Denne bilen er litt smartere enn de som er på veiene i dag. (Fotos: Continental)

Denne bilen skjønner hva du skal gjøre

Demobilen til Continental er så smart at den låser seg selv helt ned om det kommer en ukjent person som vil inn i bilen. Den er altså sikker som banken, og ja, også klarsynt.


Man skulle kanskje tro at tyske Continental er en dekkprodusent, og det er i og for seg riktig. Det var dette de startet med tilbake i 1871, men i dag er de også en teknologikjempe.

Faktisk består konsernet nå av seks divisjoner, og her er alt for dekk til bremser og sikkerhetssystemer som går under fellesbenevnelsen ADAS. Faktisk er Continental verdens tredje største produsent av bildeler, og «kun» fjerde størst når det kommer til dekk.

-->
Og noe av det de har utviklet har de pakket inn i en pakke og vist fram, og mer eksakt er dette en smart demobil, en såkalt «Intelligent Vehicle Experience Car». Denne ble passende nok vist fram under CES-messen i Las Vegas, verdens viktigste teknologimesse som hvert år arrangeres i januar.

Demobilen har altså fokus på nye teknologiske løsninger, og spesielt på ekstern kommunikasjon mellom mennesker og biler. Det i form av intuitiv, berøringsfri tilgang til kjøretøyet ved hjelp av biometri, noe som betyr at bilen gjenkjenner brukere selv før de setter seg inn.

Her har Continental illustrert det hele:

Og ja, den smarte løsningen tolker også ansikts- og bevegelseskarakteristikker, og kan dermed forutse hva brukeren har tenkt å gjøre og aktiverer disse i forkant. Ja, som en spåmann.

Den oppfører seg også som en politimann, for er det noen med for eksempel uærlige hensikter som nærmer seg så låser bilen seg selv ned. Og ja, en advarsel utløses.

Continentals demobil skal gi oss et blikk inn i framtiden og på mer programvaredefinerte kjøretøyet, og viser hvilken rolle biometri kommer til å spille. Dette er kanskje et vanskelig uttrykk, men du kjenner til biometri mer enn du kanskje tror.

Når du åpner smarttelefonen bruker du kanskje fingeren eller ansiktet i stedet for å slå inn et passord, og ja, dette er biometriske løsninger som forenkler hverdagen betraktelig. Dette har Continental og andre tenkt å løfte over til biler.

‒ Biometri åpner helt nye horisonter for morgendagens mobilitet, forklarer Claudio Longo, leder for forskning og avansert ingeniørfag ved Continental.

Den tyske gruppen mener også at framtidens biler må være så smart at den kan forutse brukerens intensjoner, som å åpne døren når sjåføren er på vei og til og med tolke ansiktsuttrykk.  

‒ Bilen er på vei til å bli en smart enhet, lik en mobiltelefon, som vil bruke biometriske teknologier for å ta brukeropplevelsen til et nytt nivå av sikkerhet og komfort, sier Jean-François Tarabbia, leder for arkitektur og nettverksløsninger hos Continental.

Rent teknisk er bilene nå på vei til å bli programvaredefinerte kjøretøy, noe som betyr at flere og flere funksjoner er programvarebaserte.

Men man kan ikke bare skyve inn en masse løsninger uten å tenke funksjonalitet, og Continental sier at nye teknologier og innovative assistansesystemer ikke må få folk til å føle seg ukomfortable. Her skal det være en harmonisk, homogen og fremfor alt intuitiv interaksjon med bilen som er avgjørende for en positiv brukeropplevelse, sier de.

Man skal altså både være komfortabel og ikke minst føle seg sikker med løsningene.

Bilprodusentene har allerede i en årrekke fokusert på tre viktige bokstaver nå som teknologien skal stå i sentrum ‒ HMI. Det står for Human Machine Interfaces, og er selve nøkkelen til intuitiv interaksjon mellom brukere og kjøretøyet.

Continentals løsning starter allerede før du kommer til bilen, og utvendig HMI med lyd og visuell tilbakemelding er avgjørende for å bekrefte kjøretøyets status og dermed administrere samarbeidet mellom kjøretøyet og brukeren, forklarer de.

Demobilen fokuserer på den første, avgjørende kontakten mellom mennesker og bilen, og her drar Continental nytte av biometrisk gjenkjenning som de fleste jo allerede er kjent med. For Continental sier at om man skal lykkes med framtidige intelligente interaksjonssystemer er det avgjørende at kundene allerede er vant til visse brukeropplevelser.

Bilen tar dog dette et hakk videre, og forutser intensjonene til brukeren, forstår konteksten og tilpasser interaksjonen på grunnlag av biometri.

Her oppdager altså bilen at det er personer som nærmer seg, og identifiserer og deretter autoriserer personer ved hjelp av ansiktsgjenkjenning.

Videre er det intensjonsgjenkjenning, som for eksempel å tolke en håndbevegelse i nærheten av døren eller når en bruker ser på bagasjelokket. I den første generasjonen av denne innovasjonen utløses åpningsimpulsen fortsatt av et lett spark i retning bakstøtfangeren, legger Continental til.

For å få alt dette til bruker Continental kunstig intelligens-algoritmer og kjøretøysensorer som allerede er på plass. Og de kommer mer enn gjerne med et eksempel.

Som en del av Continentals smartenhetsbaserte tilgangssystem, kan CoSmA 360-graders kameraer som muliggjør parkeringsfunksjonalitet også brukes sammen med utprøvde ultrabredbåndsradarsensorer for å oppdage og identifisere personer.

Den smarte demobilen tar altså i bruk både kjente og nåværende løsninger samt nye for å vise hvordan de skal møte nye brukerkrav og forventninger, og tar også opp spesifikke utfordringer som kommer med neste generasjons biler.

Som det å beskytte personopplysninger og optimalisert styring av energiforbruk slik at man får lengst mulig rekkevidde, og koblingen til en sikret sky gjør det også mulig å integrere nye intelligente funksjoner i kjøretøyet trådløst «over the air» over hele livssyklusen til en bil, kan Continental melde.

Og slik ser Continental for eksempel for seg framtidens emosjonelle cockpit:

Les også:

Hva tenker du