1-2-3, så ble Volvo-bilene enda litt bedre. For de to store teknologiske oppdateringene gjelder dette for XC40, EX40, EC40, S60, V60, V60 Cross Country, V90 og V90 Cross Country-modeller, men elbilene EX30, EX40 og EC40 også har sin ganske store nyhet.
Ok, la oss ta dette trinnvis.
Dette åpner for raskere og mer sikker tilgang til de tingene som brukes oftest, mens kontekstlinjen endrer seg logisk og viser de appene som sist ble brukt.
Førerdisplayet, plassert rett bak rattet, er også oppdatert med en større og klarere navigasjonsvisning.
Det betyr at alle nye biler vil få den nye Volvo Car UX, og de bilene med innebygd Google får også oppdateringene trådløst. Senere i år rulles det også ut oppdateringer for biler satt sammen helt tilbake i 2020.
En annen viktig oppdatering finner man allerede på dagens EX30 og EX90, nemlig den neste generasjons Snapdragon Cockpit Platform. Dette er motoren til infotainment, og gjør dermed dette systemet raskere.
Mer eksakt sier Volvo at vil være mer enn dobbelt så raskt som det utgående systemet, med en grafikkgenerering som er opptil 10 ganger raskere.
‒ Denne boosten skaper et forsinkelsesfritt infotainmentsystem som viser riktig informasjon til rett tid ‒ noe som i hovedsak hjelper oss med å redusere sjåførdistraksjonen og hjelpe deg med å bli en tryggere sjåfør, sier Anders Bell, sjefingeniør og teknologisjef i Volvo Cars.
Plug & Charge som stadig flere merker tar i bruk settes enkelt opp og aktiveres via bilen, og for Volvos del kan man finne kompatible ladestasjoner ved hjelp av Google Maps i bilens midtdisplay eller Volvo Cars-appen.
Når du kommer til en slik stasjon blir bilen og den tilhørende betalingsmåten identifiserer automatisk så snart du kobler ladekabelen til bilen din. Ladingen starter automatisk, uten behov for ekstra kort eller autentisering, og betalingen behandles sømløst.
Les også:
- Rekkevidde? Vel, forbruk er viktigst for lommeboken
- Elflyene nærmer seg ‒ nå skal Avinor skaffe seg fly-ladere
- Javel, Audi har laget en offroad Q6 e-tron