I elbilfokuserte Norge har Premium Platform Electric (PPE) fått mye oppmerksomhet, for dette er virkelig elbiler 2.0 signert Audi og Porsche. Det har allerede kommet tre modeller basert på denne, Audis A6 e-tron og Q6 e-tron samt den nye Porsche Macan EV.
Denne plattformen slår dermed følge med en annen berømt elektrisk plattform fra Volkswagen-gruppen, MEB, som for eksempel alle ID.-bilene er basert på. Gruppen har også et par kjente plattformer for biler med bensin- og dieselmotorer.
MQB står bak biler som Audi Q2, Skoda Superb og forrige generasjon Volkswagen Golf, og MLB-plattformen som dagen A6, Q6 og Macan er bygd på. Nå er det altså klart for en videreutvikling av denne som er kalt PPC.
Dette står for Premium Platform Combustion, og den aller første PPC-bilene er nå klare, nye Audi A5 og Audi Q5.
Audi forklarer at de to modellene er de første med forbrenningsmotorer som også byr på den nye MHEV plus-teknologien, og her jobber drivverksgeneratoren (PTG), reimgeneratorstarter (BAS) og et litiumjernfosfatbatteri sammen for å støtte 48-volts mildhybridsystemet.
Dette reduserer utslippet og på samme tid øker ytelsen og smidigheten, og PTG-løsningen åpner også for delvis elektrisk kjøring til tross for at dette «kun» er en mildhybrid. Det betyr redusert forbruk og en jevnere kjøreopplevelse.
‒ Med den nye MHEV pluss-teknologien driver vi fram elektrifiseringen i våre nye forbrenningsmotorkjøretøy basert på Premium Platform Combustion som er skreddersydd for kundenes behov, sier Geoffrey Bouquot, medlem av styret for teknisk utvikling hos Audi.
‒ Dette vil styrke vår produktportefølje av helelektriske modeller, plug-in hybrider og kjøretøy med effektive forbrenningsmotorer.
Audi trekker fram A5 2.0 TDI som et eksempel, og her kan utslippet reduseres med 10 g/km og forbruket dempes med 0,31 liter per 100 kilometer. Den sprekere 3.0 TFSI som er en 270 kW quattro byr på en reduksjon opp til 17 g/km og 0,74 l/100 km.
Selve kjøreopplevelsen får seg også et løft med PTC som byr på et elektrisk drivverk som huser opp til 18 kW/24 hk og 230 Nm, og denne fungerer opp til 140 km/t. Den nye løsningen veier kun 21 kilo, mens batteriet har en kapasitet på opp mot 1,7 kWh.
Audi sier at de har utviklet det nye mildhybridsystemet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kundene, og disse er så spesifikke at slike biler ikke finner veien over til USA. For der har kundene rett og slett ikke etterspurt slike mildhybrider.
‒ Vi driver frem elektrifisering skreddersydd til kundenes behov, sier Geoffrey Bouquot.
Det er vel heller tvilsom om de nye A5 og Q5 kommer til Norge, for her etterspør kundene som kjent nærmest utelukkende nye elbiler. Men så har jo Audi også den nye PPE-plattformen de kan øse av, slik som den ferske A6 e-tron som kan lokke med rekkevidder helt opp mot 751 kilometer.
Her stasjonsvognen kalt A6 Avant e-tron:
Les også: