MG har hatt stor suksess med sine elbiler, og her hjemme ruller det rundt tusenvis av slike både i form av MG 4, MG ZS og Marvel R. Det er også registrert nærmere tusen MG 5, og nå er det også duket for en elektrisk roadster.
Cyberster blir faktisk den første masseproduserte elektriske roadsteren på markedet, så her legger virkelig MG lista.
Dette er en elektrisk og 2-seters roadster med forførende linjer, og løfter merkets racingarv inn i den elektriske æraen. Den skal hylle roadstere fra 1950- og 60-tallet, men er på samme tid selvsagt en moderne elbil med en masse teknologi.
Nå skal den introdusere seg selv for det norske folk gjennom utgaven Cyberster GT, hvor de bakerste bokstavene som kjent forplikter ‒ Grand Tourer. Kabrioleten er 4,54 meter lang, og byr også på et bagasjerom på rundt 250 liter.
Den bør ikke skuffe GT-fansen, for her er det mer enn nok krefter. Drivverket består av to motorer med en effekt på 400 kW, og samlet ytelse er 510 hestekrefter og 725 Nm dreiemoment.
Det gir resultater når det kommer til akselerasjon, for 0 til 100 km/h går unna på heseblesende 3,2 sekunder. Dette er dermed en av de desidert raskeste toppløse sprinterne på markedet, men som du skal få se uten prisen som en typisk toppløs superbil kommer med.
Som en grand tourer må Cyberster GT også løse de forskjellige kjøreoppdragene, og det gjør den via fire kjøremoduser – Comfort, Custom, Sport og Super Sport.
Toppfarten er satt til 200 km/t, mens rekkevidden er opplyst til 443 kilometer. Men da under normal kjøring. Er du litt ivrig bak rattet på en Cyberster GT forsvinner nok rekkevidden ganske raskt.
En roadster skal helst kjøres uten en topp, men her er i nord er ikke det alltid optimalt. Ingen fare, Cyberster GT har et elektrisk tak tilgjengelig i to farger, og dette er til og med en vinterbil med sine to motorer og dermed firehjulsdrift.
En annen typisk superbil-funksjon er sakedører, dette haker også Cyberster ut, og disse kan åpnes og lukkes med enkle knappetrykk ‒ så både futuristisk og luksuriøst.
På innsiden er det en 10.25-tommers hovedskjerm som er integrert mot to 7-tommers multimediaskjermer i et såkalt «Wrap around»-design for føreren. Dette skal ifølge MG gi en intuitiv og moderne opplevelse bak rattet.
Andre vinteregenskaper enn kun firehjulsdrift er også på plass, det er varme i setene som er mulig å stille inn seks måter, og i rattet, som ja, selvsagt er et sportsratt. Anlegget lar seg også høre, for dette er et Bose-lydsystem med 8 høyttalere.
MG opplyser videre at standardutstyret inkluderer et 360-graders 3D-kamera, V2L-teknologi, navigasjon, DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, og iSmart fjerntilkobling via smarttelefon.
En slik toppløs hissigpropp må også kunne stoppe, og MG har like godt utstyrt Cyberster GT med Brembo-bremser. Her er det også tre nivåer av regenerativ bremsing som bestemmer hvor mye bilen selv bremser når gasspedalen slippes, og dermed også hvor mye energi som mates tilbake til batteriet.
Hjul er spesielt viktig for de mer sportslige bilene, noe jo en roadster er, og Cyberster GT er utstyrt med 20-tommers Jetstream-design felger som er kledd med Pirelli P Zero-dekk.
MG, eid av den kinesiske giganten SAIC, har selvsagt utstyrt Cyberster GT med det meste av teknologi, og her har britene utviklet et system kalt MG Pilot. Denne inkluderer filskifte- og kjørefeltassistent, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, aktiv nødbremsing med fotgjenger- og sykkelregistrering, trafikkorkassistent, intelligent hastighetsassistent og intelligent frontlyskontroll.
I tillegg til den røde og gule fargen som bilene på bildene våre viser, de heter for øvrig Diamond Red og Inca Yellow, byr MG på fire andre utvendige farger. Hvit Ivory White, grå Andes Grey, sølv Cosmic Silver og den grønne effektfargen Mystic Teal.
På toppen, bokstavelig, kan du velge enten sort eller rød kalesje, og også for innsiden kan kundene velge mellom to fargetemaer.
‒ MG Cyberster kombinerer MGs rike sportsbilarv med framtidens teknologi, sier Dag Asbjørnsen, kommersiell direktør hos MG-importør Norwegian Mobility Group.
‒ Den representerer ikke bare neste kapittel i MGs historie, men også et stort fremskritt i innovasjon av sportsbiler. Vi er spente på å introdusere denne revolusjonerende bilen til potensielle kunder i Norge.
Dette er altså en toppløs superbil på de fleste områder, foruten prisen. MG Norge har satt startprisen til 669.900 kroner, og det er altså åpnet for bestillinger.
Neste steg er prøvekjøring for pressen, før MG Cyberster GT finner veien til forhandlerne og deretter ut til kundene i desember.
Det ser nok flere fram til, og noen kommer til å få en usedvanlig god jul ‒ og en laaang vinter ‒ for en MG Cyberster GT trives selvsagt aller best når det sol og varme og toppen endelig kan tas av.
Les også: