I elbilfokuserte Norge har Premium Platform Electric (PPE) fått mye oppmerksomhet, for dette er virkelig elbiler 2.0 signert Audi og Porsche. Det har allerede kommet tre modeller basert på denne, Audis A6 e-tron og Q6 e-tron samt den nye Porsche Macan EV.
Denne plattformen slår dermed følge med en annen berømt elektrisk plattform fra Volkswagen-gruppen, MEB, som for eksempel alle ID.-bilene er basert på. Gruppen har også et par kjente plattformer for biler med bensin- og dieselmotorer. Audi forklarer at de to modellene er de første med forbrenningsmotorer som også byr på den nye MHEV plus-teknologien, og her jobber drivverksgeneratoren (PTG), reimgeneratorstarter (BAS) og et litiumjernfosfatbatteri sammen for å støtte 48-volts mildhybridsystemet.
														
																																									Dette reduserer utslippet og på samme tid øker ytelsen og smidigheten, og PTG-løsningen åpner også for delvis elektrisk kjøring til tross for at dette «kun» er en mildhybrid. Det betyr redusert forbruk og en jevnere kjøreopplevelse.
														
																																									‒ Med den nye MHEV pluss-teknologien driver vi fram elektrifiseringen i våre nye forbrenningsmotorkjøretøy basert på Premium Platform Combustion som er skreddersydd for kundenes behov, sier Geoffrey Bouquot, medlem av styret for teknisk utvikling hos Audi.
														
																																									‒ Dette vil styrke vår produktportefølje av helelektriske modeller, plug-in hybrider og kjøretøy med effektive forbrenningsmotorer.
														
																																									Audi forklarer at de to modellene er de første med forbrenningsmotorer som også byr på den nye MHEV plus-teknologien, og her jobber drivverksgeneratoren (PTG), reimgeneratorstarter (BAS) og et litiumjernfosfatbatteri sammen for å støtte 48-volts mildhybridsystemet.
														
																																									Dette reduserer utslippet og på samme tid øker ytelsen og smidigheten, og PTG-løsningen åpner også for delvis elektrisk kjøring til tross for at dette «kun» er en mildhybrid. Det betyr redusert forbruk og en jevnere kjøreopplevelse.
														
																																									‒ Med den nye MHEV pluss-teknologien driver vi fram elektrifiseringen i våre nye forbrenningsmotorkjøretøy basert på Premium Platform Combustion som er skreddersydd for kundenes behov, sier Geoffrey Bouquot, medlem av styret for teknisk utvikling hos Audi.
														
																																									‒ Dette vil styrke vår produktportefølje av helelektriske modeller, plug-in hybrider og kjøretøy med effektive forbrenningsmotorer.
														
													
																											 Audi sier at de har utviklet det nye mildhybridsystemet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kundene, og disse er så spesifikke at slike biler ikke finner veien over til USA. For der har kundene rett og slett ikke etterspurt slike mildhybrider.
														
																																									‒ Vi driver frem elektrifisering skreddersydd til kundenes behov, sier Geoffrey Bouquot. 
														
																																									Det er vel heller tvilsom om de nye A5 og Q5 kommer til Norge, for her etterspør kundene som kjent nærmest utelukkende nye elbiler. Men så har jo Audi også den nye PPE-plattformen de kan øse av, slik som den ferske A6 e-tron som kan lokke med rekkevidder helt opp mot 751 kilometer.
														
																																									Audi sier at de har utviklet det nye mildhybridsystemet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kundene, og disse er så spesifikke at slike biler ikke finner veien over til USA. For der har kundene rett og slett ikke etterspurt slike mildhybrider.
														
																																									‒ Vi driver frem elektrifisering skreddersydd til kundenes behov, sier Geoffrey Bouquot. 
														
																																									Det er vel heller tvilsom om de nye A5 og Q5 kommer til Norge, for her etterspør kundene som kjent nærmest utelukkende nye elbiler. Men så har jo Audi også den nye PPE-plattformen de kan øse av, slik som den ferske A6 e-tron som kan lokke med rekkevidder helt opp mot 751 kilometer. 
														
													
																											 Les også:
														
																																									Les også:
- Javel, Audi har laget en offroad Q6 e-tron
- Endelig er Cupra Tavascan her
- Toyota-dominans da rally-VM åpnet 2025
 
																					
																																	 
                             
                             
                            