I april i fjor ble det klart at Norge blir en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfartøy, og dette er selvsagt et viktig steg mot målet om fossilfri norsk luftfart i 2050.
Avtalen inkluderer et samarbeid med EUs luftfartsmyndighet EASA (European Union Aviation Safety Agency) slik at man kan å etablere et rammeverk for utprøving og demonstrasjon, og i desember ble det også signert en intensjonsavtale mellom Luftfartstilsynet, Avinor, Bristow og Beta Technologies som tar satstingen et viktig steg fram mot nullutslipps flyvning.
Men det mangler en viktig brikke i infrastrukturen, for her kan man ikke gamble på at rekkevidden holder til nok en tur. Flyvene må lades helt opp, og til det trengs det hurtigladere. Og de er ikke enkle å finne.
‒ I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er likevel mange elektriske fly under utvikling, sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i Avinor.
‒ Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene.
Det er altså på Sola det hele skal starte, og Avinor som skal legge til rette for infrastrukturen i prosjektet skal kjøpe inn en lader som skal installeres der. Over på Flesland skal det leies en mobil ladeløsning med batteribank som kan brukes til å lade elfly på flyplassen under testoperasjoner høsten og vinteren 2025/2026.
- Toyota-dominans da rally-VM åpnet 2025
- Test av imponerende BMW i4 M50 xDrive
- Den siste svanesangen for Lexus RC