I april i fjor ble det klart at Norge blir en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfartøy, og dette er selvsagt et viktig steg mot målet om fossilfri norsk luftfart i 2050.
Avtalen inkluderer et samarbeid med EUs luftfartsmyndighet EASA (European Union Aviation Safety Agency) slik at man kan å etablere et rammeverk for utprøving og demonstrasjon, og i desember ble det også signert en intensjonsavtale mellom Luftfartstilsynet, Avinor, Bristow og Beta Technologies som tar satstingen et viktig steg fram mot nullutslipps flyvning.
Det er nemlig Bristow som skal fly de første elflyene, og disse heter Alia og kommer fra den amerikanske flyprodusenten Beta. Nå hopper ikke dette prosjektet rett på flypassasjerer, men starter med cargofrakt. Først på Stavanger lufthavn Sola, før flyvninger mellom Sola og Bergen lufthavn Flesland er planlagt noe senere.
Og ja, ikke tro at dette er en fjern framtid. Dette skal etter planen starte allerede til høsten, så Norge viser virkelig vei også når det kommer til elektrisk flyvning.
Men det mangler en viktig brikke i infrastrukturen, for her kan man ikke gamble på at rekkevidden holder til nok en tur. Flyvene må lades helt opp, og til det trengs det hurtigladere. Og de er ikke enkle å finne.
‒ I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er likevel mange elektriske fly under utvikling, sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i Avinor.
‒ Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene.
Det er altså på Sola det hele skal starte, og Avinor som skal legge til rette for infrastrukturen i prosjektet skal kjøpe inn en lader som skal installeres der. Over på Flesland skal det leies en mobil ladeløsning med batteribank som kan brukes til å lade elfly på flyplassen under testoperasjoner høsten og vinteren 2025/2026.
Ettersom det er nokså stramt tidsskjema er planen at Avinor tildeler kontraktene i løpet av første kvartal 2025, for levering senest 1. juni i Stavanger og senest 15. august i Bergen.
Av åpenbare grunner finnes det få hurtigladere rettet mot fly på markedet, og på samme tid skal Avinor anskaffe en lader med CCS-plugg. Ja, som er vanlige for billadere, og som både teknisk og i teorien kan brukes til å lade fly.
Avinor sier at det trengs fysiske tilpasninger på billadere for at de skal kunne lade fly, som har en helt annen utforming enn både personbiler og tunge kjøretøy.
I tillegg har luftfarten strenge krav til avstander mellom et fly i bevegelse og en lader, og flyene kan heller ikke stå lenge å lade. Kravet til Avinor er en kontinuerlig effekt på minimum 300 kW levert til ett luftfartøy.
I dag er det kun én produsent som kan tilby en lader tilpasset fly som oppfyller dette kravet, og Avinor håper norske produsenter er på ballen.
‒ Avinor ønsker å involvere den norske leverandørindustrien og få flere ladeaktører på banen gjennom testarena-prosjektet, sier Kirsebom.
‒ Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for lading av ulike kjøretøy. Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning i dag.
Les også: