Hyundai gjør som flere andre og tar steget inn i de minste segmentene med en urban elbil, og Inster vist fram i juni sikter seg inn på rundt 355 kilometer rekkevidde, et romslig interiør, smarte løsninger og en masse teknologi.
Men modellen har også tenkt å ta spranget fra asfaltjungelen til den ekte jungelen, for nå viser de en langt røffere og robust søster kalt Inster Cross. Her er det nye støtfangere, skjørt, nye 17-tommers lettmetallfelger, flere svarte detaljer og et takstativ som kan huse en takkurv.
Den nye crossoveren plassere seg mellom A- og B-segmentet, og har altså distinkte utendørsfokuserte eksteriør- og interiørdesignelementer. Altså en litt mer eventyrlig versjon.
På utsiden har Inster Cross fått brede, rektangulære støtfangere både foran og bak som hever røffheten, og det er også svarte skjørt, beskyttelsesplater foran og bak og nye 17-tommers lettmetallfelger.
Videre har den et takstativ som også har plass til en praktisk takkurv som åpner for å ta med seg mer utstyr til for eksempel en campingtur.
Hyundai sier at Inster Cross blir tilgjengelig i en eksklusiv eksteriørfarge, Amazonas Green Matte, samt et utvalg farger med tofarget sort tak.
På innsiden er det også en spesiell farge- og dekorkombinasjon ‒ grått stoff med limegule detaljer.
Den praktiske lagringen løftes også fra takstativet og inn i Inster Cross, som byr på flere smarte løsninger. Her kan alle seter legges flatt, det er gjennomgangstilgang på første rad og en 50/50 deling for setene på andre rad som også kan skyves og lenes tilbake.
Selv om bilen fortsatt ikke er i produksjon sikter den seg inn på en WLTP-rekkevidde på 360 kilometer, mens 10-80 prosent lynlading skal gå unna på 30 minutter.
Selv om den er liten så har den en rekke moderne funksjoner, og ADAS-pakken åpner for assistenter som Highway Driving Assist 1.5, Smart Cruise Control og Forward Collision-Avoidance Assist 1.5.
Inster er for øvrig den elektriske søsteren til Hyundais Casper, en bybil som selges i Korea, og byr på ting som LED-baserte lys, en 10,25-tommers infotainment-berøringsskjerm og til og med en trådløs ladeplate.
Ja, det er til og med lagt opp for V2L, noe som betyr at bilen også kan fungere som en svær batteribank og kan levere strøm til eksterne enheter. Det er jo greit om man er ute og camper.
Inster er kun 3,83 meter lang, så i størrelse befinner den seg mellom Hyundai i10 og i20.
Hyundai Inster Cross er altså en litt mer terrengfokusert utgave, og produksjonen av denne skal etter planen starte ved Hyundais produksjonsanlegg i Korea senere i år.
Her er noen tegninger som viser litt mer av den litt røffere søsteren til den helt nye Inster-modellen:
Les også: