Motorsyklister er selvsagt mer utsatt om de havner i ulykker, og ofte får disse svært triste utfall i form av alvorlige skader og dessverre også dødsfall. Det viser også sommerens statistikk.
Fra april til september var mer enn 1 av 3 omkomne nettopp på mc, og blant annet omkom fem på lett-motorsykkel. Av disse var det fire gutter på 16 og 17 år.
Totalt ligger antall drepte i mc-ulykker stabilt på rundt 20 prosent, men antall alvorlige ulykker som involverer lette motorsykler bekymrer samferdsministeren. I tillegg er antall hardt skadde og skadde generelt høyt for motorsyklister, og ekstra høyt for de på lett motorsykkel.
– Det har vært jobbet svært godt av svært mange siden 90-tallet for å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel i Norge, sier Jon-Ivar Nygård
‒ Ulykkesbildet viser dessverre at mc-ulykkene de siste årene ikke reduseres slik vi ønsker. Særlig er vi bekymret for lett mc der vi har mange unge førere. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd er mer enn 50 ganger høyere på lett mc enn for en bilfører. Vi må nå forsterke og intensivere dette arbeidet ytterligere.
Direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, sier at de allerede ser på tiltak.
‒ Vi er svært bekymret for de mange som blir hardt skadd og drept i mc-ulykker, sier Ranes.
‒ Dette gjør at vi har begynt å se på reglene for bruk av lett motorsykkel. Ikke fordi vi ønsker å gjøre det vanskelig for folk, men fordi vi først og fremst må gjøre det vi kan for å redde liv.
Norge har et uttalt nullmål for antall drepte i trafikken, og det jobbes på en rekke områder for å gjøre trafikken enda tryggere spesielt for de på motorsykler.
Samferdselsministeren selv har hatt møte med Statens vegvesen, Utrykningspolitiet, Statens havarikommisjon og en rekke fagpersoner med særlig høy kompetanse på mc-sikkerhet. Her ble arbeidet som pågår drøftet i tillegg til eventuelle tiltak som kan være effektive på kort sikt.
– Det haster å få på plass konkrete tiltak som kan gjøre det tryggere å være motorsyklist, sier Nygård.
‒ Hvis vi skal nå etappemålene for 2030 i nullvisjonen – maksimalt 350 drepte og hardt skadde i veitrafikkulykker – må vi raskt finne kraftfulle tiltak særlig for denne trafikantgruppen.
Ting som nå vurderes er alderskrav, påbudt sikkerhetsutstyr og føreropplæring.
Etter årets ni første måneder har 75 mennesker mistet livet i trafikken, noe som er en nedgang på 13 sammenlignet med samme periode i fjor.
Samtlige fylker har hatt dødsulykker, og Akershus topper med 10 omkomne mens det i Finnmark kun har omkommet en i trafikken fra januar og ut september.
Les også: