Både R4 R5 dukker opp i Lillestrøm neste helg. (Fotos: Renault)

To legender vender tilbake til Norge

Ikke bare én bil, Renault kliner til med to splitter nye elbiler under eCarExpo, og dette er potensielle favoritter.


En av de to store årets bil-kåringer, åretts bil Europa, har allerede kåret sin vinner for 2025. Europeiske journalister valgte denne gang to biler, men det er ikke så rart. Renault 5 og Alpine A290 er tvillinger-modeller, og ble kåret til årets bil i Europa foran Kia EV3 og Citroën C3/ë-C3.

World Car Awards er den andre store prisen, og har kommet så langt at finalistene av feltet som i utgangspunktet besto av 52 biler er klare. Og R5 kan bare glemme å ta den svære dobbelen med de to tyngste prisene, for den lille elbilen er ikke blant de 10 utvalgte som kjemper om denne.

-->
Men den franske elbilen kan selv før den er lansert her hjemme skryte av bilbransjen nest største pris, og snart får også nordmenn stifte ordentlig bekjentskap med bilen som har imponert journalistene. VG ga den for eksempel en sekser, og vi har også testet den:

For når Nova Spektrum i Lillestrøm åpner dørene for årets eCarExpo neste helg inkluderer dette to store, dog små, nyheter fra Renault. Der skal de nemlig for første gang på norsk jord vise både Renault 4 E-Tech og den prisbelønte Renault 5 E-Tech.

Både Renault 4, kalt R4, og Renault 5, kalt R5, er franske folkebiler, og lille R4 hadde sin storhetstid på 1960-tallet og arvtakeren R5 på 70-tallet. Sistnevnte også kalt Le Car på hjemmebane ble faktisk Frankrikes mest solgte bil 15 år på rad. Slå den!

Renault har altså tatt tak i retro-ånden som feier over bilbransjen og knaller til med to elektriske og nytolkede utgaver av disse to legendene, og noe forvirrende er faktisk R4 E-Tech hakket større enn R5 E-Tech. R4 er 4,14 meter lang, mens lillesøster R5 er 3,92 meter i lengden.

Sistnevnte dukker opp på eCarExpo i to ikoniske farger, Yellow Pop og Green Pop, så disse bør stikke seg greit fram under den store elektriske messen. Elbilen kan by på rekkevidder opp mot 411 kilometer og hurtiglade med 100 kW.

Renault Norge har også klarte å få tak i en R4 som er satt sammen på den samme AmpR Small-plattformen, og har dermed det samme batteriet på 52 kWh. Her er det blant annet et bagasjerom på 420 liter, og denne kan dra henger på 750 kilo.

Slik ser R4 E-Tech ut:

Den norske importøren sier at de skal avsløre prisen for Renault 5 E-Tech under messen, mens Renault 4 E-Tech får salgsstart senere i år.

eCarExpo er en litt annerledes messe hvor det også foregår seminarer og andre ting rundt elbiler, og ikke minst åpner de for å prøvekjøre en masse nye elbiler. De to Renault-modellene er dog ikke blant disse.

Dette er bekreftede elbiler som de besøkende også kan prøvekjøre neste helg, så har du planer om å kjøpe en ny bil og er i Oslo-området er eCarExpo en god mulighet til å teste mange biler på en gang.

  • Dongfeng Box
  • Lucid Air
  • Nio EL6
  • Nio EL8
  • Nio ET5
  • Nio ET5 Touring
  • Polestar 2
  • Polestar 3
  • Polestar 4
  • Volvo EX30
  • Volvo EX90
  • Xpeng G6
  • Xpeng G9
  • Zeekr 001
  • Zeekr X
Les også:

Hva tenker du