Man skulle kanskje tro at tyske Continental er en dekkprodusent, og det er i og for seg riktig. Det var dette de startet med tilbake i 1871, men i dag er de også en teknologikjempe.
Faktisk består konsernet nå av seks divisjoner, og her er alt for dekk til bremser og sikkerhetssystemer som går under fellesbenevnelsen ADAS. Faktisk er Continental verdens tredje største produsent av bildeler, og «kun» fjerde størst når det kommer til dekk.
Og ja, den smarte løsningen tolker også ansikts- og bevegelseskarakteristikker, og kan dermed forutse hva brukeren har tenkt å gjøre og aktiverer disse i forkant. Ja, som en spåmann.
Den oppfører seg også som en politimann, for er det noen med for eksempel uærlige hensikter som nærmer seg så låser bilen seg selv ned. Og ja, en advarsel utløses.
Continentals demobil skal gi oss et blikk inn i framtiden og på mer programvaredefinerte kjøretøyet, og viser hvilken rolle biometri kommer til å spille. Dette er kanskje et vanskelig uttrykk, men du kjenner til biometri mer enn du kanskje tror.
Continentals løsning starter allerede før du kommer til bilen, og utvendig HMI med lyd og visuell tilbakemelding er avgjørende for å bekrefte kjøretøyets status og dermed administrere samarbeidet mellom kjøretøyet og brukeren, forklarer de.
Demobilen fokuserer på den første, avgjørende kontakten mellom mennesker og bilen, og her drar Continental nytte av biometrisk gjenkjenning som de fleste jo allerede er kjent med. For Continental sier at om man skal lykkes med framtidige intelligente interaksjonssystemer er det avgjørende at kundene allerede er vant til visse brukeropplevelser.
Bilen tar dog dette et hakk videre, og forutser intensjonene til brukeren, forstår konteksten og tilpasser interaksjonen på grunnlag av biometri.
Her oppdager altså bilen at det er personer som nærmer seg, og identifiserer og deretter autoriserer personer ved hjelp av ansiktsgjenkjenning.
Videre er det intensjonsgjenkjenning, som for eksempel å tolke en håndbevegelse i nærheten av døren eller når en bruker ser på bagasjelokket. I den første generasjonen av denne innovasjonen utløses åpningsimpulsen fortsatt av et lett spark i retning bakstøtfangeren, legger Continental til.
For å få alt dette til bruker Continental kunstig intelligens-algoritmer og kjøretøysensorer som allerede er på plass. Og de kommer mer enn gjerne med et eksempel.
Som en del av Continentals smartenhetsbaserte tilgangssystem, kan CoSmA 360-graders kameraer som muliggjør parkeringsfunksjonalitet også brukes sammen med utprøvde ultrabredbåndsradarsensorer for å oppdage og identifisere personer.
Den smarte demobilen tar altså i bruk både kjente og nåværende løsninger samt nye for å vise hvordan de skal møte nye brukerkrav og forventninger, og tar også opp spesifikke utfordringer som kommer med neste generasjons biler.
Som det å beskytte personopplysninger og optimalisert styring av energiforbruk slik at man får lengst mulig rekkevidde, og koblingen til en sikret sky gjør det også mulig å integrere nye intelligente funksjoner i kjøretøyet trådløst «over the air» over hele livssyklusen til en bil, kan Continental melde.
Og slik ser Continental for eksempel for seg framtidens emosjonelle cockpit:
Les også:
- Javel, Audi har laget en offroad Q6 e-tron
- Endelig er Cupra Tavascan her
- Toyota-dominans da rally-VM åpnet 2025