Under årets vintertest brukte 23 av elbilene mellom 15 og 22 kWh per 100 kilometer. (Fotos: NAF)

Rekkevidde? Vel, forbruk er viktigst for lommeboken

De fleste ser på oppgitt rekkevidde som et viktig kriteria når det skal kjøpe ny elbil, men skal man ha en elbil som virkelig er billig i drift er forbruket viktigst.


‒ Er du ute etter lave drivstoffkostnader på elbilen; velg en med lavt forbruk. 

Det sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, som har litt mer erfaring på dette området enn de aller fleste. For NAF står bak det som er kjent som verdens største uavhengige test av elbiler.

-->
Denne er døpt El Prix og arrangeres to ganger om året, en gang om vinteren og en om sommeren. Her er målet å se hvor langt elbilene faktisk ruller ved normal kjøring. 

Årets vinterutgave er akkurat kjørt, og 24 nye elbiler fikk kjørt seg både når det kommer til rekkevidde, ladeeffekt og ja, forbruk. For også dette ble målt, og du skal få se hele listen. 

På alle tre områdene var det til dels store forskjeller, og kanskje aller mest når det kommer til forbruket. For her var det en miks av små og store biler, for det er slik at når det kommer til forbruk er både aerodynamikk og ikke minst vekt to nøkkelfelt. 

Og med en elektrisk doning som Mercedes G-klasse på startstreken, stor, høyreist og ganske firkantet, var det liten tvil om hvem som ville «tape» forbrukskampen. G-klasse endte med et forbruk på 30,7 kilowattimer per 100 kilometer. 

På andre enden av skalaen finner et motstykke, den lave og aerodynamiske Tesla Model 3, som ble klokket inn under El Prix med et forbruk på 15 kilowattimer per 100 kilometer. Så ja, ganske eksakt halvparten av den elektriske terrengkongen.

Men det er ikke Model 3 som er unntaket her. 

– G-klasse fra Mercedes har ekstra høyt forbruk. Resten av bilene i testen ligger mellom 15 og 22 kilowattimer per 100 kilometer i forbruk, sier Sødal.

Med andre ord kan man ikke trå veldig feil om man velger en av de 23 «vanlige» elbilene som utgjorde årets vinterutgave av El Prix, men jo mer effektiv elbilene er, jo mer får man igjen for ladepengene. 

NAF har tatt tallene fra El Prix og regnet på det hele, og her har de tatt et utgangspunkt i hjemmelading til 1,1 kroner per kilowattimer og 5,5 kroner for hurtiglading. Kjørelengden i regnestykket er satt til 12.000 kilometer i året.  

Regnestykket viser at om bilen lades hjemme hele året betaler en Tesla Model 3-eier halvparten av det en eier av Mercedes G-klasse gjør. Og ja, det samme gjelder selvsagt om bilene hurtiglades gjennom hele året. Men her er kostnadene langt høyere, og dermed besparingen enda større. 

‒ En bil med lavt forbruk gjør at du sparer tusenlapper i året, påpeker Sødal.

‒ Derfor bør strømforbruket være en viktig del av vurderingen når du skal kjøpe deg en elbil. 

Årlig ladekostnad 

Tabellen viser årlig ladekostnad med utgangspunkt i forbruket bilene oppnådde under NAF og Motors vinterelbiltest (El Prix) 15. januar 2025.

Fakta: I utregningen av årlige ladeutgifter ved hjemmelading er det brukt den gjennomsnittlige spotprisen i 2024 pluss påslag, nettleie og avgifter. Ved utregningen av årlig kostnad for hurtiglading er det brukt et gjennomsnitt av lynladeprisen hos de største ladeselskapene per januar 2025. Det er tatt utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer.

Les også:

Hva tenker du