Verdens tøffeste utforløype finner vi i Kitzbühel, og de som vinner det årlige Hahnenkamm-rennet skriver seg inn i utforhistorien med gullskrift.
Det gjorde Atle Skårdal som første nordmann i 1990 i en forkortet utgave, Kjetil Jansrud gjorde det samme i nok en forkortet løype i 2015 før Aleksander Aamodt Kilde endelig ble den første norske til å vinne rennet helt fra toppen i 2023.
I år er dessverre Aamodt Kilde skadet, og Adrian Smiseth Sejersted måtte forsvare de norske fargene i helgens renn. Det gjorde han veldig bra og ble nummer ni, mens kanadiske James Crawford skrev seg inn i historien da han knep seieren.
På plass under helgens Hahnenkamm-renn var også Audi, for de har en skikkelig fjellgeit som de vil vise fram. Et konsept kalt Audi Q6 e-tron offroad, altså en langt røffere utgave av den viktige elbilen.
Faktisk er denne utgaven av nye Q6 nesten i stand til å kjøre opp den ville traseen i Kitzbühel, for Audi melder at her er det 380 kW/517 hk og at bilen kan takle stigninger på opptil 100 prosent takket være noen nydesignede portalaksler.
Og selv om dette er et konsept sier det tyske merket at denne er en forsmak på et potensielt kjøretøy i terrengsegmentet, så her er det all grunn til å forvente seg også en produksjonsutgave.
Bilen skiller seg ut fra den originale Q6 e-tron med en økt høyde på hele 16 centimeter og har også en 25 centimeter bredere sporvidde.
Audi-sjef Gernot Döllner har allerede luftet terrengbeistet, og er både heftig og begeistret.
‒ Q6 e-tron offroad-konseptet er en nyfortolkning av quattro, forklarer sjefen.
‒ Modellen viser potensialet vår plattform for alle elektriske kjøretøy allerede har i dag. Dette kjøretøyet kan kreve ny grunn. Vi ser frem til å se kundenes reaksjoner på denne svært følelsesladde bilen.
Audi forklarer at mens konvensjonelle portalaksler åpner for en økning i dreiemoment på rundt 20 til 30 prosent ved hjulene, øker det nye designet dreiemomentet ved hjulet med 50 prosent.
Grepet tar dog toppfarten ned til 175 km/t, men åpner også for at bilen kan klatre opp til 45 grader. For å sette dette i perspektiv ‒ unnarennet i Holmenkollen byr på 35,7 grader. Nesten rett opp, altså.
Hemmeligheten er altså fire nye portalaksler utviklet fra bunnen av, og disse er integrert i hjulnavet på for- og bakakslene.
Portalakslene øker det kombinerte dreiemomentet ved alle hjul (10 sekunder maks) til 13.400 Nm, en total økning på 4.400 Nm. Her tar altså Audi slagordet sitt på dypeste alvor ‒ Vorsprung durch Technik – både på og utenfor veien.
Basismodellen er altså den nye elbilen som er den første produksjonsmodellen til Audi bygget på den helt nye Premium Platform Electric (PPE) laget sammen med Porsche, og Q6 byr også på rekkevidder over 600 kilometer og lynrask lading opp til 270 kW.
Audi har åpenbar planer rundt offroad-utgaven, men nøyer seg så langt å si at konseptet skal delta på et iskjøring-arrangement til helgen hvor det også blir mulig å se den i aksjon.
Vi får enn så lenge nøye oss med å se på bilder, så her har du Audi Q6 e-tron offroad concept:
Les også: