Verdens tøffeste utforløype finner vi i Kitzbühel, og de som vinner det årlige Hahnenkamm-rennet skriver seg inn i utforhistorien med gullskrift.
Det gjorde Atle Skårdal som første nordmann i 1990 i en forkortet utgave, Kjetil Jansrud gjorde det samme i nok en forkortet løype i 2015 før Aleksander Aamodt Kilde endelig ble den første norske til å vinne rennet helt fra toppen i 2023.
Faktisk er denne utgaven av nye Q6 nesten i stand til å kjøre opp den ville traseen i Kitzbühel, for Audi melder at her er det 380 kW/517 hk og at bilen kan takle stigninger på opptil 100 prosent takket være noen nydesignede portalaksler.
Og selv om dette er et konsept sier det tyske merket at denne er en forsmak på et potensielt kjøretøy i terrengsegmentet, så her er det all grunn til å forvente seg også en produksjonsutgave.
Bilen skiller seg ut fra den originale Q6 e-tron med en økt høyde på hele 16 centimeter og har også en 25 centimeter bredere sporvidde.
Audi-sjef Gernot Döllner har allerede luftet terrengbeistet, og er både heftig og begeistret.
Les også:
- Toyota-dominans da rally-VM åpnet 2025
- Test av imponerende BMW i4 M50 xDrive
- Den siste svanesangen for Lexus RC