Mercedes-AMG One er en F1-bil forkledd som gatebil, og en slik finner veien til Lillestrøm og Oslo Motor Show. (Fotos: Mercedes)

«Verdens raskeste» til Oslo Motor Show

Blunk og du misser denne. Vel, iallfall ute på racerbanen, for under årets Oslo Motor Show kan du selv sjekke ut alle detaljene som Mercedes-AMG One byr på.


Oslo Motor Show (OMS) hadde ikke vært det showet det faktisk er uten Arne Fredly. Denne bilentusiasten låner nemlig år etter år bort superbiler til OMS, og dermed får tusenvis av nordmenn stiftet bekjentskap med biler de vanligvis kun ser på bilder.

Oslo Motor Show 2024 er intet unntak, og denne gang byr Fredly på noen ganske så spektakulært. Dette er nemlig bilen som har rekorden rundt verdens mest krevende racerbane, selveste Nordschleife.

-->
En Mercedes-AMG One fløy nylig rundt «det grønne helvete» på 6:29,090 minutter, og ble dermed den raskeste gatelovlige originale bilen. Nå var det ikke så veldig stor spenning om den faktisk ville bli det.

AMG One hadde nemlig også den tidligere rekorden satt under litt vanskeligere forhold, så ja, den senket sin egen rekord.

Fredly eier altså en slik som det kun finnes 275 av, og den finner veien til Lillestrøm i slutten av måneden.

‒ AMG One er ikke bare en bil; den er et teknologisk mesterverk som bringer F1-opplevelsen til offentlige veier. Vi tror dette er en av årets viktigste publikumsmagneter, sier messegeneral Tommy Larssen.

Her har altså stjernemerket løftet løsninger for Formel 1-bilene og inn i en «vanlig» bil, og hjertet er da også en 1.6-liters V6 hybridmotor hentet fra bilen som Lewis Hamilton herjet i F1 med.

Det betyr at One også kan kjøre korte strekk med elektrisk kraft, og totalt bor det over 1.000 hestekrefter i denne som altså er hakket mer bærekraftig enn tradisjonelle hyperbiler.

Som da McLaren herjet på F1-banene for drøyt 30 år siden og hyllet seg selv med superbilen F1, kommer også AMG One etter suksess på den største scenen. Hamilton ble verdensmester både i 2014, 2015 og 2017, og da bestemte også Mercedes seg for å lage en unik superbil for vanlige veier.

Ingeniørene tok altså utgangspunkt i motoren til F1-bilen, og bygde deretter opp et voldsomt beist av en bil.

Spesifikasjonene inkluderer en motor med 1.067 hk som når et turtall på 11.000 r/min, 0-100 km/t går unna på under 3 sekunder og 0-200 km/t gjøres på imponerende 7 sekunder.

Dette er en bil som til og med oppgir 0-300 km/t, og den hastigheten nås etter 15,9 sekunder. Så her er det virkelig bare å klipe seg fast i et aller annet når pedalen trampes ned i teppet, mens toppfarten for øvrig er begrenset til 352 km/t.

Når det kommer til den elektriske rekkevidden er ikke den så veldig imponerende, AMG One kommer seg ikke en gang rundt Nordschleife på elektrisk kraft, men du kan trygt rulle fram og tilbake til butikken. Eldriften er oppgitt til rundt 18 kilometer.

Dette er altså F1-bilen for gatene, en Formel 1-bil forkledd som gatebil, og du må altså ha en god dose flaks om du ser denne på ekte. Sluttstrek ble altså satt på 275 eksemplarer.

Sjekk denne da:

Men befinner du deg i Oslo-området neste helg har du flaks, for Arne Fredlys har nemlig vært innom Nova Spektrum og parkert en slik der. Eller, den har mest sannsynlig ankommet med trailer.

Uansett, Fredlys svarte utgave som til og med er tilpasset med elementer fra 2023 F1-sesongen er på plass, så denne muligheten får du ikke ofte.

Pris? Hvem vet, men da Mercedes-AMG lanserte One hadde de klapset en prislapp på over 2,7 millioner euro på denne. I dag er den helt sikkert verd mer.

Her er flere bilder av en Mercedes-AMG One, og dette er altså ikke den bilen som blir utsilt under Oslo Motor Show:

Les også:

Debatt