Dette er første Cupra Tavascan med norske skilt. (Fotos: Cupra)

Endelig er Cupra Tavascan her

Cupras 2. elbilmodell er en litt mer linjelekker SUV, og den norske importøren har inkludert mye av favorittutstyret i standardutgaven.


Cupra er et av de ferskeste bilmerkene her i Europa, for Seat gjorde den tidligere litt mer sportslig avdelingen om til et frittstående merke i 2018.

Den første egenproduserte bilen var SUV-modellen Formentor i 2020, og året etter tok de også det helelektriske spranget med Born ‒ en såkalt hatch-back. 

-->
Den neste har mange ventet på, for i likhet med Born er dette en elbil basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen. Men denne gang tråkker de inn i det populære SUV C-segmentet. 

Og det med en litt mer coupéaktig SUV, for de har selvsagt ikke glemt den sportslige arven. 

– Det er veldig kult å ha fått Cupra Tavascan på plass i Norge! slår Kristin Eliesen Steindal, salgssjef for Cupra Norge i Harald A. Møller, fast.

‒ SUVen fra Barcelona er en svært spennende nyhet fra utfordrermerket Cupra. Tavascan har alt de fleste nordmenn ønsker av ekstrautstyr inkludert som standardutstyr, og på toppen av det hele ser den også råtøff ut.

Den aller første norskregistrerte Cupra Tavascan er en VZ Adrenaline, en av fire utgaver tilgjengelig, og her er det både firehjulsdrift og sportslig ytelser med 340 hk.

Rekkevidden er opplyst til 512 kilometer, mens hurtigladingen fra 10 til 80 prosent er opplyst til 28 minutter.

For mange her hjemme er henger viktig, og Tavascan kan dra med 1.200 kilo og åpner i tillegg til for en annen viktig ting ‒ takboks. Den er godkjent for 75 kilo taklast. 

Hjul er viktig for de litt mer sportslige bilene, og Tavascan VZ Adrenaline er utstyrt med 21-tommers lettmetallfelger. Standardutstyret inkluderer blant annet et 360-kamera, Matrix LED, AR Head-up Display, Adaptiv Cruisekontroll (ACC), Dynamisk chassic-kontroll (DCC Sport), Sportsseter m/minne og skiluke, panoramasoltak, Keyless Access og Sennheiser lydanlegg med 12 høyttaler.

– De første kundebilene er også kommet til landet, og vil bli levert ut til kundene fortløpende, sier Steindal.

‒ De ble bestilt av kunder som ikke hadde sett Cupra Tavascan fysisk, bare digitalt. Noen av kundene har i tillegg fått oppleve bilen gjennom den unike VR-opplevelsen vår, og har på den måten blitt overbevist om at Cupra Tavascan er bilen for dem.

Signaturen i Tavascan-designet er de tre triangelformede øynene i frontlyktene, forklarer Cupra Norge. I tillegg har den en belyst Cupra-logoen, så denne bilen blir dermed en av første med opplyst logo her i Europa.

Cupra Tavascan med sitt coupétak har allerede vunnet internasjonal designpris, så det bør ikke stå på linjene til den litt mer sportslige SUV-modellen. På innsiden sier Cupra at de har gått for en kombinasjon av materialer og teknologi som skal gi et førermiljø hvor man har søkt optimal balanse mellom førerorientering og passasjerkomfort.

– Vi vil vise verden at elektriske biler kan være både morsomme og sexy, sier Wayne Griffiths, administrerende direktør for Cupra.

Fra start er et mulig å bestille Tavascan enten med 210 kW/286 hk eller 250 kW/340 hk, og storesøster har altså to motorer og firehjulsdrift. 0-100 km/t er opplyst til 5,5 sekunder for den kjappeste versjonen.

– Vi har hatt som mål å gjøre den digitale kjøpsprosessen så enkel og brukervennlig som mulig. Vi tilbyr fire attraktive utgaver av Cupra Tavascan, som alle er optimalisert for det norske markedet, forklarer Steindal.

‒ Kunden velger den utgaven som passer behovene og ønskene deres best, og trenger deretter bare å gjøre noen få tastetrykk før bilen er klar for bestilling.

I likhet med de fleste andre nye modeller som ankom i Europa i fjor scoret også Cupra Tavascan 5 stjerner i Euro NCAPs tøffe tester, så det bør ikke stå på sikkerheten når det kommer til denne ferske elbilen.

Cupra Tavascan har fått en startpris på 469.900 kroner, men VZ Adrenaline-utgaven som altså ble den aller første med norske skilt starter på 539.900 kroner.

Les også:

Hva tenker du