille seg en Europa-godkjent Ford F-150.
Ettersom Hedin US Motor er offisiell europeisk distributør av Ford F-150, blir dette akkurat som å kjøpe en hvilken som helst annen ny bil fra din lokale Ford-forhandler. Bilene, og reservedeler og tilbehør, blir altså tilgjengelig gjennom Fords og F-150s servicenettverk i Europa.
Entusiastene slipper altså å importere pickupen med alt det medfører, så aldri før har det vært enklere og tryggere å eiere en F-150 her i Norge.
‒ For mange kjøpere er det ikke et alternativ å kjøpe en bil uten tilgang til det offisielle nettverket av serviceverksteder og tilgjengeligheten av reservedeler som følger med det offisielle salgsleddet, sier Broström.
Ford F-150 har vært en gedigen suksess i over 40 år, og bakgrunnen er at dette er en skikkelig arbeidshest som takler de aller fleste oppgavene. Denne kan slepe det meste, ta ekstremt mye last og har på toppen en romslig kupé. Hedin sier at dette er en stasjonsvogn og lastebil i en og samme bil.
Det finnes en rekke utgaver av F-150, men de som tas inn til Norge blir Lariat 5.0L V8 og Limited 3.5L PowerBoost Hybrid. Forventet startpris er fra 1.195.000 kroner uten moms.
Her er flere bilder av giganten som nå brøyter seg vei på norske veier, pickup-kongen Ford F-150:
Les også: