Volvo byr ikke på mindre enn tre nyheter som gjør bilene bedre. (Fotos: Volvo)

Volvo med tre oppdateringer

Brukergrensesnittet, selve infotainment-motoren og en ganske stor nyhet på ladefronten. Volvo kan by på tre store oppdateringer som er på vei til bilene.


1-2-3, så ble Volvo-bilene enda litt bedre. For de to store teknologiske oppdateringene gjelder dette for XC40, EX40, EC40, S60, V60, V60 Cross Country, V90 og V90 Cross Country-modeller, men elbilene EX30, EX40 og EC40 også har sin ganske store nyhet.

Ok, la oss ta dette trinnvis.

-->
Volvo Car UX er brukergrensesnittet til infotainmentet, og det betyr altså det du ser på skjermen. Volvo har som mål å gjøre dette enkelt og sikkert, og har nå tatt tilbakemeldingene fra brukerne på alvor.

Det er dette som ligger bak den helt nye UX-løsningen, og som allerede er sett på de nye modellene EX30, EX90 og splitter nye XC90.

UX-løsningen bruker Google som base og her dermed flere tjenester fra søkergiganten, og med oppdateringen blir det for eksempel mulig å legge de mest brukte apper og funksjoner på startskjermen.

Dette åpner for raskere og mer sikker tilgang til de tingene som brukes oftest, mens kontekstlinjen endrer seg logisk og viser de appene som sist ble brukt.

Førerdisplayet, plassert rett bak rattet, er også oppdatert med en større og klarere navigasjonsvisning.

Det betyr at alle nye biler vil få den nye Volvo Car UX, og de bilene med innebygd Google får også oppdateringene trådløst. Senere i år rulles det også ut oppdateringer for biler satt sammen helt tilbake i 2020.

‒ Ved å introdusere vår nye generasjon Volvo Car UX på tvers av vårt utvalg, jobber vi mot målet om at hver Volvo-modell – uavhengig av plattform og drivlinje – skal tilby en lignende brukeropplevelse, og gi kundene våre flere valgmuligheter, sier Erik Severinson , Volvo Cars' produkt- og strategisjef.

‒ Denne utrullingen er i tråd med vår strategi om å gjøre bilene våre bedre over tid med over-the-air programvareoppdateringer og går hånd i hånd med vår ambisjon om å fortsette å investere i hele bilutvalget vårt.

En annen viktig oppdatering finner man allerede på dagens EX30 og EX90, nemlig den neste generasjons Snapdragon Cockpit Platform. Dette er motoren til infotainment, og gjør dermed dette systemet raskere.

Mer eksakt sier Volvo at vil være mer enn dobbelt så raskt som det utgående systemet, med en grafikkgenerering som er opptil 10 ganger raskere.

‒ Denne boosten skaper et forsinkelsesfritt infotainmentsystem som viser riktig informasjon til rett tid ‒ noe som i hovedsak hjelper oss med å redusere sjåførdistraksjonen og hjelpe deg med å bli en tryggere sjåfør, sier Anders Bell, sjefingeniør og teknologisjef i Volvo Cars.

‒ Ved å forbedre vår tilkobling i bilen, hjelper Qualcomm Technologies oss med å levere enda mer verdi til kundene våre. Vi deler begge en visjon om den programvaredefinerte bilen og hvordan den muliggjør førsteklasses opplevelser i bilen som er personlig, mer underholdende og kontinuerlig oppgraderbare.

I tillegg til de to nevnte modellene finner også Snapdragon Cockpit Platform veien inn i den nye XC90 SUV-modellen i år.

Den tredje nyheten går altså på elbilene, og er mer eksakt at Plug & Charge rulles ut for årets EX30, EX40 og EC40 her i Europa. Plug & Charge er et autentiserings- og faktureringssystem som forenkler ladeopplevelsen.

‒ Med Plug & Charge kjører du bare opp til en kompatibel ladestasjon, hopper ut, kobler til og fortsetter dagen din, sier Erik Severinson.

‒ Når du er tilbake, er det den samme bekymringsløse tilnærmingen ‒ alt er allerede sortert av systemet.

Plug & Charge som stadig flere merker tar i bruk settes enkelt opp og aktiveres via bilen, og for Volvos del kan man finne kompatible ladestasjoner ved hjelp av Google Maps i bilens midtdisplay eller Volvo Cars-appen.

Når du kommer til en slik stasjon blir bilen og den tilhørende betalingsmåten identifiserer automatisk så snart du kobler ladekabelen til bilen din. Ladingen starter automatisk, uten behov for ekstra kort eller autentisering, og betalingen behandles sømløst.

Les også:

Hva tenker du