Den mestvinnende i Rally Monte Carlo heter Sébastien Ogier, og han må bruke alle fingrene for å vise hvor mange han har vunnet. (Fotos: Toyota)

Toyota-dominans da rally-VM åpnet 2025

Etter å ha mistet tittelen til Hyundai i fjor, slo Toyota tilbake da rally-VM åpnet 2025-sesongen med Rally Monte Carlo. Og Oliver Solberg fikk heftig straff for sladding!


Fra 2019 til 2023 fikk Toyota verdensmesteren i rally, først Ott Tänak, så to ganger Sébastien Ogier og deretter to ganger Kalle Rovanperä.

Men i fjor brøt endelig Hyundai dominansen, og belgiske Thierry Neuville tok endelig sin aller første WRC-tittel. Og ja, det selvsagt foran en Toyota-førere ‒ Elfyn Evans endte 32 poeng bak på 2. plass.

-->
Som i fjor er det tre lag på startstreken under årets mesterskap, Ford med to biler, Hyundai med tre og Toyota med fire biler i hovedlaget. Oliver Solberg kjører også for Toyota, men i den nest øverste WRC2-klassen.

Årets sesong startet selvsagt med klassikeren Rally Monte Carlo, og som vanlig var det skiftende og krevende forhold på veiene rundt fyrstedømmet. Og da skulle det kanskje bare mangle at seieren gikk til den mest rutinerte.

Etter at Sébastien Ogier tok sin 8. tittel, en bak Sébastien Loeb, i 2021, har han trappet ned. Men franskmannen har gradvis økt satstingen, og gikk for sin 9. tittel i fjor. I år har han sagt at det blir halv satsing, men med den best mulige starten så får vi se hva han ender opp med å kjøre.

For Ogier tok sin 10. seier i Monaco, og slo lagkamerat Elfyn Evans med 18 sekunder. Hyundai tok den siste pallplassen med Adrien Fourmaux 26 sekunder bak.

‒ Det er utrolig å vinne dette rallyet for 10. gang: det gjør meg utrolig glad og stolt. Dette rallyet er det som ga meg drømmen om å bli en rallyfører, så hvis jeg kunne velge bare én å vinne i en sesong, ville det alltid vært denne, sier 41-åringen.

‒ I år har det vært en kjempekamp frem til den aller siste etappen. Vi hadde skiftende forhold, vanskelige dekkavgjørelser og trykk helt til slutten, så jeg er glad vi klarte å holde det under kontroll. Vi hadde definitivt noen øyeblikk, men for å vinne dette rallyet tror jeg du alltid trenger litt flaks også. Det er en perfekt start på året for laget, så vi kunne ikke be om noe mer.

Team-sjef Jari-Matti Latvala var selvsagt også storfornøyd.

‒ Jeg er veldig glad. Vi kunne egentlig ikke hatt en bedre start på sesongen enn dette: vi fikk maksimalt 60 poeng som lag, en-to-fire sammenlagt og den 10. seieren til Sébastien Ogier i Rally Monte Carlo, som er en virkelig fantastisk og unik prestasjon, sier finnen.

‒ Forholdene var svært vanskelige helt til slutten og dekkvalget var stressende denne morgenen fordi veien var iskald etter at ruteanmerkningsmannskapene hadde passert.

Oliver Solberg som kjører for Sverige deltar i WRC2 og kan kun score poeng i sju av rundene, og Solberg valgte å ikke gjøre dette i Monaco og var dermed ikke offisielt med i WRC2-sammendraget.

Og da var like greit. For Solberg junior er som pappa Petter Solberg en showmann, og på tur tilbake etter en fartsprøve sladdet han i en av de berømte hårnålene med en masse publikum. Selvsagt til stor jubel for tilskuerne, men juryen klappet ikke.

De klapset heller fem minutters straff for stuntet, og Solberg endte nede på 13. plass, nærmere kvarteret bak Ogier. Franske Yohan Rossel vant for øvrig WRC2-klassen, og han kjører en Citroën C3 Rally2.

Det skal kjøre ytterligere 13 VM-runder og det hele avsluttes med Rally Saudi Arabia, og neste runde er som Rally Sverige som starter 13. februar.

Resultater Rally Monte Carlo:

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) 3.19:06,1 timer
  2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +18,5 sekunder
  3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +26.0
  4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +54.3
  5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +59,0
  6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +5.44,2 minutter
  7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +10.15,1
Les også:

Hva tenker du